berga
Aktiv medlem
LasseL skrev:Det som behövs här är inte en strukturförändring utan en attitydförändring.
/Lasse [/B]
Instämmer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
LasseL skrev:Det som behövs här är inte en strukturförändring utan en attitydförändring.
/Lasse [/B]
Maverick skrev:
Med all respekt för Davids ambition att kvalité går före kvantité. Det går inte att hålla en jättehög kvalité om man samtidigt vill att sidan ska vara öppen för alla. Det är bara att välja system för sålla agnarna från vetet. En sådan sida är inget jag vill vara en del av när det gäller en community som jag anser att denna sida är.
/Maverick
Åza skrev:
Istället för tvångsåtgärder har jag förljande förslag:
Kan inte någon vänlig och kompetent själ skriva ihop någon slags lista med konkreta tips på vad som anses god eller dålig kvalitet på bilder? Det skulle kunna tjäna som en checklista innan man laddar upp bilden.
I listan kan "banala" saker som skärpa, slagskugga, utfrätthet osv påpekas. Naturligtvis med brasklappen: Om du bryter mot dessa "regler" kan det vara idé att motivera varför för att bedömaren ska kunna bedöma på rätt sätt.
Där kan också framgå att vanliga motiv såsom barn, katter, solnedgångar ofta bedöms mer kritiskt pga av det finns så många.
Det gynnar nybörjaren som slipper bli sågad på triviala fel. Det gynnar den med "dåligt" självförtroende som ser att bilden inte har "banala" fel. Det borde gynna kvaliteten på önskat på sätt.
Liax skrev:
Nej för alla ska hållas kvar nere på samma nivå!
v i c skrev:
när man läser den här tråden får man känsla av ett snobberi - och frågan man ställer sig är om man verkligen platsar här?
elmfeldt skrev:
Jag kollade snabbt på ditt album och jag tycker att det direkt lyser igenom att du TÄNKT EFTER INNAN vilka bilder du laddat upp. Vilket är precis vad jag vill att medlemmar skall göra. Jag tycker att du mer än platsar, tvivla inte.
LasseL skrev:
Det är sommar och många är på semester vilket säkert också leder till att kvalitet minskar. Ett sundhetstecken vilket torde betyda att de flesta pysslar med fotografering istället för att sitta här.
Det talas om att flera har lämnat fotosidan.se. Till saken hör också att många har lämnat sajten på grund av ett ogästvänligt klimat.
Sidans upplägg fungerar alldeles utmärkt och någon uppdelning eller betalsystem skulle inte förändra någonting förutom att människor skulle börja pyssla med något annat än att sitta här.
Att sitta och kolla igenom alla bilder torde ju vara helt meningslöst då medlemmarna själva ser till att upphovsmännen till dåliga bilder får veta att bilden är kass, med all önskvärd tydlighet.
Det som behövs här är inte en strukturförändring utan en attitydförändring.
/Lasse
NiklasK skrev:
Det som jag blir förbannad på är när man som Maverick sa säger att det är fel sorts bilder.. Ex på någon överexponerad flickvän på fyllan någon nyårsafton så får man alltid påhopp som "vem är du att bestämma om bilden passar in här eller inte?!". Reglerna tycker jag är glasklara.. Personligen förstår jag inte hur en sådan här sida misstolkas av folk som lägger in ren skit! Sidan sr väldigt seriös ut!
Man kanske skall förklara för folk bättre vad som gäller..??
Jag reflekterade över ett fenomen i dag! Det var två kattbilder där man knappt såg vad som var på, det var snett underexponerat röda ögon osv... Vad får fotografen för betyg? 4r????????????????
NiklasK skrev:
...men jag hänvisar till det jag skrev förut! Det finns riktlinjer från adm. om vilka bilder vi vill ha här.. Ingen vill se oskarpa bilder på någon 10 åring där mor å far vill visa hur söt hon är i sina nya örhängen..
Sonnaren skrev:
1) DU vill ha personer utpekade!
2) Även om det ligger några dagar tillbaka i tiden borde du komma ihåg att diskussionen gällde fotoautomater - och enbart detta.
3) Det är på god väg. Flera duktiga fotografer har slutat lägga in bilder. Nej, jag tänker inte publicera namn nu heller. Hur skulle det vara om du kontrollerade något själv?