Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
En skön stund på Järntorget (jag debuterar med gatufoto, så skriv gärna kommentarer om vad jag kudne gjort bättre! - gäller även de kommande två bilderna.)
 

Bilagor

  • 3.jpg
    3.jpg
    31.5 KB · Visningar: 376
od_foto skrev:
En skön stund på Järntorget (jag debuterar med gatufoto, så skriv gärna kommentarer om vad jag kudne gjort bättre! - gäller även de kommande två bilderna.)


Tycker du börjat bra!!!
(Det du kallar "debutbilder")

Det är bara att fortsätta.... :)


Ps. Gillar de tre tjejerna litet extra just genom kontrasterna mellan personerna.... :)
 
En man sittande i en övergiven lekpark mellan några höghus i utkanten av en stad...
 

Bilagor

  • parco.jpg
    parco.jpg
    60.2 KB · Visningar: 365
dhl skrev:
En man sittande i en övergiven lekpark mellan några höghus i utkanten av en stad...

oj vad mörk bilden blev. Har ändrat min färgprofil i CS2 men det blev tydligen inte bra. Någon som vet hur man bäst konfigurera färgprofilen CS2?
 
Jag tycker också att du börjat bra. Enda rådet man kan ge är väl att våga komma nära. Det krävs en hel del mod (och att man är bekväm med sig själv och sin kamera), men ack så spännande det blir varje gång. "Är inte bilden tillräckligt bra så står inte du tillräckligt nära." ;-)

Sen gäller det ju såklart också att "vara med" i bilden utan att påverka den. Fast det har nog - återigen - en hel del att göra med hur bekväm man känner sig med sig själv och sin kamera.

Jag gillade bilden med den lille pojken och spelet. Fortsätt med det!! :)

ps. Skönt att Bengan är tillbaka =)
 
Ett första försök på gatufoto bilden tagen på Power Big Meet i Västerås 2006-07-07.
 

Bilagor

  • img_3973 b&w croped the phone man.jpg
    img_3973 b&w croped the phone man.jpg
    59.1 KB · Visningar: 328
Tack för era kommentarer, Bengt och Davor. Jag använde tele för att komma lite närmare utan att vara indiskret, brukar ju också lugna ned bakgrunden.

Sen kändes det också bättre att vi var två som var ute och tog bilder, man kan alltid låtsas ta en bild av varandra och vrida lite på kameran, eller i alla fall känna det moraliska stödet av varandra. Jag har nog en bit kvar tills jag vågar mig på gatufoto på egen hand, trots att jag ofta har kameran med mig och tar bilder på miljöer när jag är själv.
 
Finfina bidrag överlag.
Tycker nästan att Gatufoto borde få en helt egen kategori i Fotosidans forum.
Det verkar ju som många vill vara med här och posta.
 
Lasse H skrev:
Finfina bidrag överlag.
Tycker nästan att Gatufoto borde få en helt egen kategori i Fotosidans forum.
Det verkar ju som många vill vara med här och posta.

Håller med om att det finns många bra bilder i forumtråden men det finns ju en Gatufoto-pool. Varför inte lägga bilder där?
 
Krille-K skrev:
Håller med om att det finns många bra bilder i forumtråden men det finns ju en Gatufoto-pool. Varför inte lägga bilder där?

Det förstås....
Det är väl det att jag aldrig gillat idén med pooler, postar hellre i trådar..:)
Är helt övertygad om att mina bilder "syns" mer här än i en pool där den "drunknar" bland alla andra.
 
Galaxens President skrev:
Hur tänker ni när ni väljer motiv när ni gatufotograferar?

Valen av motiv är flera för mig, och de flesta har väl nämnts här i tråden i text eller bild. Lite humor och vardagssituationer samt tidsanda ligger högt på min lista.
Jag är lite förtjust i människors ansiktsuttryck, och brukar passa på när folk har sin fulla uppmärksamhet riktad åt ett annat håll. Som denna publik på Åbytravet i slutet av juni, en kväll då solen stod lågt över fältet.

Det var någon i tråden som tidigare menade att man måste kunna tänka sig en story av människorna i bild. Betyder det att ju fler människor desto bättre?
 

Bilagor

  • travpublik.jpg
    travpublik.jpg
    23.9 KB · Visningar: 396
davor skrev:
Jag tycker också att du börjat bra. Enda rådet man kan ge är väl att våga komma nära. Det krävs en hel del mod (och att man är bekväm med sig själv och sin kamera), men ack så spännande det blir varje gång. "Är inte bilden tillräckligt bra så står inte du tillräckligt nära." ;-)

Sen gäller det ju såklart också att "vara med" i bilden utan att påverka den. Fast det har nog - återigen - en hel del att göra med hur bekväm man känner sig med sig själv och sin kamera.

Jag gillade bilden med den lille pojken och spelet. Fortsätt med det!! :)

ps. Skönt att Bengan är tillbaka =)



Tack så mycket för den sista raden... :)

B)

Ps. Nästa vecka skall jag förhoppningsvis försöka få ut några "Italienska gatufotobilder" ;)
för kritisk bedömning av er gatufotoaficionados!! :)
Redan nervös!!
 
od_foto skrev:
Tack för era kommentarer, Bengt och Davor. Jag använde tele för att komma lite närmare utan att vara indiskret, brukar ju också lugna ned bakgrunden.

Sen kändes det också bättre att vi var två som var ute och tog bilder, man kan alltid låtsas ta en bild av varandra och vrida lite på kameran, eller i alla fall känna det moraliska stödet av varandra. Jag har nog en bit kvar tills jag vågar mig på gatufoto på egen hand, trots att jag ofta har kameran med mig och tar bilder på miljöer när jag är själv.
Men kör på det då! Alla behöver vi själva utveckla en teknik som fungerar för just oss, och att gå runt med en kompis och fota är absolut inget att skämmas för. HCB gjorde ju själv så ibland, hade med sig en kompis som han sedan sa till "ööh, du ställ dig där så ska jag fota. lite till vänster..." att det sedan "råkade" komma lite folk med på bilden var bara en "olycklig" biprodukt. ;-)

Det viktiga är ju bilderna, inte nödvändigtvis hur man tar dem! :)
 
Här kommer ett lite bidrag, det är minst två personer i bilden, och den är tagen på gatan, närmare bestämt Högbergsgatan :)
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    49.7 KB · Visningar: 374
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.