Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto - favoritutrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Undrar vad ni har med er i kameraväskan/fickan och vilken kamera ni föredrar vid gatufotografering? Alltså det ni har med er när ni fotograferar och inte det som ligger hemma. Vilken utrustning tycker ni är optimal för er och varför?

Själv har jag ofta min helmekaniska Bessa R2 på magen försedd med en rysk Jupiter 8 50mm/2 och på axeln en liten Lowepro-väska som rymmer en Nokton 35mm/1,2 och ett Bessa L-hus försett med Skopar 21mm/4 samt 5-10 rullar Tri-X. Tyngst och störst i denna samling är 35mm/1,2 men ljusstyrkan 1½ steg snabbare än Jupitern gör att det går att fotografera i ganska mörka lokaler och gränder på 1/30 - 1/60 utan att behöva pressa filmen.

I somras, på semestern, hade jag ibland endast Bessan med 50mm eller 35mm hängandes på magen och några filmrullar i fickan. Även här hemma, när man åker och handlar mm, är det lite smidigare att bara ha en kamera med optik med sig hängandes runt halsen. Ska man bära på några kassar är det oftast också den lilla och lätta Jupiter 50mm som får följa med utom när ljuset är dåligt.
 
Jag brukar köra Eos 1D mark II inställd i tyst läge och med 16-35/2,8 i 28mm läge. Oftast iso 1600 eftsom det är mörkt i skuggan även en solig dag. 1/500s för att frysa rörelserna på nära håll.
 
Normalt brukar jag ha ett hus med ett objektiv. Antingen en Leica MP med 0,58 sökare och Summicron 35/2,0 ASPH eller en Leica M6 TTL med 0,72 sökare och Summicron 50/2,0 eller Apo Summicron 75/2,0 ASPH.
Som film använder jag mest Neopan 100 eller 400 beroende på ljus, körde mycket triX förr men gillar Neopan 400:ans finare korn och lite annorlunda teckning av gråskalan.
 
Leica M, antingen M6 eller M4-2an som jag just köpt. Klart karaktärsstärkande att vara tvingad att använda lös mätare (Sekonic L-508) och behöva observera ljuset på ett helt annat sätt än med inbyggd mätare. Glugg brukar vara 35 eller 50mm, ska investera i en 21 snart, så då blir det nog bägge kamerorna samtidigt. Ibland när jag plåtar saker som jag vet kommer att röra sig mycket använder jag min Contax G2 med 28 och 45an. Film är uteslutande Tri-X, APX 100 och TMax 100. Om jag plåtar färg blir det numera Kodak Portra 160NC, tidigare använde jag Fuji 100 och 400, men jag gillar Portrans mjukare kontrast och färgåtergivning mer.
 
Har kört mest med Canonet QL 17 och Konica Hexar inställd på silent mode. Hexaren har ju autofokus och är så extremt tyst att den aldrig hörs. Båda har ju ljusstarka objektiv (1,7 resp 2,0) och i alla fall Canonet ser ju inte speciellt uppseendeväckande ut. Canonetens slutare dog för ett tag sedan och nu kör jag en Konica auto S3 med lika gott resultat. Den är tom ännu mindre än Canoneten. Brukar oftast ha 400 ASA färg eller svartvit i. Beror på humöret...
 
Känner inte att jag har någon optimal utrustning men jag använder antingen Mamiya 645 pro med 80/2,8 och 35/3,5 eller EOS 5 med 20-35. Film oftast tri-x eller Efke.
Var dock och fingrade på en M6 idag och jäklar vad sugen jag blev på att handla. :)
Skulle även kunna tänka mig en Mamiya 6 eller 7.
 
Optimal å optimal... tja..

När jag är på semester, det är oftast då jag "gatufotar", då blir det gärna min gamla Chinon med Tri-X 400 och 50mm - om jag bara tar med en glugg (sunny sixteen till cloudy eleven mitt på dan). Men det beror ju lite på platsen också, trånga gränder o basarer utomlads så är inte 28mm helt fel heller, å sitter man stilla på ett torg och betraktar på avstånd så kan 135mm passa fint.
 
Jag bär sällan med mig mer än en kamera med ett objektiv. Några rullar i fickan.

Jag har länge använt min FM2:a tillsammans med Tri-x. Till en början utan motor men ganska snart investerade jag i en MD12. På kameran sitter oftas ett Nikkor 35/1.4.

På jobbet har jag min Olympus 35 RC som jag dokumenterar mina arbetskamrater med.

FM2:an med motor låter en del och väger en del, inte optimalt vid gatufotografering. Jag köpte därför en Contax IIIa med Zeiss 5 cm/f 1.5 för att komma ner i storlek och kunna ta bilder på fri hand på längre tider. Ett lyckat köp. Numer får inomhusbilder full teckning i bildens alla delar utan blixt. Handhållet ner till 1/10 s går ofta om motivet är still. Enda nackdelen är att jag inte vant mig vid 50 mm optiken - jag står ofta för nära motivet och får backa och missar bilden.

Jag har mer och mer gått över till Illford HP5+. Vid speciella tillfällen laddar jag med Neopan 1600 om ASA-talet är motiverat.
 
Jag kör med D2H och 18-70DX, perfekt kombination även om den är lite väl stor. Ofta Auto-ISO och 1/60 - 1/125 slutartid. En D50 vore nog perfekt storleksmässigt fast sökaren räcker inte till, kanske blir en D200 till jul... ;-). Har även kört en del med 85mm f1.8, bättre avskiljning av motivet mot bakgrunden men fler missade bilder... två kamerahus vore kanske något för mig.
 
Det skiftar lite då och då men huvudsakliga gatufotoutrustningen är såklart Min M6'a , oftast med Summicron 35'an på och så en 90'a i jackfickan :D Ibland hägandes på magen men för det mesta i axelväskan .. känns lite skrytigt att ha den på magen nästan haha...
jag tycker trots all digital teknologi att det är den ultimata gatufoto-utrustningen . Var och fingrade på en M4-2 idag som komplement till M6'an , otroligt vackert verktyg det där :D


mvh Ale
 
Vid en resa till Australien och Indien nyligen hade jag dels en Canon A1 med FDn 28mm 2,8 och Elitecrome 100 och dels en Ricoh Caplio RR30. Den senare har jag ibland uppochner i höger hand, skärmen avslagen och trycker av med ringfingret. När skärmen är avslagen drar den inte särskilt mycket batteri så man kan ha den igång rätt länge.
 
Och jag som är total nybörjare :) på detta har testat m Canon 350D och ett Sigma 30mm/1.4 alt ett 10-22mm. Resp x 1.6 i "brännviddsförlängning" då.

30 mm på min kamera blir ganska bra brännvid känns det som o perfekt m 1.4.

Generellt verkar det ju som de flesta kör m ljusstarka normal alt vidvinkel i alla fall. Inget smygande m telen alltså...

Varför fotar så många m analogt när det gäller gatufoto tror ni?
 
Oj , glömde säga vilken Film.
Tmax , min kära Tmax
100 eller 400 , smaksak . Båda är finfina.
mvh Ale
 
Uttryck skrev:
Varför fotar så många m analogt när det gäller gatufoto tror ni?

För mig ligger det mycket i det Magnus skriver sen så fotar jag främst sv/v och där har den digitala tekniken en del övrigt att önska och då tänker jag bl.a. på tonomfånget men även bruset. Jag tycker digitala bilder kan kännas lite "kliniska" ibland med sin perfekta skärpa och brusfrihet, men jag fotar även en del digitalt men för mig ger det inte riktigt samma upplevelse.
Dessutom börjar det även bli en ekonomisk fråga då analoga prylar är hur billiga som helst och digitalvidunder kostar en halv förmögenhet. :)
 
Uttryck skrev:

Varför fotar så många m analogt när det gäller gatufoto tror ni?

Personligen gillar jag känslan i det analoga sv/v mediet. Och dessutom så tycker jag att det är en bit kvar för det digitala mediet just när det gäller sv/v. Sedan kan man välja film lite efter den känsla man vill ha och jag tycker personligen att kornet i sv/v ofta är vackert. Vidare tycker jag inte att man ännu tagit fram någon "ultimat" gatufotokamera med digitalteknik, dvs en mätsökarkamera utan fördröjning, viberationer och hög upplösning kombinerat gärna med en sensor i fullformat. Detta lär dessutom dröjja ett tag då ju mätsökarkamerornas bakre linselement ligger närmare filmplanet och därmed ställer till med ytterligare problem vg ljusets infallsvinkel mot sensorn. Slutligen är det ganska skönt att vara batterioberoende och jobba med en mer eller mindre handbyggd kamera som står emot de flesta trender.
 
När andan faller på så brukar jag ladda min Rolleiflex T från 1958 med en rulle Tri-x och bege mig ut på gatan.
Rollein är enligt mig en perfekt gatukamera.
Ljudlös, enkel och ruggigt skarp optik.
Dessutom kan man ha den på magen och ända ta bilder. Det blir rätt diskret.

Sen är det ju som ni säger känslan av en analog kamera och svartvit film. Den är oslagbar!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.