Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
hej Honkanen. Gatufoto för min del är att fånga vardagsliv. Och gatufoto är ju så mycket svårare än att fota ett löv eller en vattenpöl för de ligger ju iallafall stilla. mvh barbro
 
Är nog ganska ovan vid det här med gatufoto än så länge, men tycker som ni tidigare skrivit att det är vardagsbilder med människor i gatumiljö.
 

Bilagor

  • gatu.jpg
    gatu.jpg
    57.2 KB · Visningar: 475
Lasse H skrev:
Skulle vara intressant förresten om alla som är aktiva i den här tråden kunde skriva en liten definition på vad ordet "gatufoto" betyder för just er.

Kan sammanfatta det med Henri Cartier-Bresson. Inte nödvändigtvis "det avgörande ögonblicket" som denne virtuos fångade, men scenerna och människorna.
Eller definiera det som vad som tilldrar sig i det offentliga rummet.
 
Lasse H skrev:
Skulle vara intressant förresten om alla som är aktiva i den här tråden kunde skriva en liten definition på vad ordet "gatufoto" betyder för just er.

Tjena Lasse,
nu e jag inte så aktiv i tråden numera.. :)

Men tar mig friheten att försöka skriva ned en definition vad gatufoto betyder för mig!

Det är ett flanerande fotograferande, där bilder kommer sällan...
Men då dom dyker upp, då sker det blixtsnabbt, och se'n försvinnar dom lika snabbt!
Visst finns det bilder hela tiden......

Men den där bilden med det lilla extra, bilden som säger något utan text, den visar sig sällan, och då bara ett litet ögonblick!

Tänker på en av dessa bilder som jag tog i Rom.
(Där ljusstrålen faller på en kvinna).
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/354920.htm
Jag såg ögonblicket, tog bilden, och skulle ta en bild till, sorry,
nu släckte nå'n lampan! ;)
Men kameran va beredd, det va det hela!
Komposition, glöm det!

Men gatufoto betyder ofta ett trevligt flanerande på sta'n också, och det tror jag är förutsättningen för att hitta bilden!

Jag får inte jaga bilden, utan den kommer till mig, bara jag tar det lugnt!
Men jag måste vara beredd som sagt! :)
Och därför hänger Leican alltid på bröstet! :)
Med HF! ;)
 
Tack för att ni delar med er av vad ni tänker.
Jag lyssnar och lär.

Kul med lite snack också mellan alla bra bilder.


Och inte behöver man ha varit aktiv i tråden för att dela med sig av sin definition av "gatufoto".
 
Lasse H skrev:
Tack för att ni delar med er av vad ni tänker.
Jag lyssnar och lär.

Kul med lite snack också mellan alla bra bilder.


Och inte behöver man ha varit aktiv i tråden för att dela med sig av sin definition av "gatufoto".


snack är alltid kul.. :)
 
Vill bara meddela att fotosidan gjort ett förslag till gatufotogrupp typ den med Glömda rum, där man ansöker/reggar sig för att vara med och kunna lägg upp bilder. Länk här! Tycker att det verkar som ett bra förslag då man måste visa att man förstått lite grand vad det går ut på så att inte vilka bilder som helst slängs in i poolen. Kan nog höja bildkvalitén lite också eller vad tror ni?
 
Ja, snart är det väl bara proffsen som får lägga in bilder på fotosidan. Vi amatörer skulle kanske ha en egen fotosida. Jag lägger in en bild som jag inte kúnde låta bli att ta en bild av. Undrar vad han/hon sa när han/hon skulle köra iväg (kanske i sista minuten också)? Nu är det ju ingen person på bilden så då är det väl inget gatufoto....
 

Bilagor

  • img_3018 web copy.jpg
    img_3018 web copy.jpg
    45.4 KB · Visningar: 359
Inte f*n tänker jag skriva någon "motivationstext" för att få lägga upp bilder i gatufotopoolen. Det börjar likna onexposure.net där mina gatufotobilder inte platsar eftersom dom är för "vanliga". Däremot platsar mina naturbilder av någon anledning.

Gatan som teaterscen var det ja.
 

Bilagor

  • raaspegel400.jpg
    raaspegel400.jpg
    79.9 KB · Visningar: 340
Senast ändrad:
Malmö

Den här var svår, för mörk i gatan och för ljus i himlen. Fick jobba lite med raw-filen. Ser det konstlat ut?

EDIT: Suck, nu ser jag att bilden blir ljusare på fotosidan än på min dator. Inte lätt :)
 

Bilagor

  • 6251f.jpg
    6251f.jpg
    69.8 KB · Visningar: 438
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.