Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
HDFS) (KGS skrev:
Jag t o m drömmer i färg, så varför skulle jag inte fota gatubilder i färg ;-)

Den här är däremot svårbestämd. Är det natur- eller gatufoto?

hehe det där är ju en specimen-mete-bild.. ;) men gatufoto? nja..
 
Appropå regler, hur när ( eller på ) en gata måste man vara för att det ska räknas som gatufoto?

En gatuförsäljare som säljer torkad "ren-pitt" m.m. fast placerad lite offside.
 

Bilagor

  • foto4037.jpg
    foto4037.jpg
    55.6 KB · Visningar: 523
Niklas H. skrev:
Appropå regler, hur när ( eller på ) en gata måste man vara för att det ska räknas som gatufoto?

En gatuförsäljare som säljer torkad "ren-pitt" m.m. fast placerad lite offside.

Bilden behöver inte alls vara tagen på en gata för att räknas som "gatufoto". Genren ligger nära dokumentär- och reportagefotot men "man" brukar säga att det ska finnas även en "konstnärlig" dimension, dvs bilden ska inte bara vara en bild tagen på en gata, utan ha något mer. Det låter lite luddigt men klarnar om man kollar igenom "mästarnas" bilder som t ex Cartier-Bresson, Elliot Erwitt, Josef Koudelka eller Robert Frank. På gatufotopoolen finns några länkar man kan kolla igenom. Någon absolut avgränsning är dock svår att göra och gränserna är som sagt oklara men strävan bör enligt min mening i alla fall vara att försöka få med en "konstnärlig dimension". Det är detta som jag ser som den verkligt svåra utmaningen med gatufotografin. Den optimale gatufotografen använder "gatan" eller det "urbana rummet" med dess människor som rekvisita för att skapa konstnärliga bilder kanske man kan säga. Jag tycker din bild på vild-Hasse eller vem det är, mycket väl passar in i beskrivningen av ett gatufoto.

mvh
David
 
dJb skrev:
Bilden behöver inte alls vara tagen på en gata för att räknas som "gatufoto". Genren ligger nära dokumentär- och reportagefotot men "man" brukar säga att det ska finnas även en "konstnärlig" dimension, dvs bilden ska inte bara vara en bild tagen på en gata, utan ha något mer. Det låter lite luddigt men klarnar om man kollar igenom "mästarnas" bilder som t ex Cartier-Bresson, Elliot Erwitt, Josef Koudelka eller Robert Frank. På gatufotopoolen finns några länkar man kan kolla igenom. Någon absolut avgränsning är dock svår att göra och gränserna är som sagt oklara men strävan bör enligt min mening i alla fall vara att försöka få med en "konstnärlig dimension". Det är detta som jag ser som den verkligt svåra utmaningen med gatufotografin. Den optimale gatufotografen använder "gatan" eller det "urbana rummet" med dess människor som rekvisita för att skapa konstnärliga bilder kanske man kan säga. Jag tycker din bild på vild-Hasse eller vem det är, mycket väl passar in i beskrivningen av ett gatufoto.

mvh
David



....och få med en "konstnärlig dimension".

Det är detta som jag ser som den verkligt svåra utmaningen med gatufotografin......


Jäpp David,
som i ett nötskal!! :)

B)

Ps.
Och David, nu nå't viktigt! :)
Några användarnyheter vad gäller Zeiss Ikon??
 
Var ner på skeppsbron en sväng och lyckades pricka en tjej som fick känna på bössan! Det där med att tjejer gillar makt och pengar.., jag hennes uttryck speglar iaf endera ;)
 

Bilagor

  • power-200506-0023-40k.jpg
    power-200506-0023-40k.jpg
    40 KB · Visningar: 496
jag prickade en tjej som såg mer sansad ut....fast på gärdet..
 

Bilagor

  • sold.jpg
    sold.jpg
    37.2 KB · Visningar: 485
Benganbus skrev:
Ps.
Och David, nu nå't viktigt! :)
Några användarnyheter vad gäller Zeiss Ikon??

Jag var in och kollade lite på den svarta Zeissen dom har på YFO i Malmö. Den är läcker men dom hade även en begagnad M6.a som jag har tingat.. Med tanke på hur priserna ligger på begagnade M6.or så vete katten om det är värt att köpa en Zeiss. Visst är Zeissen fin men Leican känns ändå lite mer robust faktiskt.

/D
 
dJb skrev:
Jag var in och kollade lite på den svarta Zeissen dom har på YFO i Malmö. Den är läcker men dom hade även en begagnad M6.a som jag har tingat.. Med tanke på hur priserna ligger på begagnade M6.or så vete katten om det är värt att köpa en Zeiss. Visst är Zeissen fin men Leican känns ändå lite mer robust faktiskt.

/D


Ok....tack! :(

Tänkte försöka få litet positiva signaler för få göra av med litet pengar...... ;)

B(

Ps. Gluggarna då??
Zeiss 2,8/28 mm på en M6:a !!
Kan de va nå't??? :)
 
Och att David just nu skall köpa en Leica M6..


M Leica ja...
Den här M 2:an är från tidigt 1960-tal..

Använd...."på gatan"..
och det som syns under den avskavda färgen, det är mässing!!!! :)

Och modellen "håller ännu"...

Fast nu heter den M6/M7...

Det finns flera fotografer här på FS som har sina "gamla" M2/M3 igång fortfarande..! :)

Hyffsad konstruktion va!? :)
 

Bilagor

  • leica.jpg
    leica.jpg
    57 KB · Visningar: 421
Senast ändrad:
Niklas H. skrev:
Appropå regler, hur när ( eller på ) en gata måste man vara för att det ska räknas som gatufoto?

En gatuförsäljare som säljer torkad "ren-pitt" m.m. fast placerad lite offside.



Regler... nja...

det bör finnas nå't som attraherar betraktaren av bilden....

Det som somliga kallar "konstnärligt" alltså! :)

Det är det som gör att en sk. "gatufotobild" lämnar dokumentationsstadiet :)
och ger betraktaren en fördjupad bildupplevelse..... :)
 
Kan rekomendera Lundakarnevalen för den som vill fota lite folk i rörelse. Vädret är kanske inte det bästa för just karneval, men det är väldigt trevligt för just foto. Hittade de här rockerskillarna utanför domkyrkan.
 

Bilagor

  • rockers.jpg
    rockers.jpg
    93 KB · Visningar: 458
Förresten angående konstnärlighet... är det här skakigt nog ;)
 

Bilagor

  • gata.jpg
    gata.jpg
    50.6 KB · Visningar: 451
Det där konstnärliga som många tar upp, måste väl när det kommer till gatufotons natur bestå av att i stundens ögonblick kunna få till en snygg komposition eller om möjligt tom en valbalanserad bild med både förgrund mellangrund och bakrund, enligt min tolkning iaf!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.