timeUnit
Aktiv medlem
Makten skrev:
Vad kostar det att framkalla 5000-10000 bilder per år? Kan det verkligen bli billigare?
En detalj som glöms är att man kanske inte vill ha en kamera bara för gatufoto, och två kameror har då inte jag råd med.
Att gluggarna som följer med DSLR:erna skulle vara "kass" är dumheter. De är inte jättebra, men man kan ju för den delen smäcka på ett manuellt gammalt objektiv om man vill det också. Vad jag har sett så är mätsökarkameror snordyra, så jag förstår inte resonemanget riktigt.
5000 bilder är ca 138 rullar 36exp. Det kostar ca 3,50 kr per rulle att framkalla om man kör XTOL 1+1 (det går att komma billigare undan om man kör 1+0 och replenisher. Men ca 483 kr får du betala för att framkalla 138 rullar / 5000 bilder om du gör det själv.
Men, mitt argument var ju att man gärna tänker liiite mer innan man plåtar när man kör film och manuell framdragning. "The decisive moment" är kanske vad man är ute efter. Därför tror jag inte att man (i alla fall jag) fotar 5000 bilder hur lätt som helst på ett år.
Sen tycker jag att ditt argument om SLR som allsidighetskamera är helt korrekt. Mätsökaren i mitt fall, Bessa R3A, funkar perfekt som dokumenterarkamera: semester, resor, gatufoto, nattfoto mm. Men den är inte bra på makro-bilder, "gör"-tighta porträtt och sånt, pga närgränsen. Det kan också vara svårt att komponera 100% exakt i sökaren, men går med lite övning. Min Bessa, med två gluggar, gick på 9000 kr (grå import från USA). Min D70 kostade 11500 med en glugg. Minneskort: 1000 kr. Nikkor 50/1.4: ca 3000.
Angående optiken på DSLRer. Jag har en 18-70 IF-ED till min D70. Det är inte en "kass" glugg, men den är inte bra. Distortion, skärpa, vinjettering är inte i klass med "riktig" optik. Om jag är elak och jämför den med min Color-Skopar 21mm f4 till Bessan så är det natt och dag. I jämförelse med Nikkor 50/1.4 är den också ordentligt slagen, framför allt i kontrast och färgmättnad.