Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Lasse H skrev:
Snyggt med mustiga färger, Janne!

Långholmen ger mig dock associationer till randiga dräkter...:)

HAhA Du e rolig du men det vet du väl att nu när "Holmen" inte funkar som kåk längre så är det massor med kul aktiviteter där. Men har du varit där på den gamla goda tiden så känner du knappt igen dig(C;? Jag var där på den gamla goda tiden men det är inte som du tror, jag var på rättspsyket och lirade musik för dom intagna på tidigt 70-tal. J-gt synd att man inte plåtade för där fanns det grabbar med både karaktärsfulla anletsdrag och och plenty me "attityd" som det så fint heter nuförtiden! Inget för fotosidan mao. Lol! JANNE
 
cw-op skrev:
HAhA J-gt synd att man inte plåtade för där fanns det grabbar med både karaktärsfulla anletsdrag och och plenty me "attityd" som det så fint heter nuförtiden! Inget för fotosidan mao. Lol! JANNE

Det hade verkligen varit kul att se bilder därifrån. Själv jobbar jag lite ideellt med att hjälpa folk som sitter inne. Kolla min hemsida så får du se.
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Monika Heinakroon: Du har visst fått det här med gatufoto lite om bakfoten tycker jag eller vill du bara trilskas? Du kanske bara låtsas att du inte förstår , eller så är du en naturbegåvning.
Så långe jag kan minnas så är det ingen som har blivit straffad för harmlösa bilder som publiserats varken på internet eller någon annan stans. Om man absolut vill köra det här racet att man inte kan ta några foton över huvud taget på stan av människor utan deras medgivande för internet publisering så tycker jag att du skall fortsätta att leva i den villfarelsen. Bara för att du råkar vara sur på David Elmfeldt för att han suddade den bilden som liknade en alkis så får du väl gå vidare i livet eller? Det var ju inte ens din bild! Jag tror att alla går vidare och plåtar sina motiv på stan utom du då som inte har fattat vad sunt förnuft är än tydligen.

Tänk på att du är på ett internetforum! Du sitter inte hemma vid köksbordet och bossar med frugan nu, Tarzan! JANNE
 
mohei skrev:
Jo, men när det gäller t ex modellbilder så finns det väl något papper om det mellan fotografen och modellen. Sport- och bröllopsblder frågade jag om i den andra tråden men fick nog inget vettigt svar.

PUL gäller personer som kan identifieras på bilden.
http://www.datainspektionen.se/pdf/faktablad/personuppgifter_och_internet.pdf

PUL verkar vara rätt rörig. Vissa säger att man inte får publicera bilder på människor överhuvudtaget utan deras samtycke och vissa säger att man inte får publicera kränkande bilder.


Just det, man får hoppas "att det finns något slags papper" mellan fotograf/modell.. ;)
Här tror jag nog de reella riskerna för ett Bulletin board system, typ FS, ligger vad gäller PUL.
Tex. i "modellbilder".
Vid en viss tid tas bilden,
men kanske visas i en annan tid då fotograf/modell inte har den tidigare sk. "överenskommelsen" kvar! ;)

Och tror, med viss erfarenhet, att risken inte är särskilt stor att tex. FS råkar ut för några problem som Bulletin-Board-ägare vad gäller våra "gatufotobilder".
Det finns viktigare saker för "övervakarna" att titta på!
Tyvärr! ;)

Även om både vi "fotografer" och FS tror vi är mitt i världen! ;) :) :)
 
Lite "gatufoto" Vid Görvälns slott.
Detta är ett konstverk, en lång röd mur med ordet "pinuppa" målad i en lång rad.
Kul att leka med 18mm.
 

Bilagor

  • pinuppa.jpg
    pinuppa.jpg
    78.9 KB · Visningar: 335
Fler ideer för PUL-säkring.
Här har jag lekt med Kurvor i photoshop efter att ha gjort om till sv/v.
Ansiktena blir inte lika lätta att identifiera. Hoppas jag...
 

Bilagor

  • skurvakista400.jpg
    skurvakista400.jpg
    79.4 KB · Visningar: 319
Hade en diskussion om just det här med att fota folk igår. Jag var på Skoklosterspelen (som för oinvigda är ett historiskt jippo). Vi kom fram till att ifall man sätter på sig en historisk dräkt så får man nog finna sig i att fastna på bild. Men är det verkligen att likställa med skådespel? Vad säger lagen i såna här gränsfall?
 
Tveksamt om det här klassas som gatufoto, men skitsamma - smygtagen är den i alla fall ;)
 

Bilagor

  • _mg_0275-01.jpg
    _mg_0275-01.jpg
    85 KB · Visningar: 361
Re: Re: Morgon 1

Micke @ndersson skrev:
Det där ser ut att vara riskabelt gatufoto.. Mellanöstern eller?

Jordanien, på väg till Syrien för att försöka ta mig in i Lebanon..

Vakten på bilden gick upp till vår bil efter jag hade tagit bilden och tappade på rutan och sa mycket vänligt (...) till mig att sluta ta foton på han, hans kamrater och deras humvee.
 
Lasse, det ser ut som du har tagit en bild på två ficktjuvar som går på en vacker kvinna :)

I alla fall måste jag nog säga att dem flesta gatubilderna här är enligt mig tagna på för långt avstånd. Det är ju ansiktena som är intressanta och skit i PUL.

/ Marcus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.