Annons

Gatufoto för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Ta kontakt?

Arvidsson skrev:
Är det bara jag som går fram efteråt och frågar om den jag har fotograferat (som vissa kallar offret) vill ha en bild mailad?

Hur vet ni om den som blivit plåtad vill vara med på bild på Internet? Risken att någon ska hitta sig själv här är visserligen liten, men vissa personer kan ha starka skäl för att inte vilja bli utlagda på nätet och dessutom kopplade till en stad eller plats.

Ibland tar jag kontakt innan jag plåtar, men då är det väl inte gatufotografering egentligen?
Arvidsson -- besvärar inte helgonglorian dig när du plåtar..? - eller funkar den som 'befintligt ljus'..? ;)
Din omtanke om personer med dunkla motiv är beundransvärd, men jag tror, att du ska ge avkall på den - eller vad säger ni andra i tråden..?
YoursTruly,
./h:mad::n:s:N.
 
Behjärtansvärda motiv

Jag tänkte inte på dunkla motiv utan t.ex. personer med skyddad identitet p.g.a. hot och liknande. Risken att någon ska hitta bilden är visserligen liten, men jag tycker att disskussionen är värd att föras. Sen har vi ju personuppgiftslagen också ...
 
SYun skrev:


........ En mätsökare utvecklar mitt fotografiska bildseende mer än ännu ett digitalkamerahus. Ibland måste man gå bakåt för att gå framåt.

Håller med! :)

Men.....
och, missförstå mig nu inte! ;)

Visst blir det väldigt skarpa färgkort med en digitalkamera! ;) :)
 
hade tänkt att köpa ett nytt objektiv ( Canon EF-S 60/2,8 USM Macro ) ...tror ni den skulle vara bra för gatufoto ????...
 
kokaloo skrev:
hade tänkt att köpa ett nytt objektiv ( Canon EF-S 60/2,8 USM Macro ) ...tror ni den skulle vara bra för gatufoto ????...

För mer traditionellt gatufoto brukar man röra sig mer åt vidvinkelhållet dvs under 50mm. Ett 60mm motsvarar ju 96mm på en 1,6x kamera. Men allt funkar, i slutänden är det som alltid den som håller i kameran som avgör slutresultatet. ;)
 
Re: Behjärtansvärda motiv

Arvidsson skrev:
Jag tänkte inte på dunkla motiv utan t.ex. personer med skyddad identitet p.g.a. hot och liknande. Risken att någon ska hitta bilden är visserligen liten, men jag tycker att disskussionen är värd att föras. Sen har vi ju personuppgiftslagen också ...
OK - det KAN finnas fall, men sannolikheten för att ett sånt skulle bli identifierat via FS eller liknande väbbsajter måste vara högst försumbar jämfört med pga tidningsbilder, TV-nyheter odyl.
Och den risken måste de ta, tror jag...
PUL torde öht inte vara tillämplig eftersom personuppgifter inte är aktuellt för människor som fotograferats i gatumiljö eller på allmän plats..?
YoursTruly,
./h:mad::n:s:N.
 
Oj, tråden är fortfarande igång. Kul! :)
Själv har jag nog gett upp detta med gatufoto, i alla fall tillfälligt. Kom liksom aldrig över det där med pinsamheten tyvärr. Frågan är om det inte beror på att jag känner mig för "hemma" häromkring. Kanske ska prova när man är i nån annan stad istället.
 
Re: Re: Behjärtansvärda motiv

red-top skrev:
PUL torde öht inte vara tillämplig eftersom personuppgifter inte är aktuellt för människor som fotograferats i gatumiljö eller på allmän plats..?

Jag kan inte förstå vad pul inte skulle ha för koppling till allmän plats? Väsentligt för pul är ju vad man publicerar och offentliggör om en person, var man sen tagit bilden eller samlat in informationen har ingen som helst betydelse. Men allra viktigast är var och hur personuppgifterna lagras.

Men angående diskussionen om person på bild med skyddad identitet: Det är väl bara om fotografen gör anteckningar och publicerar i anslutning till bilden, dessutom på ett sätt som gör att informationen är sökbar, som en gatufotobild kan riskera avslöja hemligheter.
Jag menar, en gubbe på bild är en gubbe är en gubbe...
 
Man skulle samla ihop allt som skrivits om PUL på fotosidan. Herrejösses vilket sammelsurium av åsikter det skulle ge upphov till. Visst, PUL kan väl på något sätt vara relevant men såvitt jag vet har ingen gatufotograf åtalats och dömts för brott mot PUL. I sista hand är det väl domstolarna som avgör lagarnas tillämpningar och tolkningar och i avsaknad av detta finns ingen större anledning att oroas av PUL i sitt gatufotograferande. Förändringar i PUL verkar även vara på gång vilket Marcus Karlberg skriver om här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/5571.htm

/D
 
dJb skrev:
Man skulle samla ihop allt som skrivits om PUL på fotosidan. Herrejösses vilket sammelsurium av åsikter det skulle ge upphov till. Visst, PUL kan väl på något sätt vara relevant men såvitt jag vet har ingen gatufotograf åtalats och dömts för brott mot PUL. I sista hand är det väl domstolarna som avgör lagarnas tillämpningar och tolkningar och i avsaknad av detta finns ingen större anledning att oroas av PUL i sitt gatufotograferande. Förändringar i PUL verkar även vara på gång vilket Marcus Karlberg skriver om här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/5571.htm

/D


Jag bryr mig inte om PUL! ;)
Jag är konstnär!! ;) ;)

Nåja, litet överdrivet, men håller med dig David!


