Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla objektiv till nytt kamerahus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan bara instämma i att det är en riktigt bra kamera du funderar på.

Kolla in dyxum.com om du vill läsa lite om objektiven. Minolta har ju släppt några olika 35-70 och 70-210. Om de är köpta i mitten på 80-talet så borde de vara ur första generationen.

Läs mer om det 35-70 objektivet här

70-210 finns här.

Om det är dessa objektiven så tycker jag at det är riktigt trevliga grejer.

Angående macro så kan du som mest få 1:4 förstoring på båda objektiven. Ett riktigt makroobjektiv klarar 1:1. Det duger så länge. Fastnar du för makro kan det ju vara värt att investera i ett riktigt makroobjektiv senare.

Det där med blixten är jag lite osäker på. Jag tror att som någon skrev här tidigare att det går att använda blixten manuellt.
 
Kamera inköpt

Nu har jag köpt kamera, det blev som jag sa från början en Sony a57 med ett 18-55 mm objektiv från MediaMarkt =)
 
Objektiv

Hej!
Var på fotokurs igår.
Läraren där sa att till min Sony a57 så kommer nog de gamla MinoltaAF objektiven att passa, men det är inte säkert att AF kommer att fungera. Det lät som att hon inte trodde det skulle fungera.

Vad tror ni?
 
Den där läraren är antagligen van vid att kameror under entusiastnivå från Canon och Nikon inte har autofokusmotor i huset.
Alla systemkameror (bortsett från de små NEXarna) från Sony har autofokusmotor i huset, så autofocus fungerar med alla objektiv som stöder det (finns t ex objektiv från Samyang som bara har manuell fokus).
Så om det står "AF" på objektivet så fungerar det.

Jag har de två gamla minoltaobjektiven som du nämnt tidigare i tråden. De har fungerat alldeles utmärkt i flera år på en Sony a100. Sedan en vecka har jag även en Sony a57, mycket nöjd med den kameran!

Om ditt Minolta 35-70/4 är av samma modell som jag har så har det en macroswitch. Vrid objektivet till ändläget för 70 mm, skjut macroswitchen framåt och håll den där medan du vrider zoomringen förbi 70 mm. Nu kan du vrida zoomringens vita markering inom den blå hakmarkeringen. Det är detta objektivs macroläge. Som tidigare nämnts klarar objektivet av macro upp till skala 1:4, så ett objekt som är 4 cm långt kan som mest avbildas över 1 cm av sensorns yta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.