Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Benganbus skrev:
Mycket fint Gatufoto!!!! :)

Som sagt riktigt gatufoto är i svartvitt! ;)




Gatu-Kort med färg...nja...

Men missförstå mig nu inte,
IKEA-katalogen passar inte i svartvitt!!! ;) ;)
Var sak har sin...."färg"!! :) ;)

Hallå där Bengt! Du gör de bästa gatufotona på fotosidan, så vitt jag har sett i vart fall. Men lämna inte en stackare i som mig i sticket - där jag bor framkallar man bara färgneg. Eller borde jag börja framkalla själv?

Erik P
 
Erik Petersson skrev:
Hallå där Bengt! Du gör de bästa gatufotona på fotosidan, så vitt jag har sett i vart fall. Men lämna inte en stackare i som mig i sticket - där jag bor framkallar man bara färgneg. Eller borde jag börja framkalla själv?

Erik P

Jag plåtar i färg och gör om till svartvitt i photoshop.
 
Erik Petersson skrev:
Hallå där Bengt! Du gör de bästa gatufotona på fotosidan, så vitt jag har sett i vart fall. Men lämna inte en stackare i som mig i sticket - där jag bor framkallar man bara färgneg. Eller borde jag börja framkalla själv?

Erik P



Tack Erik,
och ursäkta, och förlåt!!

Det här är mera en grej bland oss "gubbar" eller
Sk. "Leica-aficionados" att yra om svart-vitt hela tiden... ;) :)

Det är självklart bilden som räknas!

Och vad den säger!!

I färg eller svartvitt!!

Välkommen i gänget!! :) :)
 
mackan skrev:
Det där konstnärliga som många tar upp, måste väl när det kommer till gatufotons natur bestå av att i stundens ögonblick kunna få till en snygg komposition eller om möjligt tom en valbalanserad bild med både förgrund mellangrund och bakrund, enligt min tolkning iaf!



Jäpp!

Så enkelt är det! :)
Bra sammanfattat!!

B)

Ps. Men f-n så svårt!!!!! :(
 
mackan skrev:
Det där konstnärliga som många tar upp, måste väl när det kommer till gatufotons natur bestå av att i stundens ögonblick kunna få till en snygg komposition eller om möjligt tom en valbalanserad bild med både förgrund mellangrund och bakrund, enligt min tolkning iaf!


Hittat en fin sommarbild här på FS,
där jag tycker bilden förmedlar en sommarkänsla,
samt att bilden ligger i en fin,
och medveten komposition.... :)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/414672.htm?set=lp
 
En Caffè latte och en chokladboll, 50kr, ujujuj.
Hoppas bilden uppfyller kriterierna för gatufoto
 

Bilagor

  • 060501_film5_trix_22_2.jpg
    060501_film5_trix_22_2.jpg
    35.1 KB · Visningar: 396
Vem lägger märke till att ett 17 maj-tåg passerar förbi när man i djupt försjunken i sportsidorna?
 

Bilagor

  • manpåbänk400.jpg
    manpåbänk400.jpg
    53.7 KB · Visningar: 385
Benganbus skrev:
Tack Erik,
och ursäkta, och förlåt!!

Det här är mera en grej bland oss "gubbar" eller
Sk. "Leica-aficionados" att yra om svart-vitt hela tiden... ;) :)

Det är självklart bilden som räknas!

Och vad den säger!!

I färg eller svartvitt!!

Välkommen i gänget!! :) :)

Tack!

Men jag gillar svartvitt, högt och rent. Funderar på att köpa en sån där framkallningsdosa eller vad det heter, men här finns bara ryska framkallningsvätskor...

Skulle gärna prova en Leica någon gång. Vad är skillnaden egentligen, mot en Nikon F3 tillexempel, som jag använder här?
 
Erik Petersson skrev:
Tack!

Men jag gillar svartvitt, högt och rent. Funderar på att köpa en sån där framkallningsdosa eller vad det heter, men här finns bara ryska framkallningsvätskor...

Skulle gärna prova en Leica någon gång. Vad är skillnaden egentligen, mot en Nikon F3 tillexempel, som jag använder här?


