Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla Nikonobjektiv till ny Nikonkamera...?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Är somsagt inne på att köpa mig en ny digital systemkamera men behöver hjälp med er åsikt om följande:

Min mor har en gammal systemkamera, en Nikon F501 för att vara exakt...till det har hon ett AF NIKKOR 35-70mm (1:3,3-4,5) och ett AF NIKKOR 70-210mm (1:4-5,6).

Om jag satsar på en Nikon D70 eller D80...kommer dessa objektiv passa utan konverter eller liknande? Eller är det gamla och dåliga objektiv? Dåligt ljus i dessa?

Ska jag satsa på en Canon 20D och köpa objektiv från scratch, eller ska jag titta mer på Nikon och använda dessa två objektiv? Hur hade ni gjort? Tar inte parti för något av märkena då de gör riktigt fina prylar båda två...

Tacksam för svar!

Då det är autofokusobjektiv (AF) ska de funka på en D70/D80. Nu är de inte så värst ljusstarka, normalt för konsumentzoomar, och med tanke på att normalzoomen går som lägst till 35mm kommer du inte få nämnvärd vidvinkel på en D70/D80. Dessa objektiv är inte heller jättedyra begagnat så du sparar inte några stora slantar även om det självklart är jättebra att ha något att börja med. Beror lite på hur tajt din budget är och hur den kommer att se ut i den närmaste framtiden. Ett begagnat D70-hus kan du få ganska billigt och då har du allt för att börja plåta (ok, minneskort också). Samtidigt ska man inte vara dumsnål och försöka spara pengar hur som helst.

Mitt råd är att gå och klämma på kamerorna du nämner och kolla vilken du känner funkar bäst för dig. Vilken känns trevligast att använda helt enkelt? Alla kan du ta mycket bra bilder med så koncentrera dig mer på ergonmin och känsla än tekniska specifikationer. Den upplevelsen är personlig då vi alla har olika förutsättningar och preferenser så där kan jag omöjligen säga vad du ska tycka.

Har samma fråga egentligen. Har nu en Nikon F50 med en Nikon 70-300mm f/4-5.6G AF Zoom-Nikkor.

Kommer den fungera med en Nikon D50? Eller D70, D80?

Precis som Hans säger så funkar det. Objektiv med beteckningen G (efter bländartalsangivelsen) är lite senare objektiv avsedda för modernare kameror. De saknar nämnligen bländarring vilket gör att man måste ha en kamera där man ställer in bländaren på huset.

Det ryktas att en kommande D40 saknar motor i huset för att driva autofokus, på en sådan kamera kommer autofokusen inte funka tillsammans med detta objektiv, utan då måste man ha objektiv med beteckningen AF-S. Men i skrivande stund finns ingen sådan kamera från Nikon och när de väl kommer lär det åtminstone till en början bara röra sig om de billigare kamerahusen. Det finns alltför många bra objektiv i Nikons utbud som "bara" finns i AF-utförande och inte AF-S.

Det låter ju bra. Och de "gamla" fungerar alltså lika bra som de som följer med i kitet till D50?

Vanligt är ju att AF-S DX 18-55 följer med, men rekommenderar ni att jag endast köper D50s kamerahus och använder min gamla 18-55 (har inte exakt beteckning...)? Skiljer ju iofs bara 600:- (cyberphoto) om man köper kit jämfört med enbart kamerahuset...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar