Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Snarare varre i Kina. Da samhallet mer ojamlikhet ar kvinno ideal annu mer pa tapeterana har an i Serige vill jag mena.
 
Senast ändrad:
Lasse H skrev:
Härliga bilder som vanligt, Mackan!

Tack Lasse, Det verkar som om vi rör oss i samma stråk. Borde ju nästan springa på varandra nån gång på stan tycker jag!

Här kommer en från ett regnigt Juli :(
 

Bilagor

  • regn-järntorget-0059-40k.jpg
    regn-järntorget-0059-40k.jpg
    36.1 KB · Visningar: 1,024
Hua, släpp fram solen :)

Här har vi ett par trötta grabbar efter en hård dag vid poolen
 

Bilagor

  • eriksdals-badring-besk-40k.jpg
    eriksdals-badring-besk-40k.jpg
    39.7 KB · Visningar: 1,002
Senast ändrad:
Tecknar gluggen så där rakt eller har du rätat till den i något program Bengt? Fin bild och ett bra kaffetips kanske :)
 
Lite gatufoto på väg till nattjobbet. Eller skatufoto som Lasse H uttryckte det. :)
De flesta bussar hade lämnat bussterminalen och det var nästan tomt på folk. Då vågade sig en skata fram och fann en chipspåse. Efter en del rotande hittade den en chipsbit som den flög iväg med. :)
 

Bilagor

  • skatufoto1.jpg
    skatufoto1.jpg
    53.5 KB · Visningar: 971
Måste replikera lite på detta med "närhet". För mej innebär inte alltid "närhet" att man i princip har kameran i ansiktet på folk, utan kanske mer en känsla av att man befinner sig i sittuationen. Detta kan givetvis innebära att man är rent fysiskt "mitt i sittuationen", men måste inte göra det.
Det kan lätt bli en föreställning om att "bara jag vågar trycka upp kameran i ansiktet på folk" blir det bra gatufoto. Detta tycker jag är ett felaktigt förhållningssätt.
Det finns också en mängd olika "stilar" innom gatufoto, där en del bygger på extrem fysisk närhet som tex Bruce Davidssons tunnelbanebilder, medans andra ofta använder personerna i bilden mer som "rekvesita" för att få till samspel mellan dessa och miljön, tex H C-B och Doisneau.
För mej är något av det viktigaste vid gatufoto att jag inte påverkar sittuationen, jag tycker att en bra gatubild kännetecknas av intrycket av en utomstående betraktare. Detta är givetvis inte rätt eller fel, men man kan ha lite olika förhållningssätt till detta, där extrem närhet är ett.
 

Bilagor

  • outsidern.jpg
    outsidern.jpg
    54.1 KB · Visningar: 1,035
Jo, gatufoto är en dokumentär bildform som kan göras på tusen och ett sätt. Av nån anledning tror jag att framtida arkeologer kommer att uppskatta bilder i den här genren mer än stylade modellbilder och allsköns konstfoto. Nån däremot?
 

Bilagor

  • tiggare0175.jpg
    tiggare0175.jpg
    37.2 KB · Visningar: 1,019
HDFS) (KGS skrev:
Jo, gatufoto är en dokumentär bildform som kan göras på tusen och ett sätt. Av nån anledning tror jag att framtida arkeologer kommer att uppskatta bilder i den här genren mer än stylade modellbilder och allsköns konstfoto. Nån däremot?

Och inte enbart arkeologer. Jag tror nog att dem flesta tycker det är kul att titta på bilder som är 100 år gamla. Allt såg ju så annorlunda ut (färgen var inte ens uppfunnen :) ).

Om hundra år kommer våra barnbarnbarn titta på våra bilder och förundras över att det såg ut som det gjorde. Och som KG säger. Modebilder är ju enbart påhittat och det är inte lika spännande som verkligheten.

/ Marcus
 
Nåja, mode e ju också nåt som intresserar många och säger en hel del om vår kultur o om vår konjunktur om jag förstått rätt.

Jag tänkte på bilder av modeller retuscherade till plastdockor, ombyggda både på operationsbord och i photoshop, klädda i... eller inte.

En rolig form av gatubilder, tycker jag, är där man lyckats kombinera såna bilder på stora affischer med verkliga, betydligt mer vardagsnära människor intill. Så nån nytta gör de!
 
Är man uppe före fem en sommarmorgon i Warszawa så kan det bli svårt att få med folk i gatumiljön. Men djur e också människor i fotografens värld...
 

Bilagor

  • tomgata0025.jpg
    tomgata0025.jpg
    24.5 KB · Visningar: 1,009
apropå tomma gator, måste det finnas människor på bilderna för att de ska räknas som gatufoto, eller räcker det med spår av humana livsformer?

Zagreb en julidag
 

Bilagor

  • hoghus0009.jpg
    hoghus0009.jpg
    16.2 KB · Visningar: 1,006
Det finns dom som säger att sådana här bilder på utsatta personer ska man inte ta.
Varför?

(Slussen i förmiddags).
 

Bilagor

  • sleeping.jpg
    sleeping.jpg
    54.5 KB · Visningar: 1,004
HDFS) (KGS skrev:
apropå tomma gator, måste det finnas människor på bilderna för att de ska räknas som gatufoto, eller räcker det med spår av humana livsformer?

Zagreb en julidag
Jag tycker inte det behöver finnas människor med.

Bilden du lade upp tycker jag diskvalificerar sig av andra anledningar, iallafall utifall Capas devis är vändbar: Är du inte nära, är bilden inte bra nog ;-)
 
McDumalds vid Slussen middagstid idag..

Jag gillar färgsticket i denna...
 

Bilagor

  • mcdumalds.jpg
    mcdumalds.jpg
    54.9 KB · Visningar: 998
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.