ANNONS
Annons

Gallerisvängningar..

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker man ser ganska fort vad fotografen haft för syfte när hon lägger in bilden. Man ser om hon har försökt få en bra bild, då är det helt ok förstås.

Skall ta ett ex; När jag är ute och reser med polarna brukar jag köpa fujis engångskameror. Jag har aldrig någon tanke med mina bilder då, utan trycker bara av för att vi skall ha någotb att skratta åt när vi kommer hem! Det kan bli bilder på fulla polare, hur det ser ut på borden när vi festat färdigt och andra mer eller mindre barnsliga bilder. SÅDANA bilder ser man oftareoch oftare här nu för tiden. Det är tråkigt! Ingen annan än jag, mina polare å andra jag känner tycker det är kul! SKulle aldrig falla mig in att slänga upp dem här!

elmfeldt skrev:
Festfotografen och Sonnaren; ni verkar ha kört fast. Jag föreslår att ni byter kanal till antingen mail eller chatten. Chatten kanske skulle vara lämplig för intensiv debatt.
Försent David, försent! Denna knutfyllda trassliga diskussionstråd är avslutad för min del.
Gone fishin'.....med multiplikatorrulle, inget backslag blir ändå så trassligt som det här...
Ha ett skönt högtryck
Us

Bläddrade snabbt igenom senaste 2 veckornas bilder , ca 1500 st
Vilket går ypperligt med fotosidans fina översikt .
lite snabbt gick det kanske så med reservation för att jag har missat några men jag hittar inte mer än 5-6 bilder som bara skulle vara intressant för kompisar, familj ,mfl men det är min tolking.
knapp någon festbild om man bortser från nått stilleben såsom ölglas eller ölflaska.
Däremot ser jag guldkorn för mig som jag givetvis kommer att återvända till, nya fotografer som jag kan lägga till och bevaka i mina bokmärken.

Senast ändrad:
Hur vore det om du läste ordentligt!? Det var ett exempel. Jag tror ni förstår vad jag menar.. Den sortens bilder. Sen behöver det inte nödvändigtvis inte bara gälla krökarresor. Så dålig fantasi har du väl inte!?

Hej alla fotografer!
Efter att ha läst den här tråden håller jag med de som säger att de knappt vågar lägga upp fler bilder.
Vad gäller kvaliteten på bilderna, så instämmer jag i att den inte alltid är den bästa. Jag är dock själv helt klart amatör och störs inte nämnvärt av de "dåliga" bilderna. Som jag ser det så behöver man inte vara oseriös i sitt fotointresse för att man lägger upp dåliga bilder. Hela poängen med fotosidan är väl att man ska få andras åsikter om sina bilder och råd om hur man kan förbättra dem? Det är klart att det måste finnas gränser,men jag tycker att det verkar som om en del har åsikten att fotosidan ska vara en utställningsplats där "duktiga" fotografer kan klappa varandra på axeln och gratulera till ännu en "bra" bild, att man bara vill se bilder som ligger på ens egen ambitionsnivå och inte sånt som man själv slutat upp med för många år sen.
Sen tycker jag att det snackas på tok för mycket om kattbilder, solnedgångar mm. Enligt mig är det inte förekomsten av vissa typer av bilder/motiv som är problemet, utan förekomsten av vissa medlemmar. Fotosidan är till för fotografer och inte för människor som fotograferar, något som jag tycker görs fullständigt klart av infon man får vid medlemsskap. Jag tror ärligt talat inte att andelen allvarligt oseriösa medlemmar är särskilt hög.
Slutligen undrar jag bara: Om man inför "Fotosidan Plus" där de "seriösa" betalande medlemmarna slipper se de övriga medlemmarnas
bilder, vem ska då ge konstruktiv kritik till nybörjarna? De medlemmar med större kunskap och erfarenhet kommer ju aldrig att titta på dessa bilder!

Låt fotosidan vara EN site, där det eventuellt kan kosta pengar om man vill ladda upp bilder. Detta skulle få bort de medlemmar som
inte har här att göra, men de dåliga bilderna tror jag nog skulle fortsätta att strömma in.
/Klas

Bättre sorterings- och sökfunktioner tror jag skulle fixa allas problem. Jag skulle t.e.x vilja kunna se alla bilder som ännu inte fått någon kommentar för att kunna hjälpa nybörjare. Jag skulle också vilja kunna sortera efter betyg när jag är ute efter inspiration.

I nuläget är sökning på kommentar och betyg avstängd p.g.a prestandaproblem står det.

Kan inte några till gå med som betalande så kan vi kanske be David fixa det som tack?

-åsa

Ett tips för att öka förståelsen är att gå tillbaka till sig själv och titta på dom bilderna man tog för ett antal år sedan och som man då var väldigt stolt över, vissa håller fotrfarande medans andra inte är så bra som man tyckte att dom var då man tog dom.
Så funkar det i alla fall för mig.

Sedan kan inte alla tycka om alla bilder
mina självporträtt som sågats ett flertal gånger lyckades i alla fall tilltala RIFO juryn men likväl kunde det ha varit precis tvärtom.

Örjan som nu skall kolla in dom otroligt bra bilderna jag såg på översikten ;-)

ace skrev:

Kan inte några till gå med som betalande så kan vi kanske be David fixa det som tack?