Å svartvitt e enklare, färre färger att hålla reda på!! ;)

Skillnad mellan en Leica och en Nikon F3.
Största skillnaden är att M Leican är en mätsökarkamera,
Nikon en spegelreflex....

Riktigt bra grejer båda två! :)

/Bengan
 
Varken svartvitt eller konstnärligt!
En bild från Swedish Battle Camp nu i helgen.

Grabben får låna en bössa av den snälla soldaten medan pappan stolt skall föreviga ögonblicket.

Just då får sonen syn på min betydligt större kamera och ögonkontakt uppstår.
 

Bilagor

  • dsc_0127.jpeg.jpg
    dsc_0127.jpeg.jpg
    53.6 KB · Visningar: 466
Benganbus skrev:
Ok....tack! :(

Tänkte försöka få litet positiva signaler för få göra av med litet pengar...... ;)

B(

Ps. Gluggarna då??
Zeiss 2,8/28 mm på en M6:a !!
Kan de va nå't??? :)

Zeissen verkar vara väldigt trevlig men känns som sagt inte lika robust som en M-Leica. Helt klart är det dock en trevlig kamera och betydligt billigare än en M7 så det är nog inget dumt köp. Själv tänkte jag dock som sagt låta en M6.a få ersätta Bessan.

Zeiss-gluggarna kändes dock som toppklass med en härlig känsla i! Säkert väldigt skarpa också. Sökarna är också kanonfina men kanske lite dyra. Jag är dock väldigt sugen på en 21.a.. men smakar det så kostar det.. :)
 
Samma rockers som Henrik också fotat.
 

Bilagor

  • _mg_5531b.jpg
    _mg_5531b.jpg
    48.2 KB · Visningar: 455
dJb skrev:
Zeissen verkar vara väldigt trevlig men känns som sagt inte lika robust som en M-Leica. Helt klart är det dock en trevlig kamera och betydligt billigare än en M7 så det är nog inget dumt köp. Själv tänkte jag dock som sagt låta en M6.a få ersätta Bessan.

Zeiss-gluggarna kändes dock som toppklass med en härlig känsla i! Säkert väldigt skarpa också. Sökarna är också kanonfina men kanske lite dyra. Jag är dock väldigt sugen på en 21.a.. men smakar det så kostar det.. :)


Ok, tack för "tips" David! :) :(
Kan väl hålla med om att M6:an är ganska Ok! ;)

Och fina gatufotobilder du visar..
B)

Ps. Voigtländer/Cosina 21:an är mycket Ok!!
 
Benganbus skrev:
Å svartvitt e enklare, färre färger att hålla reda på!! ;)

Skillnad mellan en Leica och en Nikon F3.
Största skillnaden är att M Leican är en mätsökarkamera,
Nikon en spegelreflex....

Riktigt bra grejer båda två! :)

/Bengan


Ja, man maste koncentrera sig pa bilden, eftersom fargerna inte distraherar. Nyttigt, men svart ibland.

Jag undrar egentligen om dina foton blir olika med de olika kamerorna.

Erik
 
Erik Petersson skrev:
Ja, man maste koncentrera sig pa bilden, eftersom fargerna inte distraherar. Nyttigt, men svart ibland.

Jag undrar egentligen om dina foton blir olika med de olika kamerorna.

Erik

Jobbar lättast med en M Leica...
Så kan jag nog enklast säga det.

Är inkörd på den, bla. på den tekniska delen, tid/bländare/avstånd...

Ibland då jag tagit några bilder, så tänker jag: "ställde jag in bländare/tid på de tidigare bilderna??"

Men då jag framkallat,
så va allt Ok! :)

Så jag kan vara fullt upptagen med det sk. "bildskapandet" ;)
och kameran "sköter sig själv" på nå't underligt sätt! ;) ;) :)
 
Inte från karnevalen men väl från Lund. Tyckte bilden var för tråkig i svartvitt så jag målade fram pensionärerna, gav lite mer liv.
 

Bilagor

  • img_0645_gammalt_par_liten.jpg
    img_0645_gammalt_par_liten.jpg
    73.2 KB · Visningar: 405
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.