Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gissa motivet igen

Produkter
(logga in för att koppla)
Äsch, jag ska inte dra ut på plågan även om det helt korrekta svaret inte inkommit ännu.

Rätt svar är vakuumbryggare, i Sverige även känd som Don Pedro (vilket egentligen var ett varumärke under Nilsjohan).

Jag dömer att Arne S inkom med rätt svar då perkolator är det som är närmast. I en perkolator värms vattnet i botten och stiger genom ett rör in i den lilla knoppen uppepå bryggaren varpå det svalnar och går ned i kaffepulvret. Risken finns också att kaffet cirkulerar flera gånger genom pulvret vilket inte är så lyckat.

En vakuumbryggare bygger ett ångövertryck i "kaffepannan" varpå vattnet går upp i den övre delen där kaffepulvret befinner sig. När pannan tas av från värmen eller värmen stängs av automatiskt så sugs kaffet ned genom glasröret till pannan genom det vakuum/undertryck som nu uppstår där pga nedkylningen.
 

Bilagor

  • vakuumbryggare.jpg
    vakuumbryggare.jpg
    55.7 KB · Visningar: 434
Jaha. Och vad kallas dom jag tänker på - en där hett vatten och kaffe står och drar och så har man ett filter man trycker ner - långsamt, eller så sprutar allt ut över bordet?
Perkolatorn minns jag från 50-60-talet. Mammas. Kaffet bubblade under glaslocket.
Espressokokare (som väl är en slags vacuumbryggare, men inte exakt som den du beskriver) har jag slitit ut ett dussintal, minst, sedan slutet på 70-talet. (Filterbryggare har jag aldrig haft, annat än på jobbet.)
 
Jaha. Och vad kallas dom jag tänker på - en där hett vatten och kaffe står och drar och så har man ett filter man trycker ner - långsamt, eller så sprutar allt ut över bordet?
Perkolatorn minns jag från 50-60-talet. Mammas. Kaffet bubblade under glaslocket.
Espressokokare (som väl är en slags vacuumbryggare, men inte exakt som den du beskriver) har jag slitit ut ett dussintal, minst, sedan slutet på 70-talet. (Filterbryggare har jag aldrig haft, annat än på jobbet.)

Pressbryggare tror jag det heter. Presso brukar det stå på kaffepaketen som har en sådan på bild.

Espressokokare kallas även moccabryggare tror jag =)
 
Mokabryggarna pressar upp vattnet genom kaffet till överdelen, dvs det dras aldrig ned igen som i fallet vakuumbryggare. Det är inte espresso egentligen då sådan ska bryggas under högt tryck och tämligen kort tid.

Pressobryggaren kallas också bistrobryggare.
 
Oj, då gör jag mitt bästa för en ny gissning. Något dålig bild, men det är bara för att göra det svårare...;)
 

Bilagor

  • gissa.jpg
    gissa.jpg
    63.3 KB · Visningar: 223
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.