Annons

Gallerisvängningar..

Produkter
(logga in för att koppla)
Sonnaren skrev:

Nej, jag känner dig inte, inte ett dugg faktiskt men det var du som skrev:"Kan du specifisera vilka som gör saker som inte hör hemma här Ulf ? " eller hur? (direkt saxat och kopierat från ditt inlägg, inte ens "specifisera" är rättat)
Och det är en uppmaning att peka ut personer eller hur? Det är inte någon "vinkling" från min sida, det är helt raka besked Du får väl försöka att stå för vad du säger. Det gör jag.
Och jag vidhåller att jag inte pekar ut enskilda personer.

Jag står definitivt för vad jag säger
var står det att jag skulle tycka att det var trevligt att du skulle såra personer VAR ?

Däremot kallar du vissa fotografier bla "flumverksamhet" "Jönserier" hur tror du att medlemmar eller blivande medlemmar som använt sig av sån utrustning som du föraktar känner sig ?
Vissa bryr sig antagligen inte men nån kanske inte mår så bra av sånna påhopp.


"Men om en fotbollsplan översvämmas av folk som har picknick, flyger med drakar, uppför bisarra skådespel och spelar brännboll så går t.o.m de i korpserien därifrån och spelar någon annanstans. Men först säger de till. Och det var vad som hände. Du tycker att brännbollsspelarna och picknickfolket skall vara kvar."

Du kanske kan utveckla det
har fotosidan översvämmats av någonting som gör att medlemmarna på fotosidan går någon annanstans med sina bilder ?
eller hur ska ditt inlägg tolkas ?

sedan ber jag så hemskt mycket om ursäkt för min felstavning av specificera
 
Är det möjligen dags att ändra Fotosidans motto till "Där fotografer tjafsar"?


Får man föreslå:

Att tycker man att det kommer in för mycket dåliga bilder får man väl kontra med att lägga upp bra.

Samt att man via t.ex. kommentarer förklarar för dom fotografer man inte upplever som så duktiga hur dom kan bli bättre.

Att om man tycker att en given teknik är dålig kan man väl låta bli att använda sig av den och nöja sig med det istället för att berätta för alla andra att den stinker.

Att om man tycker det ska delas in i a/b/c-lag, alternativt skapas "fotosidan plus" etc, funderar lite på hur det skulle kännas att placeras i b/c/allmänna laget.

Att vi alla är lite toleranta, och koncentrerar oss på att ta så bra bilder vi kan, och låter alla andra göra detsamma.

Vad sägs?
 
Min åsikt är kvalitet framför kvantitet. Risken finns ju trots allt att bildbanken blir urvattnad.

Vi har satt upp vissa regler och jag tycker det är trevligt om folk följer dem. Jag vill inte att alla skall kunna ladda upp vilka bilder som helst.
´
Ni måste komma ihåg namnet på albumet: "Kritikalbum" och det är just vad det skall fortsätta vara. De bilder som laddas skall endast laddas upp i syftet att få KRITIK. Det finns ju trots allt msn photo om man bara vill visa upp bilder.

När det gäller Guntes förslag om motsvarande funktioner som foto.no, så skall jag titta på det. Redaktionen har diskuterat om man i sin profil kanske skall markera vilka bildkategorier man är intresserad av och sedan visas endast dessa i "senast inlagda bilder" etc.

Sen skall vi fundera vidare på tanken med fotosidan plus som Liax föreslår.

Min ursprungstanke var att fotosidan.se skall hålla hög klass på medlemmar och bilder och jag vill att så skall det vara i fortsättningen.
 
Ett annat förslag skulle vara att redaktionen/förtroende valda kollar igenom alla bilder som laddas upp innan de visas publikt. Ungefär som på en bildbyrå.

Ett tidskrävande arbete, men borgar för kvalitet.

Photo.net har ett annat system för sina kritikbilder som vi också kan kolla på. Där är förövrigt FLER bilder än kommentarer. Här är det 4 ggr fler kommentarer än bilder. Jag vet inte vilken slutsats man kan dra av det?
 
elmfeldt skrev:
Ett annat förslag skulle vara att redaktionen/förtroende valda kollar igenom alla bilder som laddas upp innan de visas publikt. Ungefär som på en bildbyrå.

Ett tidskrävande arbete, men borgar för kvalitet.