Taget, jag lägger in ansökan om guldmedlem snarast.

Skall bara läsa reglerna först så jag vet vad jag betalar för.

festfotografen skrev:
*puuh*
Jag ser bara inte detta förfall som gjort att den här disskutionen uppstod.
Det kan ta mej tusan inte jag heller. Om hela den här diskussionen grundar sig på några få promille "dåliga" bilder så är det verkligen en rejäl storm i ett vattenglas.

Till David: Om ni funderar på att göra ändringar i Fotosidan så betänk att det är endast några få medlemmar som uttryckt kritik här i denna tråd. Att dessa medlemmar helt enkelt är mätta på sinnesintryck kan inte uteslutas.

elmfeldt skrev:
Vad tror om att göra fältet "Bildbeskrivning" obligatoriskt eller kanske ett nytt obligatoriskt fält "Därför laddar jag upp denna bild"..

Kanske inte aldeles fel, åtminstone som en makering att det är viktigt. Sedan kan man alltid komma runt sådant, men nonsens text, men då får man på tafsen av de redaktionen och kritier.

Okej! Jag är kanske beredd att backa lite från mina tidigare uttalanden när jag läst alla argument och önskningar om hur fotosidan.se ska gestalta sig i framtiden. Kanske ska vi vara försiktiga när det kommer till att införa olika "klasser" av fotosidan. Det är helt klart bättre om vi tar det lungt och garderar oss så det blir så bra som möjligt, än att vi skenar iväg och skapar ett otillfredsställande hafsverk.

Men däremot vidhåller jag att det inte behöver vara en så fruktansvärt stor förändring trots allt. Och ur den synvinkeln är detta verkligen en "storm i ett vattenglas". För indelningar beroende på intressegrad, kunskapsnivå, motivation, osv är något som existerar i många andra sammanhang i vårt samhälle, och dessutom fungerar utmärkt. Därför tycker jag det är lite besynnerligt hur vissa nästan får stora självan när en liknande idé framförs på fotosidan. Slappna av säger jag bara då!

Att kalla detta en storm i ett vattenglas är nog inte helt rätt..inte heller att det skulle röra sig om ett promilletal bilder..
En helt ovetenskaplig koll i sökfunktionen ger mellan 15-20 % bilder som verkar sakna större engagemang från fotograf eller eventuell modell..dom innehåller grova tekniska fel,oinspirerade modeller eller motiv,samt ett flertal som endast vänder sig direkt till sin närmaste omgivning...självklart med en personlig tyckarmarginal åt både + och - ....
Jag vidhåller som jag tidigare sagt att ett annorlunda kategoriindelnings-system kan få stor nytta..
Chefens förslag om bildbeskrivningsfältet är både bra och inte...
Bra för att få en inblick i fotografens tanke med bilden..
Inte bra för att det kanske hämmar betraktarens egna fantasi och slutledningsförmåga..
mvh/gunte..

gunte skrev:
Att kalla detta en storm i ett vattenglas är nog inte helt rätt..inte heller att det skulle röra sig om ett promilletal bilder..
Jag vidhåller som jag tidigare sagt att ett annorlunda kategoriindelnings-system kan få stor nytta..

Ok. Min tur att backa lite..Promille är en överdrift. Men efter att ha ögnat igenom tumnaglarna för senaste veckans bilder så tycker jag att det stora flertalet visar engagemang hos fotografen. Många bilder är också mycket bra tycker jag.

Jag är nog böjd att hålla med om kategoriindelningen. När Fotosidan hela tiden växer så blir det mer angeläget att enkelt hitta det man är mest intresserad av.

Mvh / Hasse

...och i all bedrövelse håller jag med Hans,många bilder är mycket bra,t.o.m förbaskat mycket bra..
mvh/gunte..

Hej Gunte

Vist är det så.

Jag mailade redaktionen i början av sommaren om att det vore trevligt om statestikfunktionen kunde visa andelen bilder som fått kommentarer. Har dock ännu inte fått något svar på det mailet.

Vi skulle då få fakta istället för att gissa.

En annan sak, en ren fråga, hur ser jag enkelt hur många som tittat på mina egna bilder. MAn ser det ju inte på albumnivå, och klickar jag på bilden i albunet blir den ju redigeringsbar.

Roine

Vad betecknar en bra bild och vad är en dålig bild? I allt för hög utstäckning tycks det vara motivvalet som spökar i denna tråd. Visst finns det bilder som är dåligt scannade, retuscherade och presenterade, men att i sin iver bara tillåta bilder som ser ut på ett särskilt vis vara med är helt förkastligt. Världen är inte alltid vacker och pluttenuttig. Den är föränderlig och därför ska alla sorters bilder få tillåtas att visas här.

Naturligtvis tycker jag som så många andra att vi som fotografer måste medvetandegöra oss om varför vi har tagit just den bilden och vad vi vill visa med den.

Vi måste vara mer "open minded" att det finns olika bildstilar och värderingar när det gäller fotografi. Annars sluter vi oss och blir en klubb för inbördes beundran. Mvh/ Kenneth.

Tyvärr så har du totalt missat hela poängen Kenneth, det du tar upp är inte det saken gäller. Läs om inläggen så kommer du att märka det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar