Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Ännu en Stockholmsbild, togs för precis ett år sen. Många har tagit liknande, men ändå..:
 

Bilagor

  • 71 kul kroppsdelar i vattnet.jpg
    71 kul kroppsdelar i vattnet.jpg
    84 KB · Visningar: 259
Fin fart på tråden igen och många nya fina bilder!

Denna är speciellt för Bengan & Co :))

Uderliga kameraprylar i Tokyo, Bessa, Hexagon.....
 

Bilagor

  • bessa.jpg
    bessa.jpg
    66.5 KB · Visningar: 234
Micke @ndersson skrev:
Snyggt, Monica! Trots att det var en mani-PUL-ation (Haha!).. Annars kan man göra såhär också, det blir riktigt PUL-säkert och tja.. annorlunda..:

Haha den bilden ver ju riktigt rolig Micke!
Som jag tänker mig en LSD hallucination ungefär.

Därmed är en ny gatufoto-genre skapad....
 
Fläsk-Tarzan skrev:
En del väljer att inte använda sitt sunda förnuft när det gäller PUL. Harmlösa bilder får man publisera utan medgivande. Är man osäker på vad det betyder skall man naturligtvis helt avstå och bara plåta naturbilder. Trodde att detta ämne var sluttjatat nu!

Tydligen får man inte lägga ut bilder på människor på internet överhuvudtaget om man inte har fått medgivande från personerna på bilden/erna.
Det där med harmlöst gäller från 1 jan 2007 om det går igenom.
Läs tråden jag länkade till för några inlägg sedan. Vilda diskussioner där. :)
 
mohei skrev:
Tydligen får man inte lägga ut bilder på människor på internet överhuvudtaget om man inte har fått medgivande från personerna på bilden/erna.
Det där med harmlöst gäller från 1 jan 2007 om det går igenom.
Läs tråden jag länkade till för några inlägg sedan. Vilda diskussioner där. :)

Fast det har man tydligen fått göra hela tiden..
Jag litar på Magnus Fröderbergs "utredning" i det hela.
Jag brukar fråga de jag känner i fall de vill att jag lägger ut bilderna på Fotosidan.
Det gör jag för att visa omtanke, att jag bryr mig om deras vilja, och inte för att följa någon lag som gör att jag måste fråga om lov, eftersom jag är övertygad om att en sådan lag inte finns.
Tar jag en gatubild som innehåller människor som förvinner på en sekund i folkvimmel så är det ju knappast lätt att fråga om tillstånd heller..
Är den värd att lägga ut så skulle jag göra det..
Fast man vet ju aldrig..kanske är det någon som känner igen en manlig bekant som bär kvinnokläder och då är det väl kränkande.. :)

/Benny
 
Så tycker nog alla gatufotografer. Det blir ohållbart om man ska jaga efter personerna man har plåtat. Men FS-redaktionen håller hårt på att man ska ha medgivande av personen/erna och hänvisar till PUL. Som sagt, läs tråden jag länkade till.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=62577
FS-red raderade en bild och hänvisade till PUL eftersom personen på bilden kunde identifieras.
 
Så därför fjollar jag mig såhär så länge.
Kanske blir det en vettig lag 1/1-2007. Eller kanske inte...
 

Bilagor

  • kista3jpg.jpg
    kista3jpg.jpg
    75.9 KB · Visningar: 273
Ja, då skulle jag nog också överdriva..allt för att visa hur löjligt det är..
Lyckligtvis är jag mer intresserad av papperskopior än att lägga ut på webben, fast det borde inte vara någon skillnad..?

/Benny
 
Gadget skrev:
Ja, då skulle jag nog också överdriva..allt för att visa hur löjligt det är..
Lyckligtvis är jag mer intresserad av papperskopior än att lägga ut på webben, fast det borde inte vara någon skillnad..?

/Benny

Märkligt nog är det inget problem med att visa personer i tidningar, på utställningar eller i böcker. Men ska bilden ut på internet så är det Aja Baja!
 
Benganbus skrev:
Italienska bilder..
Juli 2006..
Stadsmuren i Lucca...

Vadå stadsmur??

Jorå, detta är fotograferat uppe på muren, de e en bred, parklikande och bilfri! :)

Ett riktigt mästerverk, som byggdes för att skydda det rika Lucca mot de närliggande städerna, särskilt Pisa och Firenze.

Muren blev senare omgjord till en offentlig park, med vackra träd och idag är det möjligt att promenera hela vägen runt staden (ca. 4,3 km)

En gång eller cykeltur kan varmt rekommenderas för att få en överblick över Lucca.
Man har en strålande utsikt över det labyrintliknande stadscentrumet med små medeltida gränder, torn, monument, ett antal kyrkor, och till höger i bilden, så går en av vägarna ned i staden...

Å för å få litet djup i bilden, lät jag den italienske mannen komma med, annars inget tekniskt konstigt, Leica M6 med 15 mm..

Italienska bilder 2006..

Mera om Stadsmuren i Lucca.. :)

Är fortfarande upptagen av denna "urbana och spännande plats".

Här visas bättre hur bred muren är.

Till vänster syns en liten murkant, nedanför den är höjden 4-5 meter ned till marken.
Till höger anar man en sluttning ned mot gamla staden.
Under de större träden finns bord/bänkar uppställda. De flesta låg i skugga.

Damen som sitter här, hon läser inte bara en bok,
hon arbetar. Passerade c:a en timme tidigare, och hon sitter fortfarande med sin pärm/papper och noterar...

Temperaturen är c:a 30 grader, men det fläktar litet,
och det är skugga under träden...

(Leica M6, 15 mm)
 

Bilagor

  • italien23f.jpg
    italien23f.jpg
    53.9 KB · Visningar: 235
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.