Personligen tror jag det är enda sättet om man verkligen vill slå ett slag för kvalitén. Men det medför ju då bisarra mängder jobb vad jag förstår. Dessutom vill man ju i så fall gärna att ett par personer ser varje bild, en persons godtyckliga smak känns lite vagt i sammanhanget.
 
Kan juh vara så att det blir kvalitet men det beror till stor del vilken bildsyn dom förtoendevalda har.
Det som sågas av vissa höjs till skyarna av andra.
Bör nog tänkas igenom rejält innan nått sånt system införs men det är jag säker på att ni gör .
 
Senast ändrad:
vi tänker alltid noga igenom allt vi gör. Det tror jag märks.

På en bildbyrå sitter en (1) person och gör detta arbete, så det skulle inte vara konstigt som vi gjorde samma.
 
elmfeldt skrev:
Ett annat förslag skulle vara att redaktionen/förtroende valda kollar igenom alla bilder som laddas upp innan de visas publikt. Ungefär som på en bildbyrå.

Ett tidskrävande arbete, men borgar för kvalitet.

Puuh..det låter inte kul.

Sen, att vi har så många fler kommentarer än Photo.net kan väl bara förstås så att vi har fler engagerade medlemmar, vilket väl är en indikation på att Fotosidan i det stora hela fungerar förbaskat bra.
 
festfotografen skrev:


1)....................jag skulle tycka att det var trevligt att du skulle såra personer VAR ?


2)Däremot kallar du vissa fotografier bla "flumverksamhet" "Jönserier" hur tror du att medlemmar eller blivande medlemmar som använt sig av sån utrustning som du föraktar känner sig ?
Vissa bryr sig antagligen inte men nån kanske inte mår så bra av sånna påhopp.



3)Du kanske kan utveckla det
har fotosidan översvämmats av någonting som gör att medlemmarna på fotosidan går någon annanstans med sina bilder ?
eller hur ska ditt inlägg tolkas ?

1) DU vill ha personer utpekade!
2) Även om det ligger några dagar tillbaka i tiden borde du komma ihåg att diskussionen gällde fotoautomater - och enbart detta.
3) Det är på god väg. Flera duktiga fotografer har slutat lägga in bilder. Nej, jag tänker inte publicera namn nu heller. Hur skulle det vara om du kontrollerade något själv?
 
Visst förekommer det en och annan tveksam bild på t.ex www.photocritique.net/ men i mycket är den befriad från de mindre intressanta alster vi ser här emellanåt. Kan det vara så enkelt att det bara är namnet som innehåller en klar varudeklaration om att det är fråga om kritik som gör skillnaden??
 
Senast ändrad:
elmfeldt skrev:
vi tänker alltid noga igenom allt vi gör. Det tror jag märks.

På en bildbyrå sitter en (1) person och gör detta arbete, så det skulle inte vara konstigt som vi gjorde samma.

En bildbyrå har enklare kriterier än fotosidan. En bild som en bildbyrå köper in/distribuerar skall svara ja på följande fråga: Kan vi sälja den?

Jag hoppas att fotosidan har ett bredare syfte. Bilderna skall inspirera andra och hjälpa oss alla att utveckla oss som fotografer. Det finns många bilder på sidan som uppfyller de kriterier men som inte går att sälja. Det finns också bilder som jag tror går att sälja, men som jag inte skulle publicera på sidan om jag var censor, just därför att de inte inspirerar mig.
 
Vad är egentligen ett familjealbum?

För mig är det en samlig bilder tagna utan en tanke på att de hör ihopa vid tagningstillfället eller vid publiceringen/inklistringen. Det finns också ett dokumentärt inslag eftersom fotona främst följer en familjs/persons liv. För mig kan familjealbumet omfatta både situationsbilder och biler som är väl planerade.

Ett fotoalbum är som ett familjealbum utan den dokumentära ansatsen. Ofta med komentarer som "jag såg denna vackra vy när jag åkte till jobbet".

En portfölj visar en fotografs tekniska kunskaper. Budskapet är, se hur bra jag är.

Då har vi täckt in större delen av fotosidans album. Det som saknas är det
Fotografiska arbetet.
Detta är för mig en serie bilder tagna och publicerade med en tanke. Det kan vara allt från klassiska bildreportage alá Life och National Geography till en serie bilder som visar H&M:s senaste kollektion. Fast på fotosidan får vi kanske nöja oss på en lite lägre nivå? Det viktiga är att fotografen har en tanke bakom sin serie bilder.

