Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Gatufoto för nybörjare
- Trådstartare Makten
- Start datum
Uttryck
Aktiv medlem
dJb skrev:
En till Köpenhamnsbild. Bilderna tagna med Bessa R3A, Nokton 40/1,4 och Efke KB400 på 1600ASA.
Jättebra gatufotobild. Som sagt var. Svärtan i dina bilder är bara såå snygg.
klerk
Aktiv medlem
Brasse Bosse skrev:"Jag har funderat paa att skaffa naagon typ av analog kamera foer att kunna gatufota haer i Brasilien, naagon som aer hyfsad men som kan ha ett bra pris, mest beroende paa att jag ar raedd att bli av med min 350d, paa vissa staellen, som trots allt kan vara intressanta att fota."
Försök få tag i någon 70-tals mätsökare typ Canonet, Konica, Olympus eller Yashica. Alla med sina för och nackdelar, men billiga och inte speciellt uppseendeväckande. Bra optik på nästan alla under denna tidsperiod. Batterier kan vara ett problem. Reparationer likaså. Lycka till!
Försök få tag i någon 70-tals mätsökare typ Canonet, Konica, Olympus eller Yashica. Alla med sina för och nackdelar, men billiga och inte speciellt uppseendeväckande. Bra optik på nästan alla under denna tidsperiod. Batterier kan vara ett problem. Reparationer likaså. Lycka till!
Uttryck
Aktiv medlem
Det blir spännande att se dina bilder Bosse. Låter som klart bra miljöer att fota i. Spec busstationen men även saluhallen (som jag också testat).brasse Bosse skrev:
Har en fraaga om det gaar bra..Jag har funderat paa att skaffa naagon typ av analog kamera foer att kunna gatufota haer i Brasilien, naagon som aer hyfsad men som kan ha ett bra pris, mest beroende paa att jag ar raedd att bli av med min 350d, paa vissa staellen, som trots allt kan vara intressanta att fota..Det ska helst vara en diskret kamera..Jag funderar paa att laemna filmen paa framkallning och sedan scanna (kostar c.a 9kr filmen),har en enkel flatbaedd som gaar att scanna neg och dia med..Film tips..priset gaeller faergfilm, sv-v aer dyrare ...antingen koera faerg och goera sv-v naer det passar eller koera monokrom film??
Ge mig lite ideer den som vill och har lust.Haer ser jag intressanta objekt hela tiden, intressanta maenniskor av alla de slag..Har funderat paa busstationen foer langfaerdsbussar, daer kaenns det saekert med digitalen ...en saluhall i centrum till att boerja med kanske...
Hoppas naagon har naagot tips om kamera ev. film ...
MVH Bosse
brasse Bosse
Aktiv medlem
[
Försök få tag i någon 70-tals mätsökare typ Canonet, Konica, Olympus eller Yashica. Alla med sina för och nackdelar, men billiga och inte speciellt uppseendeväckande. Bra optik på nästan alla under denna tidsperiod. Batterier kan vara ett problem. Reparationer likaså. Lycka till! [/B][/QUOTE]
Tror att det kan funka hyfsat med reparationer haer daa det verkar finnas raett saa mycket folk i Sao Paulo som reparerar gamla kameror, finns mycket begagnat ocksaa i maanga affaerer i centrum(finns ett kvarter fullt med kamera affaerer).Yashica finns det mycket av daa det faktiskt har en fabrik haer i Brasilien t.o.m med haer daer jag bor..
Karin...Ja jag hoppas kunna komma ivaeg och fota under veckan..
oevrig saa aer detta en intressant traad... )
Försök få tag i någon 70-tals mätsökare typ Canonet, Konica, Olympus eller Yashica. Alla med sina för och nackdelar, men billiga och inte speciellt uppseendeväckande. Bra optik på nästan alla under denna tidsperiod. Batterier kan vara ett problem. Reparationer likaså. Lycka till! [/B][/QUOTE]
Tror att det kan funka hyfsat med reparationer haer daa det verkar finnas raett saa mycket folk i Sao Paulo som reparerar gamla kameror, finns mycket begagnat ocksaa i maanga affaerer i centrum(finns ett kvarter fullt med kamera affaerer).Yashica finns det mycket av daa det faktiskt har en fabrik haer i Brasilien t.o.m med haer daer jag bor..
Karin...Ja jag hoppas kunna komma ivaeg och fota under veckan..
oevrig saa aer detta en intressant traad... )
brasse Bosse
Aktiv medlem
Har hittat en kille som saeljer gamla kameror genom ett brasilianskt foto-comunity.Man kan visst aaka in och kolla paa naagon typ av marknad i Sao Paulo paa soendagar, han ger visst mellan 3-6 maanaders garanti...Saa det blir att pallra sig ivaeg naagon soendag ganska snart
Olympus trip kan det vara naagot?? runt 300 kr?
