Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Going digital (om den elektroniska sökaren)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Så ja pojkar, det enda jag krävde var lite tips & ideér. Jag är som sagt bara amatör och har aldrig någonsin sysslat med den digitala biten.
Men har nu bestämt mig för att "vidga mina vyer". Man kan ju inte leva i ett mörkrum hela livet då resten av tekniken och världen går framåt.

Det jag undrar nu är att vilken genre ligger denna minolta dimage 7i? är det en kompakt digitalkamera eller system kamera?

Ingen systemkamera eftersom du inte kan byta objektiv. Snarare då kompaktkamera, men en MYCKET avancerad och förhållandevis stor sådan.

Har hört begreppet allt-i-ett kamera

Senast ändrad:
Oki, jag har tittat runt nu en massa och läst om alla möjliga kameror men dimage 7i tycks ligga mig bäst till lags.
Var inne på en Nikon ett tag men tydligen krävs det speciella batterier och annat som kostar onödigt mkt.
Dimage 7i har jag sätt ett bra erbjudande på:
kameran + 128MB minne + kameraväska för ca 12000. Helt okej eller?

Jag klipper ett tidigare inlägg jag gjort. Det kan vara till nytta för dig Linis.

"Nödvändiga" tillbehör:

Nödvändigt är mer minne. Med följer bara 16MEG, vilket inte räcker långt. Du behöver minst 128MEG. Jag har 256MEG. SanDisc funkar till Dimage.

Uppladdningsbara AA-batterier, kanske 2 uppsättningar (2 x 4st) extra är bra. Claes Olsson har VARTA 1900mAh, satsa på dem.

Filter är väl bra, typ de vanliga. UV, Pol, grå, eller vad du vill ha. Kameran har 49mm filtergänga. Köp tunna filter, alternativt tunn step-up. Annars finns risk för vinjettering i vidvinkelläge (28mm).

Konvertrar för mer macro, vidvinkel eller tele är ett separat kapitel. Här har Minolta inget eget, med se konvertertråden i detta forum.

Har jag glömt nått Kim?

Senast ändrad:
jag har beslutsångest, har alltid haft nikon kameror och det känns konstigt att helt plötsligt byta till ett annat märke...
Övertyga mig att minoltan är bättre... tack! *s*

kanske inte det, men jag behöver alla tips i världen...

Nikon CoolPix 5000

*Kompressions-standard JPEG, TIFF
*Objektiv 7,2-21,4mm vilket motsvarar 28-85mm på 35mm kamera
*Ljusstyrka optik 2,8-4,8
*Optisk zoom 3x
*Digital zoom 4x
*Filterdiameter Ja via adapter UR-E5 (46mm)
*Närgräns 2cm
*Minnestyp CompactFlash typ I och II, stöder MicroDrive
*Minne som ingår32MB
*Batteri EN-EL1 alt 2CR5
*Räckvidd blixt 3m
---
Minolta Dimâge 7i

*Kompressions-standard JPEG, TIFF, RAW
*Objektiv 7,2-50,8mm, motsvarar 28-200mm på 35mm kamera
*Ljusstyrka optik 2,8-3,5
*Optisk zoom 7,1x
*Digital zoom 2x
*Filterdiameter 49mm
*Närgräns 13cm
*Minnestyp CompactFlash typ I och II, stöder MicroDrive
*Minne som ingår 16MB
*Batteri 4xAA
*Räckvidd blixt 0,5-3,8m
---

EN-EL1 alt 2CR5 är speciella batterier va??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar