ANNONS
Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Lasse H skrev:
Hehe, det är ett rött klistermärke med någon politisk propaganda förmodligen.......

Jag tycker dock att alla dessa valaffischer i sig är en värre form av avancerat klotter då de ju hänger överallt och ibland ramlar ner och skräpar ner stan.

Snappat Lasse, jo valaffischer ja och för att inte snacka om all reklam apropå att "förorena det offentliga rummet" (C;= "Here there and everywhere" som det stod i visan ... JANNE

Senast ändrad:
Benganbus skrev:
Verkar funka bra vad jag ser!! :)

Å vilka kombinationer man kan ha!!

Mvh Bengan

Jepp! Helt ok! 5 rullar att titta på ...
Lite problem med att få exponeringen bra trots Voigtländers externa mätare.
Det verkar som CV objektiven passar riktigt bra till både FED o Zorki. Jupiter 3 & 8 får jag nog öva med. Bländaren kan väl ganska lätt röra på sig på dem av misstag.

OCH Rollei R3 lönar det sig INTE att sätta i en Zorki 1 i alla fall. Filmen är ju så förbaskat styv att det sista 10 rutorna blir svåra att vrida fram helt enkelt. Trodde redan att hela kameran gått sönder... Nå, den dagen kommer väl ännu också!

Great fun dock!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/793031.htm?set=lp

TBStoor skrev:
Jepp! Helt ok! 5 rullar att titta på ...
Lite problem med att få exponeringen bra trots Voigtländers externa mätare.
Det verkar som CV objektiven passar riktigt bra till både FED o Zorki. Jupiter 3 & 8 får jag nog öva med. Bländaren kan väl ganska lätt röra på sig på dem av misstag.

OCH Rollei R3 lönar det sig INTE att sätta i en Zorki 1 i alla fall. Filmen är ju så förbaskat styv att det sista 10 rutorna blir svåra att vrida fram helt enkelt. Trodde redan att hela kameran gått sönder... Nå, den dagen kommer väl ännu också!

Great fun dock!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/793031.htm?set=lp

Fin bild!
Och vilken utrustningsbeskrivning!!

Man kan nog hålla på några år med att pröva olika kombinationer i kameror med leica-gänga......

Fast, ibland blir det svårt...

Satte en Canon 1,2/5 cm på en Leica Standard från 1932...
Nästan Mission Impossible !! ;)
Men kul!
Fick faktiskt några bra nattbilder!!

Och tror faktiskt att Taylor and Hobson levererade en 1,5/5 cm på Leica Standard på 1930-talet...
Och problemet är ju att Leican inte har någon avståndsmätare..! :)

Nog om detta, många kul kombinationer kan man skapa i alla fall!! :)

Benganbus skrev:
Fin bild!

Man kan nog hålla på några år med att pröva olika kombinationer i kameror med leica-gänga......

Men kul!

Och tror faktiskt att Taylor and Hobson levererade en 1,5/5 cm på Leica Standard på 1930-talet...

Ja, många kul kombinationer kan man få.. Har fått min jupiter-8 nu, så när jag får tag på en m-bajonett adapter så ska jag pröva den på M2:an.. :)

Benganbus skrev:
Fin bild!

Men kul!

Dessa kombinationer är superkul!!!
Höll ett föredrag om gatufoto & visade 70 bilder av de mina igår. Epsonen, Fed:en med 15 mm + sökare + ljusmätare & Zorkin cirkulerade bland med publiken. Gissa vilka två av dem fick det största intresset att vakna !!! Just det.

TBStoor skrev:
Dessa kombinationer är superkul!!!
Höll ett föredrag om gatufoto & visade 70 bilder av de mina igår. Epsonen, Fed:en med 15 mm + sökare + ljusmätare & Zorkin cirkulerade bland med publiken. Gissa vilka två av dem fick det största intresset att vakna !!! Just det.