Har hittat en kille som saeljer gamla kameror genom ett brasilianskt foto-comunity.Man kan visst aaka in och kolla paa naagon typ av marknad i Sao Paulo paa soendagar, han ger visst mellan 3-6 maanaders garanti...Saa det blir att pallra sig ivaeg naagon soendag ganska snart
Benganbus
Aktiv medlem
Uttryck skrev:
Eller faktiskt när jag tänker efter så i Barcelona både shoppade jag o gatufotade i nästan samtidigt. Eller växelvis i alla fall. Men barnen skulle jag nog inte ha m mig på stan om jag skulle fota, skulle inte kunna koncentrera mig då tror jag.
Måste nog ta mig nån tur till här snart.
Fika är ju alltid trevligt!
Det visste jag, kvinnor kan göra flera saker samtidigt!
Sån't måste jag nog träna på!!
B)
Benganbus
Aktiv medlem
brasse Bosse skrev:
Försök få tag i någon 70-tals mätsökare typ Canonet, Konica, Olympus eller Yashica. Alla med sina för och nackdelar, men billiga och inte speciellt uppseendeväckande. Bra optik på nästan alla under denna tidsperiod. !
[/B][/QUOTE]
Och 1950-60 talskameror funkar också bra!
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=108161
ulfc
Aktiv medlem
brasse Bosse skrev:
Olympus Trip vet jag inte så mycket om.Hittar du en Canonet QL17 så titta närmare på den. Ljusstark och "lättjobbad" med skarp optik. Min favorit bland "kompakterna" men andra fungerar naturligtvis också.
Ps. Beklagar jag glömde Kolla ljustätningen i bakstycket så att den är hel Ds.
Senast ändrad:
Benganbus
Aktiv medlem
klerk skrev:
Benganbus har inte bara en fräck "nickname", han vet vad han talar om och kan sina kameror. Mer än dom flesta här på FS. I alla fall mekaniska... Supercoolt!
// "Ynglingen" (he, he. Allt är relativt!)
Tack för vänliga, peppande ord unge man!
Se's vi vid nå't fototillfälle,
så bjuder jag på en fika!
Mvh Bengan
Makten
Aktiv medlem
Ingen som har lite mer inspiration att bjuda på? :-D
Tänkte göra ett nytt försök i helgen... Denna gång medelst objektiv utrustat med skala på fokusringen, så nu "ser" jag var jag fokuserar utan att kolla i sökaren Har läst på lite om hyperfokal och sånt, så jag tror jag ska få till lite skärpa hoppas jag.
Är det nån som provat att ha IR-fjärrutlösare till kameran i fickan? Har svårt att tro att det funkar genom jackan, och med IR-sensorn på kameran vänd utåt, men man vet ju aldrig.
Dessutom måste jag i så fall bygga nån mojäng för att få kameran att hänga rakt på magen. I nuläget lutar den betänkligt nedåt.
Kul att ha kameran över axeln och fota "bakåt", hehe:-D Kan nog bli rätt intressant.
Tänkte göra ett nytt försök i helgen... Denna gång medelst objektiv utrustat med skala på fokusringen, så nu "ser" jag var jag fokuserar utan att kolla i sökaren Har läst på lite om hyperfokal och sånt, så jag tror jag ska få till lite skärpa hoppas jag.
Är det nån som provat att ha IR-fjärrutlösare till kameran i fickan? Har svårt att tro att det funkar genom jackan, och med IR-sensorn på kameran vänd utåt, men man vet ju aldrig.
Dessutom måste jag i så fall bygga nån mojäng för att få kameran att hänga rakt på magen. I nuläget lutar den betänkligt nedåt.
Kul att ha kameran över axeln och fota "bakåt", hehe:-D Kan nog bli rätt intressant.
arnenym
Aktiv medlem
Makten skrev:
Ingen som har lite mer inspiration att bjuda på? :-D
Ursäkta att jag undrar, men varför är det så viktigt att fotografera i smyg?
Makten
Aktiv medlem
Det är inte viktigt. Det är bara så förbannat svårt att få med det man vill på bild annars. Folk är ju så extremt kameraskygga, i alla fall när jag fotar;-)arnenym skrev:
Ursäkta att jag undrar, men varför är det så viktigt att fotografera i smyg?
Jag vill helst inte att folk tittar mot kameran. Då förtas en del av den dokumentära känslan.
arnenym
Aktiv medlem
Ok då hajar jag ditt problem.
Fast jag tycker inte att det är så stort problem. Jag är iofs ingen gatufotograf men några försök har jag gjort.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/555954.htm
och
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/556831.htm
Fast jag tycker inte att det är så stort problem. Jag är iofs ingen gatufotograf men några försök har jag gjort.
och
Makten
Aktiv medlem
Snyggt! Men det kanske inte är så "närgånget" som jag skulle vilja komma, hehearnenym skrev:
Ok då hajar jag ditt problem.
och
Vad har du för kamera?