Annons

Gamla objektiv till nytt kamerahus?

Produkter
(logga in för att koppla)

sandrahansson

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en pappa som har en mycket välbevarad systemkamera inköpt någon gång under 80 talet. Han har många olika objektiv till kameran.
Jag undrar om objektiven från den kameran skulle kunna passa till ett nytt kamerahus, ex canon EOS 1100D eller Nikon D3100?
 
Detta är vad som finns:

Kamera: Minolta 5000

Objetiv: 35-70 mm zoom objektiv minolta AF
Objektiv: 70-210 mm objektiv AF
Extern blixt: minolta 1800 AF
Inköpt år 1985 cirka
Converter för att dubbla zoomen, dock inte bra kvalitét på bilderna.


Min fråga är då vilken av dagens moderna ameror jag kan köpa för att använda dessa objektiv och ev blixten till?
Fungerar då autofokus?
Fungerar att "autozoom" eller vad det heter eller måste man zooma manuellt?
Vill man helst zooma manuellt? Eller med knapptryckning?

Berätta allt! Finns det nackdelar med äldre objektiv till ny kamera eller är det helt lika de nya objektiven?

Mvh Sandra Hansson
 
Minoltas objektiv passar på Sonys alpha-kameror. AF borde funka som vanligt. Blixten vet jag inte, men den borde också funka.
 
Objektiven funkar med alla Sonykameror. Blixten kan du däremot inte sätta direkt på kameran.
(Sonys vanliga systemkameror, inte Sony nex)
 
Ok.
Ni är så nälla som hjälper mig, det är guld värt!

Kan jag ta macro bilder med något av objektiven?
Tror jag läste någnstans att vissa ex 70-210 mm kan ta macrobilder. Hur kan jag avläsa det på objektivet, om det går?


Om jag använder dessa gamla objektiv kommer då kameran att bete sig exakt så som den skulle göra med ett objektiv köpt idag?
 
Objektiven

Det står så här på objektiven:

HOYA HMC 49mm Skylite Minolta
”f 70 50 35mm”
AF lens 35-70
”macro” med blåa bokstäver på en ring


HOYA HMC 55 mm Skylite
AF lens 70-210
Macro med blåa bokstäver på en ring.
”f 210 150 100 70 mm”
 
Står det AF någonstans på objektiven och de är inköpta 1985 måste de höra till den gamla fina "beercan"-serien. Rejäla grejor av metall och glas. De har fått sitt namn just efter 70-210 som ligger nära en 50cl ölburk i form och storlek.
Det är förhållandevis bra objektiv. Det finns bättre (och dyrare) men det finns många sämre som säljs begagnade till Sony i dag. 70-210 använder jag fortfarande som mitt ända tele-zoom med utmärkt resultat. Det fungerar precis som vilket annat nytt objektiv som helst.

Det går inte att ta riktiga närbilder i skala 1:1 med, men det går att ta bilder av t.ex. blommor med oskarp bakgrund. Jag använder den här vallmobilden som illustration till hur litet skärpedjupet blir på nära håll med 210 mm och bländare 4.

Vill du använda de bägge objektiven kan du ju välja på ett nytt lite bättre och dyrare sony-hus, eller så finns det massor av begagnade men ofta lite sämre sony-hus för en relativt billig peng. När jag skriver sämre så är det i relation till de nyaste kamerorna med modern sensorteknik. Jämfört med de flesta kompaktkameror har du möjlighet att få betydligt bättre bilder.

En nackdel med 35-70 objektivet är att du kan tycka att det är för lite vidvinkel, att du inte får med tillräckligt.
 

Bilagor

  • vallmo.jpg
    vallmo.jpg
    56 KB · Visningar: 814
Förslag på inköp

Jag funderar på en Sony SLT-A57K + 18-55mm. Är det ett bra paket att komplettera med de objektiv jag redan har? Det kostar 7990 kr.
Behöver jag objektivet som ingår i paketet med tanke på de jag redan har? Vad är det för skillnad på det objektivet och de jag har?

Har förstått att det är SONY som är det märke som går att använda till objektiven.
Om ni inte tycker detta paketet är ett bra alternativ, har ni andra förslag som inte är dyrare än det?

Behöver jag köpa något mer speciellt till den?

Zoomar man med en knapp eller manuellt? Kan man välja att använda zoomen för hand?

Det finns även detta som är från 80-talet:
Extern blixt: minolta 1800 AF
Converter för att dubbla zoomen, min far säger dock att det inte blir bra kvalitét på bilderna med den.
Något som går att använda tror ni?
 
Jag funderar på en Sony SLT-A57K + 18-55mm. Är det ett bra paket att komplettera med de objektiv jag redan har? Det kostar 7990 kr.

Det tycker jag verkar vara ett bra val.

Behöver jag objektivet som ingår i paketet med tanke på de jag redan har? Vad är det för skillnad på det objektivet och de jag har?

Med det objektivet som komplement får du tillgång till bättre vidvinkel. Som billigast på Prisjakt så skiljer det mindre än 500 kr att köpa med eller utan 18-55. Det tycker jag det är värt.

Behöver jag köpa något mer speciellt till den?

Du kanske behöver en bättre blixt än den inbyggda, men det kan du vänta med tills du märker att du använder blixten ofta.

Zoomar man med en knapp eller manuellt? Kan man välja att använda zoomen för hand?

Man zoomar manuellt, vilket är att föredra. Du slipper en motor som drar batteri och du kan ändra brännvidd snabbare.

Det finns även detta som är från 80-talet:
Extern blixt: minolta 1800 AF
Converter för att dubbla zoomen, min far säger dock att det inte blir bra kvalitét på bilderna med den.
Något som går att använda tror ni?

Blixten fungerar inte till digitala systemkameror. Konverteren kan du ju testa, men jag misstänker starkt att din far har rätt. Det kan till och med hända att den stjäl så mycket ljus att du inte får autofokus med den. Men där är jag inte riktigt säker.
 
I Sony a57 finns bildstabilisator i kamerahuset om jag fattat rätt.
Och jag undrar om det då fungerar med bildstabilisator till de gamla minoltaobjektiven? Läste på Elgigantens hemsida: Ger skakmotverkan med alla A-mount-objektiv
.
Vad innebär det?
 
Sony har till skillnad mot t.ex. nikon och canon valt att ha bildstabilisering i kamerahuset. Det innebär att du har stabilisering med alla objektiv du sätter på kameran och att du alltså inte behöver köpa särskilda objektiv för att få bildstabilisering.
Med den inkopplad klarar du att ta bilder på längre slutartid utan att få skakningsoskärpa.
 
Jag har inte Sony men det är en sak jag inte förstår i de råd ni ger.
Varför kan man inte använda den gamla blixten i manuellt läge?
 
Hur stort minneskort behöver jag ha till den??? Vill kunna ha iaf 300 bilder utan problem.
Men minneskortet kanske påverkar mer än så? Hur fort den kan fota?
 
Jag har ett SDHC card på 4 gb. Räcker det till att börja med? Är främst intresserad av just foto, inte lika mycket av film. Men kanske det kommer senare då jag väl köpt kameran, men om kortet jag har nu räcker så kan jag ju införskaffa ett större kort vid ett senare tillfälle när jag ser att jag har behov av det. Eller är 4gb för litet från början?

Undra hur många bilder som ryms ungefär.
 
Jag har en NIkon D3100 med 16GB
RAW, ca 1000 bilder

Tryter det kan man alltid använda JPG, ger ca 2000 i bästa kvalitén.
Men filmar man så fyller man minnet hyffsat snabbt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.