När jag letar bilder på Fotosidan så letar jag efter album som har en tanke. Det finns många bilder på sidan med hög teknisk kvalitet, det finns också många bilder med liknande bildlösningar. Alla bilder är ännu inte tagna, men många liknar varandra så länge tanken inte är mer än en häftig bild.

Förslag till förbättringar:
1. Lista nya album, precis som nya bilder.
2. Maximera antalet bilder i ett album till sex bilder. Administratörerna kan tillåta överskridelse om det anses behövas.
3. Maximera antalet dagar som ett album kan förnyas till 30 dagar. 2 och 3 är till för att albumen inte skall växa som ett familje album och tvinga fotografen att tänka innan bilderna läggs in.
4. Gör det möjligt att ladda ner sex bilder till ett album med en gång. Se detta som en kredit på nästa veckas nerladdning, alternativt ge möjlighet att bestämma en gemensam publiceringsdatum för albumet.
5. Gemensamma betygskriterier för ett album.

Eller har jag missuppfattat fotograferingen syfte och skall starta bildreportage.se?
 
Såg följande bit i fotocritiqes policy.

"Please describe your images – tell us what you wanted to express in the photo, what goal you were trying to achieve, what you particularly like about the result, what you feel may be missing or flawed, special efforts you made, or any other information that may help the viewer to understand your work."

Detta är kanske något som fotosidan kan använda för att få bort bilder utan tanke?
 
Den första bilden jag fick upp på photocriticqs hade denna titeln.

My sister trying out clothes at the Renaisaance Faire.
 
berga skrev:
Såg följande bit i fotocritiqes policy.

"Please describe your images – tell us what you wanted to express in the photo, what goal you were trying to achieve, what you particularly like about the result, what you feel may be missing or flawed, special efforts you made, or any other information that may help the viewer to understand your work."

Detta är kanske något som fotosidan kan använda för att få bort bilder utan tanke?

Det här inlägget gör mig nästan förbannad. Uppenbaligen så missar många medlemmar de regler som fotosidan.se satt upp.

http://www.fotosidan.se/doc.htm/1381/1005

Notera datumet för denna text och att den ligger länkad på sidan för medlemsalbum men framförallt ÖVERST på bilduppladdningssidan.

Uppenbarligen så måste vi tydliggöra detta ännu mer.
 
Ber om ursäkt att jag gjorde dig arg David.

Jag tog fram exempelt därför att det var lite mer utförlig än Fotosidans motsvarande regel, samt att jag läste Fotosidans regler för 1 år sedan, denna för 30 minuter sedan.

Jag tror också att denna regel är viktig att upprätthålla för att få en kvalitet på bilderna. En regel kan finnas, men den måste ju vara levande på sidan. Saknas den, eller är otydlig, så skall bildkritiken delvis ställa frågor om tanken innan kritik kan ges.

Förslag till tydligare policy för fotosidan är att numrera de viktigaste punkterna i policyn. Då blir det lite lättare att läsa.
 
Är verkligen fotosidans bilders kvalitet så dålig som denna tråd försöker ge sken av?

Antalet medlemmar har ökat lavinartat. Att inte kvalitet har förblivit konstant är väl ganska naturligt? Det är sommar och många är på semester vilket säkert också leder till att kvalitet minskar. Ett sundhetstecken vilket torde betyda att de flesta pysslar med fotografering istället för att sitta här.

Det talas om att flera har lämnat fotosidan.se. Till saken hör också att många har lämnat sajten på grund av ett ogästvänligt klimat. Hur många nya medlemmar tror ni får lust att lägga ut bilder här efter att ha läst den här tråden?

Sidans upplägg fungerar alldeles utmärkt och någon uppdelning eller betalsystem skulle inte förändra någonting förutom att människor skulle börja pyssla med något annat än att sitta här.

Att sitta och kolla igenom alla bilder torde ju vara helt meningslöst då medlemmarna själva ser till att upphovsmännen till dåliga bilder får veta att bilden är kass, med all önskvärd tydlighet. Sajten funkar ju alldeles utmärkt. Varför göra storm i dricksglaset?

Det som behövs här är inte en strukturförändring utan en attitydförändring.

/Lasse
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.