Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Nära nog?

alf109 skrev:
En del bilder kräver lite avstånd ;o)

F-n man hinner inte ut fem minuter å byta till sommardäck på bilen, förrän man får svar på tal! ;)

Vadå, kräver och kräver!!?? ;) ;) ;)

Det enda jag kommer ihåg kräver,
så va de kräftor! :)

"Kräftor kräva dessa.. objektiv"...
eller hur va de man sa?? ;)


E herr Gatufotografen Johansson tillbaka från Bystan?
Eller distansarbetar'u? ;) :) :)
Dags för en fika snart? :)
 
Lasse H skrev:
Det finns dom som säger att sådana här bilder på utsatta personer ska man inte ta.
Varför?

(Slussen i förmiddags).



Snaksak som allt annat Lasse... ;)


Kan väl undra litet då... :)

Vad tillför bilden?
Va den svår att ta?
Någon som kunde protestera mot att bli fotograferad?

Mvh Bengan
 
alf109 skrev:
Måste replikera lite på detta med "närhet". För mej innebär inte alltid "närhet" att man i princip har kameran i ansiktet på folk, utan kanske mer en känsla av att man befinner sig i sittuationen. Detta kan givetvis innebära att man är rent fysiskt "mitt i sittuationen", men måste inte göra det.
Det kan lätt bli en föreställning om att "bara jag vågar trycka upp kameran i ansiktet på folk" blir det bra gatufoto. Detta tycker jag är ett felaktigt förhållningssätt.
Det finns också en mängd olika "stilar" innom gatufoto, där en del bygger på extrem fysisk närhet som tex Bruce Davidssons tunnelbanebilder, medans andra ofta använder personerna i bilden mer som "rekvesita" för att få till samspel mellan dessa och miljön, tex H C-B och Doisneau.
För mej är något av det viktigaste vid gatufoto att jag inte påverkar sittuationen, jag tycker att en bra gatubild kännetecknas av intrycket av en utomstående betraktare. Detta är givetvis inte rätt eller fel, men man kan ha lite olika förhållningssätt till detta, där extrem närhet är ett.


Å min nära bild inne på fiket Alfons...
Tänkte först sätta på telet = 35 mm,
men då hade jag fått stått ute på gården! ;) ;)


Här e en nära till!
Schysst moppe va!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/549688.htm


Ps. Affe!
Använder en Leica M3 för tillfället! :)
Med Dubbelslag och hyperfokal! ;)
 
Brummelisa skrev:
Och inte enbart arkeologer. Jag tror nog att dem flesta tycker det är kul att titta på bilder som är 100 år gamla. Allt såg ju så annorlunda ut (färgen var inte ens uppfunnen :) ).

Om hundra år kommer våra barnbarnbarn titta på våra bilder och förundras över att det såg ut som det gjorde. Och som KG säger. Modebilder är ju enbart påhittat och det är inte lika spännande som verkligheten.

/ Marcus


Det här är intressant! :)

Boken "En dag i Sverige" som kom 2003 var det största fotografiska projektet i Sverige.

3000 gatufotografer, höll jag på att säga! ;)

3000 fotografer fotade under en dag, den 3 juni 2003.

Liknande projekt hade man gjort i en del andra länder.

Och,
24000 bilder överlämnades till Riksarkivet...

Och, om man skall vara partiskt ;)
så är det nog mycket "gatufotobilder" både i boken och sannolikt i Riksarkivet! ;)

Och det är väl den typen av bilder som speglar vår vardag,
och blir intressanta om en 100-500 år!?


Så mina konstnärliga skuggbilder, och norska broar, poetiska Becket-bilder...
har nog ingen framtid...!? ;)

/B

Ps. Lämnade in sex bilder till Boken, men dom hade inte den goda smaken att ta med dom :(

Men bilderna ligger väl i alla fall i Riksarkivet!
 
HDFS) (KGS skrev:
Är man uppe före fem en sommarmorgon i Warszawa så kan det bli svårt att få med folk i gatumiljön. Men djur e också människor i fotografens värld...


Svårt också att inte få med folk! :)

Försökte här härma en fransk fotograf.

Och kom det inte en bil,
så kom några gående, men till slut, en lucka!!! :)

Tur va i alla fall att inga bilar va parkerade i backen den dagen.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/551438.htm
 
Apropå folk, är det någon som ska in till spektaklet vid slottet på söndag? Det lär bli en och annan människa att plåta. :)
 
Och förmodligen bör man vara där ännu lite tidigare för utsiktens skull :eek:
Men säkert blir det ett och annat att fotografera, så det kan det ju vara värt :)
 
mohei skrev:
Apropå folk, är det någon som ska in till spektaklet vid slottet på söndag? Det lär bli en och annan människa att plåta. :)


Har en släkting som skall sjunga för kungen i nå'n slags kammarkör...

Men han fotar inte! :(

B)


Ps.
Man annars e han schyst, han fixar ofta fribiljetter.
Men sannolikt inte till detta! :(
 
papi skrev:
Och förmodligen bör man vara där ännu lite tidigare för utsiktens skull :eek:
Men säkert blir det ett och annat att fotografera, så det kan det ju vara värt :)

Perfekta tillfället att öva gatufoto. Det kommer att vara så mycket kameror att folk inte bryr sig till slut. ;-)
Ska nog ta med ett kort tele också.
Attans att jag inte har en bra vidvinkel. Min 28 mm blir ju som en 42 mm på *ist DS.
 
Lasse H skrev:
Det finns dom som säger att sådana här bilder på utsatta personer ska man inte ta.
Varför?

(Slussen i förmiddags).

Det finns som alltid olika uppfattningar men man kan ju fundera på:
- Om man själv skulle vilja figurera på bild om man var i det tillståndet.
- Om man ska ta bilder på någon som inte har en möjlighet att protestera.
 
Krille-K skrev:
Det finns som alltid olika uppfattningar men man kan ju fundera på:
- Om man själv skulle vilja figurera på bild om man var i det tillståndet.
- Om man ska ta bilder på någon som inte har en möjlighet att protestera.

Just därför lägger jag bara ut sådana bilder om deras ansikten är dolda.
Jag har hittills lagt ut två "tveksamma" bilder i denna tråd men båda med bortvända ansikten, skulle kunna vara vem som helst på bilderna.

Sedan kan man ju fundera på om denna lovordade hyperfokalteknik tillåter folk att protestera om dom inte skulle vilja vara med på bild.

För att inte tala om all annan smygfotografering som diskuteras, skulle den vara mer etisk den?

Vi (samhället) förvägrar de utslagna sin lagstadgade rätt till bostad men diskuterar huruvida det är etiskt att plåta dom....:)

Oj nu kom jag ifrån ämnet lite.

Jag tycker den här (trevliga) gruppen gatufotografer som hänger här i forumet anordnar en gatufototävling med ett pris vi samlar ihop till.
Givetvis bör tävlingen vara öppen för alla FS-medlemmar.
Vad säger ni?
En fin utmaning med bara nytagna bilder så alla har samma chans.
 
Re: Re: Re: Re: Nära nog?

Benganbus skrev:
F-n man hinner inte ut fem minuter å byta till sommardäck på bilen, förrän man får svar på tal! ;)

Vadå, kräver och kräver!!?? ;) ;) ;)

Det enda jag kommer ihåg kräver,
så va de kräftor! :)

"Kräftor kräva dessa.. objektiv"...
eller hur va de man sa?? ;)


E herr Gatufotografen Johansson tillbaka från Bystan?
Eller distansarbetar'u? ;) :) :)
Dags för en fika snart? :)

Hehe, är kvar med allvarlig abstinens. Kommer hem efter midsommar.

Blir lite annorlunda "gatufotande" här, fick stampa runt på byn ett par timmar innan "folkvimlet" dök upp.

Kinesisk engångskamera 400 asa (vad gör man inte för konsten?)
 

Bilagor

  • amot.jpg
    amot.jpg
    42.4 KB · Visningar: 900
Lasse H skrev:
Just därför lägger jag bara ut sådana bilder om deras ansikten är dolda.
Jag har hittills lagt ut två "tveksamma" bilder i denna tråd men båda med bortvända ansikten, skulle kunna vara vem som helst på bilderna.

Jag tycker kanske att det är bra om bilder av utsatta visar något mer än bara personens elände, att man tex försöker spegla den utsattes sittuation i förhållande till omgivningen.

Det är givetvis bara min synpunkt.
 

Bilagor

  • likg.jpg
    likg.jpg
    45.3 KB · Visningar: 894
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.