Och David,
YFO i Malmö har nya Zeiss Ikon mätsökarkameran, men inte Stockholm... :(

Kunde inte du...
gå och klämma litet?
Och maila mig ett litet tyckande se'n! :)
B)
 
Benganbus skrev:
Jag bryr mig inte om PUL! ;)
Jag är konstnär!! ;) ;)

Nåja, litet överdrivet, men håller med dig David!


Och David,
YFO i Malmö har nya Zeiss Ikon mätsökarkameran, men inte Stockholm... :(

Kunde inte du...
gå och klämma litet?
Och maila mig ett litet tyckande se'n! :)
B)

Jag har redan klämt lite på den och har blivit tillfrågad om jag inte vill ta och valla runt den en sväng på stan.. tror jag ska nappa på erbjudandet. :)

Mitt första intryck är iaf att den verkar mycket trevlig. Sökaren är mycket bra och slutaren är väldigt tyst. Betydligt tystare än på min Bessa (frid över dennes minne :) )
Jag återkommer med en mer ingående bedömning.

/D
 
Uttryck skrev:
Själv skulle jag vilja testa lite arrangerade gatufotobilder där en del är arrangerat o övrigt är folks reaktioner kring det arrangerade. Vore kul, men då måste man vara flera.

Räknas arrangerade bilder som "gatufoto" det blir väl nåt annat, egentligen, fast det är lätt att fuska, hur ska nån veta...

Den här bilden t ex vore klockren som gatufoto, nu får det väl betraktas som porträtt eller modellbild...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/547608.htm?set=lp
 
dJb skrev:
Jag har redan klämt lite på den och har blivit tillfrågad om jag inte vill ta och valla runt den en sväng på stan.. tror jag ska nappa på erbjudandet. :)

Mitt första intryck är iaf att den verkar mycket trevlig. Sökaren är mycket bra och slutaren är väldigt tyst. Betydligt tystare än på min Bessa (frid över dennes minne :) )
Jag återkommer med en mer ingående bedömning.

/D


När går flyget till Malmö????

Kan du kolla litet med 28-gluggen är du vänlig!? :)

Mvh Bengan

Ps. Om någon undrar över vad vi snackar om så...
http://www.cameraquest.com/ZM lenses.htm
 
Makten skrev:
Frågan är om det inte beror på att jag känner mig för "hemma" häromkring. Kanske ska prova när man är i nån annan stad istället.

Utomlands är ett bra tips, där blir åtminstone jag tämligen hämningslös, på närmaste hemmaplan fotar jag mest när det är nåt evenemang och det ändå är många kameror i luften så att säga. Att jag sen vänder kameran åt "fel" håll ibland tänker ingen på.
 
HDFS) (KGS skrev:
Utomlands är ett bra tips, där blir åtminstone jag tämligen hämningslös, på närmaste hemmaplan fotar jag mest när det är nåt evenemang och det ändå är många kameror i luften så att säga. Att jag sen vänder kameran åt "fel" håll ibland tänker ingen på.



Tycker faktiskt...
tycker att det är en större utmaning att fota hemmvid!

Man blir lätt "gatufotosocialfotograf" utomlands,
men man kan ofta inget om orsak och verkan,
vad gäller kultur/motiv!

Så även om det känns pirrigt...! ;)
Så tycker jag utmaningen är större hemmavid! :)

/B

Ps. Man kan låtsas att man är en turist!!! :)
 
utmaningen är absolut större, men för att komma igång liksom. Ett tag fotade jag rätt hämningslöst hemma med, men nu har jag fotat allt, så varför gå runt på byn med stora kameran runt halsen. I vår lilla by vet alla att jag inte är turist ändå *s*

Däremot är den alltid med på hundpromenader såklart, så några rundor om dagen e jag ändå ute med kamera...
 
När jag frågar och någon tvekar brukar jag säga att jag är medlem i fotoklubben, vilket jag också är, och då kan det vara ok att ta en bild.
Sen har det hänt att jag fått ett nej, sänkt kameran och tagit bilden ändå men från höften. Fult?

Stan jag bor i är inte så stor och det är kanske lite mer avslappnad stämning här än i storstan, vad vet jag.

Däremot finns det en gubbe som man, enligt medlemmar på fotoklubben, tydligen ska akta sig för att fotografera. Man kan få en rejäl utskällning, i västa fall handgemäng. Så jag hoppar över att fota äldre skäggiga män med keps :)

Nää, jag har inga större problem med att fråga än mindre att knäppa bilder på folk. Började så sent som i april i år och får väl beteckna mig som nybörjare inom genren. Kul som 17 är det i alla fall!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.