ANNONS
Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Här var'e lugnt....!?

Får väl lägga ut nå't då...

Å för att det inte riskera för mycket "rörelse i björnlyan",
med tanke på den obefintliga vintern ;)
så blir det ett "äkta gatufoto"!! ;)

Man kanske ändå kan göra bilden mindre "träig" genom att i alla fall döpa den till nå't litet poetiskt.....!?
"Solnedgång över Södermalm"! :)

Och fotograferat i hörnet av Götgatan/Ringvägen i Stockholm sannolikt 1964! :)

Å de flesta som varit inne här tidigare i tråden, misstänker nog vad för utrustning jag använt...! ;)
Så en gissningslek på den utrustningen,
det är nog ingen högoddsare!

Leica M2, Canon 1,8/35 mm och så den riktiga Tri-x:en.
(Innan Kodak snålade in på silvret, eller vad dom gjorde!?

Bilagor

• götgatan2f.jpg
    götgatan2f.jpg
    58.9 KB · Visningar: 310
Senast ändrad:
Re: Re: Känner någon igen mannen med kameran?

Lasse H skrev:
Nååå, vem är mannen i fråga?

Har lagt ut en fråga till ett antal "äldre fotogubbar", (bla tidningsredaktörer, fotohistoriker) mfl, men inget napp.

Turist?

Kameran verkar vara ett "hemhopsnick!"
(Ev av kameraverkstad)

Två ihopkopplade Agfa Ambisilette med dubbel trådutlösare...
Det gäller att man använder trådutlösaren så att båda kamerorna går av samtidigt! :)

Men som sagt, jag har i alla fall inte hittat nå't namn.
B)

Torgfoto med kulturkrock! - katolsk katedral; Lenin, Stalin och Trotzky, komplett med hammaren och skäran; dansande indianer och marknadsstånd. Det stora torget Zocalo, Mexico City, 19 december 2006.

Bilagor

• _dsc1085 zocalo politics.jpg
    _dsc1085 zocalo politics.jpg
    90.6 KB · Visningar: 266
Lars S skrev:
Torgfoto med kulturkrock! - katolsk katedral; Lenin, Stalin och Trotzky, komplett med hammaren och skäran; dansande indianer och marknadsstånd. Det stora torget Zocalo, Mexico City, 19 december 2006.

Spännade bild...

Med pågående nutidshistoria...

Men om nutidshistorian blir för komplicerad så kan man genomgå ett reningsbad med rökelse!

Bilagor

• _dsc1059 healing zocalo.jpg
    _dsc1059 healing zocalo.jpg
    72.8 KB · Visningar: 467
Re: Re: Re: Känner någon igen mannen med kameran?

Benganbus skrev:
Har lagt ut en fråga till ett antal "äldre fotogubbar", (bla tidningsredaktörer, fotohistoriker) mfl, men inget napp.

Turist?

Kameran verkar vara ett "hemhopsnick!"
(Ev av kameraverkstad)

Två ihopkopplade Agfa Ambisilette med dubbel trådutlösare...
Det gäller att man använder trådutlösaren så att båda kamerorna går av samtidigt! :)

Men som sagt, jag har i alla fall inte hittat nå't namn.
B)

Tanken slog mig faktiskt att mannen på bilden kanske inte är någon svensk gatufotograf, främst för att han är relativt propert klädd, tyska- och franska gatufotografer reser ofta omkring till olika städer i Europa och fotograferar och de är oftast måna om att vara välklädda. Med tanke på kameravalet så skulle jag nog kunna tänka mig att mannen ifråga är tysk, är det någon som regelbundet besöker tyska eller franska sidor som skulle kunna kolla upp min teori?

Benganbus skrev:
Fast jag undrar om den här farten verkligen räcker....!? ;);)

Om slutartiden var en trehundramiljondels sekund så verkar han springa ungefär med ljusets hastighet, då blir hans dag mycket lång. Men då hinner nog inte svängdörrarna i bakgrunden med :)

millimeter skrev:
Om slutartiden var en trehundramiljondels sekund så verkar han springa ungefär med ljusets hastighet, då blir hans dag mycket lång. Men då hinner nog inte svängdörrarna i bakgrunden med :)

Ok, hans dag blir "mycket lång",
men för oss åskådare då,
hur lång blir då vår dag? :);)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar