Annons

Gatufoto för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
Huj, fart i tråden! Kom igen:-D

Jag fick igår ett nytt Sigma 24/1,8 som jag väntat på så länge:) Denna brännvidd stortrivs jag med (motsvarar 36mm i småbildsformat), och den kommer nog att sitta som limmad på kameran.
Jag har inte lyckats ta några roliga bilder, men hade kameran runt halsen när jag var inne och skulle köpa lite jox i centrum, så jag provade ett par skott. Och fasen vad trevligt det är med ljusstyrka! Jag är ingen material-bög egentligen, då jag inte bryr mig värst om skärpa och dylikt, men ljusstyrka är svårt att slå i ett vintermörkt Sverige.
Mycket intressant är att det vid denna brännvidd blir rejält stort skärpedjup vid f/1,8 ändå, bara man inte står för nära. Nackelen är att gluggen är stor som en halv termos, och man syns ju rätt ordentligt alltså.

Men, som sagt, här har vi 24mm f/1,8, ISO 1600 runt klockan halv sex på kvällen, alltså så gott som helt mörkt... Motivet suger, men jag vill bara uttrycka min glädje över att det funkar att få tillräckligt korta tider även när det är mörkt:)
 

Bilagor

  • _dsc0627.jpg
    _dsc0627.jpg
    54.5 KB · Visningar: 370
En gubbe som satte upp affischer... Ganska kul att se på, då de ofta har en oerhörd snits i detta "arbete":)
 

Bilagor

  • _dsc0628.jpg
    _dsc0628.jpg
    53.6 KB · Visningar: 369
Min första upplagda streetbild.
Större version av denna, samt två till, finns i mitt album.
 

Bilagor

  • street---kid-with-candy-bag.jpg
    street---kid-with-candy-bag.jpg
    46.2 KB · Visningar: 330
Makten skrev:
En gubbe som satte upp affischer... Ganska kul att se på, då de ofta har en oerhörd snits i detta "arbete":)

Fina gatufotobilder. Du kommer nog att trivas lika bra m din Sigma 24mm/1.8 som jag trivs m min Sigma 30mm/1.4 i de här sammanhangen tror jag. Även om den faktiskt är lite klumpig men det får man väl ta m den ljusstyrkan.

Tycker också att du har en rätt snygg lite gulaktig ton i bilderna.

Jobba på!

Själv har jag lånat ut min kamera till en kund över dagen. Gulp, känns nästan lite nervöst. Fotat har jag inte gjort mkt på sista veckorna, bara jobbat. Men nu blev jag lite inspirerad igen. Man blir det av den här tråden...
 
Seså, nu är det dags att ta tag i gatufotandet igen! :)
Av nån outgrundlig anledning så har jag på senare tiden om möjligt blivit ännu blygare men att fota folk. Fattar inte varför egentligen...
Nåväl, jag och en kompis strosade runt lite på stan för några dagar sedan, och det genomgripande temat för bilderna blev "uppifrån":-D
Här är några resultat. Såga gärna, eller kom med konstruktiv kritik. Jag tål det mesta;-)

Samtliga tagna med mitt nu älskade 24/1,8. Känns nästan som att jag skulle klara mig med bara denna enda brännvidd över huvud taget. Perfekt kompromiss, och med en närgräns som gör att den funkar även där jag annars skulle valt en längre brännvidd.
En rejäl vidvinkel skulle jag gärna ha, men det kostar för mycket. Tokina 12-24 ligger på önskelistan;-)
 

Bilagor

  • _dsc0880.jpg
    _dsc0880.jpg
    55.1 KB · Visningar: 246
Edit: Verkar som att man inte kan lägga fler än två inlägg innan nån annan lagt nåt emellan, så där sket sig ett par av bilderna.
 

Bilagor

  • _dsc0881.jpg
    _dsc0881.jpg
    52.1 KB · Visningar: 242
Senast ändrad:
Väldigt intressant tråd!

Måste bara få låna den lite, det är nämligen så att jag ska till Thailand i april och kommer då spendera några dagar i Bangkok. Jag ska ta med mig min F100 plus några gluggar men vågar man springa omkring med en hyfsat ny kamera där? Beror ju självfallet på vilka områden man håller sig till men om vi tänker oss de mindre turistiga. Som kameraväska blir det en gammal skinnväska inredd med liggunderlag så den är rätt anonym. Men med kameran i högsta hugg, blir man nerslagen? :)

Bör jag kanske även låna med mig mammas gamla Pentax ME och en tillhörande 50/1,4 för att inte dra till mig uppmärksamhet?
 
Det var ett tag den jag var där, men...
Thailändare är bland de vänligaste folkslag jag kommit i kontakt med, och Bangkok hör till de säkraste städerna i Asien, förutsatt att du inte ger dig in i slumområdena nattetid.
Det finns dock ingen som helst anledning att ta sig till slummen, utan håll dig till områdena i, eller nära, turistområdena. Det är nog så blandat i alla fall - bara något kvarter från turistområdet hittar man genuina kvarter med vanliga Thailändare.
Min uppfattning är att Thailändare inte har något emot att bli plåtade - de är nog såväl vänliga som vana och luttrade.
F100 låter som tungt att gatufota med, speciellt i 35-gradig värme - jag hade tagit ett lättare alternativ.
 
Tror inte det är nåt problem att fota i Thailand. Men skulle också rek mindre o lättare kamera, annars syns man mer och att vara mer diskret är rätt bra när det gäller gatufoto annars blir omgivningen lätt medveten och reagerar genom att t ex titta i kameran mer osv.
 
Tack för svaren! (och lånet av tråden)...

Har redan varit och hämtat gamla 30 åriga trotjänaren hemma hos mor min så den får hänga med till Thailand den också. Den väger ju trots allt inte mycket med en lätt liten 50mm på.
 
Mitt inlägg ang. utrustning, analogt vs. digitalt:

Tidigare i tråden nämdes att analogt skulle vara så kostsamt, och att film är så himla dyrt. Påståenden som att en rulle film kostar så mycket så det är billigare digitalt skrevs. Detta tycker jag är nonsens. Vad kostar en DSLR? D50 ligger på kanske 7000 kr inkl ett kass objektiv. Det är enligt mig en "sådär"-kamera. En "riktig" DSLR, t ex D200 eller EOS 5D är ju mycket dyra: från kanske 20000 med ett bra objektiv.

Du kan få en mycket fin SLR för en tusenlapp. En rysk mätsökare kostar kanske lika mycket. En glugg kostar kanske 500-1000 kr. Denna utrustning plus lite annat i form av framkallningsutrustning, film etc borde hamna kring 3000-4000. Sen är det bara att köpa mer film. Visst, det finns en skärningspunkt när film blir dyrare än digitalt. Men jag tror att om man tänker innan man plåtar, så får man lite fler "keepers" genom att vara sparsam än att bränna av 500 bilder på en promenad. Det i samband med det fantastiska dynamiska omfånget hos filmen, vilket verkligen behövs vid gatufoto, gör analogt till ett mycket konkurrenskraftigt val. Filmkornet och "känslan" kommer på köpet.

När det gäller teknik för att fotografera: på sistone har jag letat upp platser där folk går rakt fram, t ex trottoaren utanför Saluhallen i Göteborg. Jag ställer mig ett par meter framför människorna och ställer skärpan på ett speciellt ställe. Jag kör med Hasselblad och 150 mm-glugg. På typ fyra meters avstånd får jag helkroppsporträtt på människor, med ett riktigt snyggt kort skärpedjup och dessa människor bryr sig inte om mig, trots att jag står precis framför dem. Capa har tydligen sagt "If the pictures ain't good enough, you're not close enough", men jag håller inte med riktigt. Det behöver inte vara så. Man kan få bilder på detta vis som är avslappnade och spontana, utan den där intensiteten och stressen som många närgångna bilder har. Jag ska lägga upp lite bilder här när de har torkat och skannats. Om det blir bra... :)
 
timeUnit skrev:
Mitt inlägg ang. utrustning, analogt vs. digitalt:

En "riktig" DSLR, t ex D200 eller EOS 5D är ju mycket dyra: från kanske 20000 med ett bra objektiv.


Jag vill dessutom tillägga en sak om dessa två kameror, som är jäkligt bra. Men att använvända dem vi gatufoto, det känns helt otänkbart. Vid gaufoto är det mätsäkaren som gäller.
 
pointzero skrev:
Jag vill dessutom tillägga en sak om dessa två kameror, som är jäkligt bra. Men att använvända dem vi gatufoto, det känns helt otänkbart. Vid gaufoto är det mätsäkaren som gäller.

Det är kanske otänkbart för dig. För mig är det inte otänkbart. Man tager vad man haver, det kan ju knappast vara utrustningen som avgör om en bild är ett bra gatufoto.
Jag kör gärna gatufoto med en EOS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.