Står det AF någonstans på objektiven och de är inköpta 1985 måste de höra till den gamla fina "beercan"-serien. Rejäla grejor av metall och glas. De har fått sitt namn just efter 70-210 som ligger nära en 50cl ölburk i form och storlek.
Det är förhållandevis bra objektiv. Det finns bättre (och dyrare) men det finns många sämre som säljs begagnade till Sony i dag. 70-210 använder jag fortfarande som mitt ända tele-zoom med utmärkt resultat. Det fungerar precis som vilket annat nytt objektiv som helst.
Det går inte att ta riktiga närbilder i skala 1:1 med, men det går att ta bilder av t.ex. blommor med oskarp bakgrund. Jag använder den här vallmobilden som illustration till hur litet skärpedjupet blir på nära håll med 210 mm och bländare 4.
Vill du använda de bägge objektiven kan du ju välja på ett nytt lite bättre och dyrare sony-hus, eller så finns det massor av begagnade men ofta lite sämre sony-hus för en relativt billig peng. När jag skriver sämre så är det i relation till de nyaste kamerorna med modern sensorteknik. Jämfört med de flesta kompaktkameror har du möjlighet att få betydligt bättre bilder.
En nackdel med 35-70 objektivet är att du kan tycka att det är för lite vidvinkel, att du inte får med tillräckligt.