Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta kanske också kan funka? Prioritera lampljuset, då blir personerna lite underexponerade.
 

Bilagor

  • kista6.jpg
    kista6.jpg
    76.4 KB · Visningar: 223
Nu vill jag vara med och leka lite! En bild från Rom 2004:
 

Bilagor

  • rom2004_004_16_72_small.jpg
    rom2004_004_16_72_small.jpg
    68.3 KB · Visningar: 227
mohei skrev:
Så tycker nog alla gatufotografer. Det blir ohållbart om man ska jaga efter personerna man har plåtat. Men FS-redaktionen håller hårt på att man ska ha medgivande av personen/erna och hänvisar till PUL. Som sagt, läs tråden jag länkade till.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=62577
FS-red raderade en bild och hänvisade till PUL eftersom personen på bilden kunde identifieras.

Har inte följt med i diskussionen vad gäller PUL....riktigt.. ;)

Men detta gäller väl inte bara gatufoto..?

Det borde väl gälla alla "personbilder" här på FS...?
Eller..?
 
Benganbus skrev:
Har inte följt med i diskussionen vad gäller PUL....riktigt.. ;)

Men detta gäller väl inte bara gatufoto..?

Det borde väl gälla alla "personbilder" här på FS...?
Eller..?

Jo, men när det gäller t ex modellbilder så finns det väl något papper om det mellan fotografen och modellen. Sport- och bröllopsblder frågade jag om i den andra tråden men fick nog inget vettigt svar.

PUL gäller personer som kan identifieras på bilden.
http://www.datainspektionen.se/pdf/faktablad/personuppgifter_och_internet.pdf

PUL verkar vara rätt rörig. Vissa säger att man inte får publicera bilder på människor överhuvudtaget utan deras samtycke och vissa säger att man inte får publicera kränkande bilder.
 
Den mindre ljusa sidan av tillvaron. Jag har dåligt samvete att vi inte ringde polisen så att han blev omhändertagen. Vi såg att han andades och förmodligen sov ruset av sig. Dumt att ta bilden?
 

Bilagor

  • d70s_01633_small.jpg
    d70s_01633_small.jpg
    62 KB · Visningar: 282
Min bild är väl i så fall kränkande... Har blurrat ansiktet. Men mannen kan säkert identifieras ändå förståss...

mvh
cf
 
Monika Heinakroon: Du har visst fått det här med gatufoto lite om bakfoten tycker jag eller vill du bara trilskas? Du kanske bara låtsas att du inte förstår , eller så är du en naturbegåvning.
Så långe jag kan minnas så är det ingen som har blivit straffad för harmlösa bilder som publiserats varken på internet eller någon annan stans. Om man absolut vill köra det här racet att man inte kan ta några foton över huvud taget på stan av människor utan deras medgivande för internet publisering så tycker jag att du skall fortsätta att leva i den villfarelsen. Bara för att du råkar vara sur på David Elmfeldt för att han suddade den bilden som liknade en alkis så får du väl gå vidare i livet eller? Det var ju inte ens din bild! Jag tror att alla går vidare och plåtar sina motiv på stan utom du då som inte har fattat vad sunt förnuft är än tydligen.
 
Senast ändrad:
Christer Fischier: Jag tog en lika dan bild för ca 30 år sedan men efteråt skämdes jag så till den grad att jag inte gjorde några kopior på den. Då fanns inte något internet och jag skulle aldrig publicerat den. En sådan bild kallas inte harmlös!
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Monika Heinakroon: Du har visst fått det här med gatufoto lite om bakfoten tycker jag eller vill du bara trilskas? Du kanske bara låtsas att du inte förstår , eller så är du en naturbegåvning.
Så långe jag kan minnas så är det ingen som har blivit straffad för harmlösa bilder som publiserats varken på internet eller någon annan stans. Om man absolut vill köra det här racet att man inte kan ta några foton över huvud taget på stan av människor utan deras medgivande för internet publisering så tycker jag att du skall fortsätta att leva i den villfarelsen. Bara för att du råkar vara sur på David Elmfeldt för att han suddade den bilden som liknade en alkis så får du väl gå vidare i livet eller? Det var ju inte en din bild! Jag tror att alla går vidare och plåtar sina motiv på stan utom du då som inte har fattat vad sunt förnuft är än tydligen.

Varför alla dessa jävla personangrepp i forumet hela tiden?
Vi var väl fler som reagerade på raderingen av bilden? Varför angriper du mig?
 
Mera blurr.

Då dyker nästa problem upp; tänk om man får på käften av någon person som känner igen sina kläder och blir förolämpad pga att man har dolt ansiktet. "Vadå, är jag inte snygg nog att vara med på bild?"
 

Bilagor

  • kista8.jpg
    kista8.jpg
    78.4 KB · Visningar: 261
Fläsk-Tarzan skrev:
Christer Fischier: Jag tog en lika dan bild för ca 30 år sedan men efteråt skämdes jag så till den grad att jag inte gjorde några kopior på den. Då fanns inte något internet och jag skulle aldrig publicerat den. En sådan bild kallas inte harmlös!

Har aldrig påstått att den är harmlös...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.