Å jag som just laddat en Praktina FX med en Tri-X för gatufoto..
Med Zeiss Biotar 2/58:an på..

Nu blir jag sugen på en FED eller Zorki med en Jupiter-glugg,
eller Summitar,
eller Canon,
eller Zeiss,
eller Nikon,
eller Voigtländer eller...! ;) :)

Nu får jag nog snart heta prylnisse!! :)

Men det här är billiga, OCH funktionella gatufotoprylar!!

Hej!

Har läst igenom hela tråden nu, tog mig nästan hela dagen ^^;

Jag är ganska ny här på FS och väldigt ny på gatufoto, men tänkte lägga upp en bild jag tod idag i stan iaf... den är inte ens i närheten av så bra som nån av de bilderna ni andra lagt upp... men man måste väl börja nånstans.

Han höll på att hälla ut vatten på gatan från någon typ av vas, hann tyvärr inte gå närmare för då skulle vattnet redan ha hunnit ta slut.

Fick ögonkontakt med honom efter jag tagit bilden och då log han och jag tackade med en nick sen gick jag vidare.

Bilagor

• _mg_0891.small.jpg
    _mg_0891.small.jpg
    83.3 KB · Visningar: 250
Senast ändrad:
Och här kommer en annan...

Pojkarna höll sig precis på linjen hela tiden och pratade med honom, men jag stannade inte för att lyssna vad de pratade om.

Bilagor

• _mg_0894.small.jpg
    _mg_0894.small.jpg
    95.1 KB · Visningar: 252
Den sista för ikväll/natt.

Såg honom på ganska långt avstånd hur han försökte få av en vagn med varor från en pall, men hjulen hade visst fastnat i pallen och vagnen var flera gågner på väg att välta.
Tänkte erbjuda mig att hjälpa till efter jag tagit bilden, men då hade han precis lyckats få loss den.

Bilagor

• _mg_0914.small.jpg
    _mg_0914.small.jpg
    78.6 KB · Visningar: 251
Magion skrev:
Hej!

Har läst igenom hela tråden nu, tog mig nästan hela dagen ^^;

Jag är ganska ny här på FS och väldigt ny på gatufoto, men tänkte lägga upp en bild jag tod idag i stan iaf... den är inte ens i närheten av så bra som nån av de bilderna ni andra lagt upp... men man måste väl börja nånstans.

Han höll på att hälla ut vatten på gatan från någon typ av vas, hann tyvärr inte gå närmare för då skulle vattnet redan ha hunnit ta slut.

Fick ögonkontakt med honom efter jag tagit bilden och då log han och jag tackade med en nick sen gick jag vidare.

Ny ja, men bilderna lovar gott! :)

Mannen som häller vatten...fint fångat!
Och han som håller på att brottas med nå't på gatan! :) :)

Jag tycker gatufoto gärna skall innehålla något avvikande....
kanske litet, litet "surrealistiskt",
eller bild med "känsla" där man kan "deltaga"...
eller humor, gärna igenkännade mänskligt.....

Ok, det här lät ju enkelt! ;) :)

Hur som helst,
jag tycker du visar en helt Ok "gatufotostart"! :)

TBStoor skrev:
Månne gatufotoprylarna kan vara designade i himmelen???

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/792883.htm

som sagt det finns den Canon 0.95 på leicashop.com ...

För att hålla styr på konsumtionen säljer jag bort också. Holgan, Bessan, Pen-ee:n har fått gå. Blää...

Bilden du länkar till är bra Torbjörn!!!!!!!

Håller också på att styra upp mina "konsumtionsleksaker" till förmån för bilderna...
Skall sälja av litet "boys-toys"... ;)
Och köpa fler böcker förhoppningsvis..

Även om jag försökt hålla masken genom att säga:"jag använder ju mina kameror!" :)
Så håller det inte riktigt hela vägen ut! ;)

För många kameror,
för få dagar per år! ;) ;) ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar