Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Det e ju gryymt kul med gatufoto, har inte testat på det så mycket men jag tycker det är lite svårt att "hålla sig dold" Har inte kollat igenom hela tråden, men här finns säkert bra tips på det. Annars, vilken av dessa två bilderna som jag lägger upp här andas mest gatubild, är best helt enkelt?

Bild 1:
 

Bilagor

  • gatu1.jpg
    gatu1.jpg
    52 KB · Visningar: 355
Om jag skulle sticka ut hakan så röstar jag på bild numro 2. Inte så att den är klart mycket bättre än numro 1, ty avståndet till motivet i båda exemplen tycks vara detsamma.

Nä, nummer ett faller mest bort på att den omgärdas av "gatufotomyten" att man ska fotografera utan att synas. (Det finns jättebra argument för den metoden i en annan tråd, och där håller jag bara med de gatufotografer som svarat, bland andra Alf.) Vad som verkar vara "osynlighet" av fotografen i bild 1 gör att fotot blir lite rörigt, tycker jag i alla fall.

Bild 2 har också lite bättre ljus, och skulle kunna illustrera tiden en dag då en stad vaknar upp.

Det där med "gatufotomyten" tarvar kanske en förklaring. Jag har följt bland annat den här tråden och förstås sett en hel del bra bilder då personerna i bild inte varit medvetna om att de blivit fotograferade. Inget fel i det. Men jag tror också att den typen av fotograferande används lite för ofta, som om ett äkta gatufoto ska utföras på det sättet.

Vi har alla våra olika metoder, men att pröva sig fram bland kända och okända sätt är förstås inte heller fel.
 
en snabbfråga.. hur gör man för att ladda upp en bild i forumet?
Förutom att den måste vara max 400x400px då..


Edit:
Schysst bild lasse!
man riktigt ser fartränderna =)
 
harryett skrev:
en snabbfråga.. hur gör man för att ladda upp en bild i forumet?
Förutom att den måste vara max 400x400px då..


Edit:
Schysst bild lasse!
man riktigt ser fartränderna =)

Tack!

Å så får den vara max 100 kb tror jag.
Sedan är det ju bara att "besvara" och "bifoga fil"
 
Bananafroggyboy skrev:
Det e ju gryymt kul med gatufoto, har inte testat på det så mycket men jag tycker det är lite svårt att "hålla sig dold" Har inte kollat igenom hela tråden, men här finns säkert bra tips på det. Annars, vilken av dessa två bilderna som jag lägger upp här andas mest gatubild, är best helt enkelt?

Bild 1:


Gatufoto är "grymt kul"!
Håller med! :)
Och ganska lättsamt!

Och mycket trevliga människor träffar man,
och ofta är man mycket nära ett fik!! :)

Och att vara dold....
Vet inte riktigt hur du menar, men dold behöver man nog inte vara...
Och det är ofta inte så bra heller, människor kan börja undra! ;)
"Er'u nå'n bevakningskamera, eller??" ;) :)

Tycker, och tror att "turistlooken" funkar bra!
Jag brukar själv tänka så!
Och den känns öppen och ärlig!

Och gärna normal/vidvinkel, då kan man ju inte "smyga" på långt håll!! ;)


Jag har kameran synlig, eller på magen! (Men innanför jackan om det är kallt/snöstorm/regn)
Och försöker undvika ögonkontakt, för det ser ju ofta ut som om jag fotograferar det som är bakom människorna....
Och det funkar ju ofta så, man har en "bildram",
och "fyller på" med någon visuellt fin människa! :)
Men ibland måste man självklart fråga,
då blir det ofta ett trevligt samtal!!

Tänk så här!
Hur gör man i "utlandet", när man är turist!?
Man plåtar ju till höger och vänster!! :)

Här gäller det nästan samma sak, men att samtidigt försöka,
försöka i alla fall,
få med något "bildmässigt konstnärligt" i bilden... ;)
Måste få visa några gatufotobilder också, som jag gillar!! :)

http://www.fotosidan.se/pools/view/73/895698.htm

En till
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/779021.htm
Och en till...
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/750824.htm

Och, gatufoto kräver uthållighte!!!
Mycket kamerasläpande! Suck! :(
Då underlättar en liten och lätt kamera! :)

Ofta ingen bild alls....på flera timmar..!

Men, så finns den plötsligt där!!!
Och då måste allt vara inställt!
Tid, bländare OCH HF!! ;)
 
Senast ändrad:
Efter att ha följt den här tråden i så många månader, ofta utan att svara och utan att ha lagt upp en enda bild, har jag beslutat mig för att det nu är min tur. Förr så brukade jag skylla det på att jag inte hade en filmscanner, men den ursäkten duger inte längre då jag sedan ett par veckor redan har en sådan i min ägo.

Lika bra att lägga upp, när jag ändå springer och gatufotar så mycket.

På bild ser vi en äldre herre strosa runt i lärdomens stad Lund.
 

Bilagor

  • web_dogs2.jpg
    web_dogs2.jpg
    91.5 KB · Visningar: 251
Har också ägnat mig åt att följa tråden med stort intresse, och funderat över om jag skulle våga ta bilder på folk på gatan.....

Var ute på en liten fotopromenad med lillebror idag (kanske mer för promenaden än fotandet), och när vi börjat vända hemåt och kommit precis till toppen av den enda egentliga backen vi ska gå nerför så hör jag bakom mig en cyklist komma. Kameran var redan uppe för att fota husen på vänster sida, men det blev ju mer gatufoto när cyklisten hamnade i bilden.


Hoppas den inte förstör er dag!
 

Bilagor

  • gatufoto-cykel.jpg
    gatufoto-cykel.jpg
    21.3 KB · Visningar: 232
Jag har honom även längre ner för gatan, men det var liksom inte riktigt lika kul.

En annan bild från samma promenad syns på
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/905998.htm

Även det klassar jag som Gatufoto, även om jag tagit mig friheten att tweaka färgerna en aning för att lyfta fram mörkret.

Än så länge är jag dock alldeles för feg för att som den här trådens fantastiska fotografer som Benganbus fotografera okänt folk rakt framifrån på gatan.
Till det skulle man kanske ha något kompaktare att jobba med. Dessutom borde det vara filmbaserat. Det är coolare med gatufoto på film.

Digitalt gör ju att jag kunde ta ett par bilder på cyklisten utan att bli ruinerad. Med film hade jag kunna tagit kanske en bild och hoppats att den funkat. Det kräver mer is i magen än att som jag fega på med digital utrustning och nån slags autofokus istället för hyperfokalfokusering. Men HF är svårt med en kit-zoom utan skalor. Får ta och skaffa mig nått kort och fast att gå runt med helt enkelt.
 
Retro gatufoto I.

Någon som kommer ihåg, att det fanns telefonkiosker på gatorna för 40 år sen. Och om nån hade sabbat en och krossat en glasruta, ryckte länsman ut...
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 

Bilagor

  • gatuf.13.68b.jpg
    gatuf.13.68b.jpg
    95.6 KB · Visningar: 213
Retro gatufoto II.

Förresten - någon som ser VAR? Ledtråd: Södermalm.

YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 

Bilagor

  • gatuf.14.68b.jpg
    gatuf.14.68b.jpg
    96.5 KB · Visningar: 207
perjonsson skrev:
Jag har honom även längre ner för gatan, men det var liksom inte riktigt lika kul.

En annan bild från samma promenad syns på
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/905998.htm

Även det klassar jag som Gatufoto, även om jag tagit mig friheten att tweaka färgerna en aning för att lyfta fram mörkret.

Än så länge är jag dock alldeles för feg för att som den här trådens fantastiska fotografer som Benganbus fotografera okänt folk rakt framifrån på gatan.
Till det skulle man kanske ha något kompaktare att jobba med. Dessutom borde det vara filmbaserat. Det är coolare med gatufoto på film.

Digitalt gör ju att jag kunde ta ett par bilder på cyklisten utan att bli ruinerad. Med film hade jag kunna tagit kanske en bild och hoppats att den funkat. Det kräver mer is i magen än att som jag fega på med digital utrustning och nån slags autofokus istället för hyperfokalfokusering. Men HF är svårt med en kit-zoom utan skalor. Får ta och skaffa mig nått kort och fast att gå runt med helt enkelt.


Härligt!!
Ungdomen kommer i gatufoto!
Återväxten tryggad!! :)

Och tack för det trevliga omdömet!

Och att du är feg..
nja, det är nog bara en osäkerhet,
en känsla som vi alla har till och från...
fast det inte verkar vara så! ;)

Och mycket av gatufotot är att avdramatisera själva fotandet på gatan...

Så har man alltid kameran med, plåtar mycket på "stan",
OCH det behöver inte alltid vara det där superhäftiga gatufotot, utan det kan vara hus, bilar, fåglar, skyltdockor, och så blir det kanske en en "gatufotobild" emellan,
och så en vattenpussbild osv, osv, osv...

Mao, att känna det naturligt att notera intressanta händelser med kameran på sta'n!! :)

Å då,
nå'n gång, då kan "den där" bilden komma!!!!

B)

Ps. Å visst e det något visst med en analog (mätsökar)kamera......
Suck! :) :)
 
perjonsson skrev:
Har också ägnat mig åt att följa tråden med stort intresse, och funderat över om jag skulle våga ta bilder på folk på gatan.....

Var ute på en liten fotopromenad med lillebror idag (kanske mer för promenaden än fotandet), och när vi börjat vända hemåt och kommit precis till toppen av den enda egentliga backen vi ska gå nerför så hör jag bakom mig en cyklist komma. Kameran var redan uppe för att fota husen på vänster sida, men det blev ju mer gatufoto när cyklisten hamnade i bilden.


Hoppas den inte förstör er dag!


Bilden e bra!!

Och en bra gatufototeknik!!

Man har en intressant bakgrund,
och så väntar man in en händelse i bilden! :)

Så här e ett tips för gatufototeknik!
 
TBStoor skrev:
Lite sna(ä)ps ...
ZI, Ultron 35, HP5


ZI, Ultron och svartvitt verkar funka bra! :)

Här kommer ett annat "snaps-kort"

Fotograferat med en liknande lättburen, lättjobbad, tidlös, aficionado-utrustning,
M2, Canon 35, Tri-X!

Inga nyheter, är bra nyheter! ;) :)


Och har tänkt på en sak,
tror det är bra att inte störas för mycket i sitt fotograferande av alla dessa "fantastiska tekniska nyheter" som ständig kommer.....

Ok, man kanske tappar en del "tekniskt kunskap" om man inte hänger med hela tiden....men!? ;)

För det ständiga "tekniska inlärandet",
på den senaste produkten.....
det tar bort viktig "konstnärlig tid"!?
Eller?

Det tar tid att växa i sitt bildskapande,
och då gäller det att prioritera det man lägger tiden på!?

Teknikinlärning eller bildseendeutveckling! ;) ;)

Men allt är ju ett val! :)


Ok, Mycke snack vare ;)
här e bilden! :)
 

Bilagor

  • rol7f.jpg
    rol7f.jpg
    53.8 KB · Visningar: 314
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.