Annons

Gallerisvängningar..

Produkter
(logga in för att koppla)
Med all respekt för Davids ambition att kvalité går före kvantité. Det går inte att hålla en jättehög kvalité om man samtidigt vill att sidan ska vara öppen för alla. Det är bara att välja system för sålla agnarna från vetet. En sådan sida är inget jag vill vara en del av när det gäller en community som jag anser att denna sida är.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Med all respekt för Davids ambition att kvalité går före kvantité. Det går inte att hålla en jättehög kvalité om man samtidigt vill att sidan ska vara öppen för alla. Det är bara att välja system för sålla agnarna från vetet. En sådan sida är inget jag vill vara en del av när det gäller en community som jag anser att denna sida är.

/Maverick

jag håller med.
när man läser den här tråden får man känsla av ett snobberi - och frågan man ställer sig är om man verkligen platsar här? på vissa låter det som om man ska sitta hemma i sin vrå och bli en "duktig fotograf" innan man ska våga visa sig här på sajten.

jag är medlem på fotosidan för att få kritik på mina bilder och förhoppningsvis utvecklas och bli bättre... inte för att visa upp mig...

jag trodde att meningen var att man ska kunna dra nytta av de kunskaper som alla andra medlemmar sitter inne med? inte att man redan skulle kunna allt?
 
Ett seriöst förslag

Istället för tvångsåtgärder har jag förljande förslag:

Kan inte någon vänlig och kompetent själ skriva ihop någon slags lista med konkreta tips på vad som anses god eller dålig kvalitet på bilder? Det skulle kunna tjäna som en checklista innan man laddar upp bilden.

I listan kan "banala" saker som skärpa, slagskugga, utfrätthet osv påpekas. Naturligtvis med brasklappen: Om du bryter mot dessa "regler" kan det vara idé att motivera varför för att bedömaren ska kunna bedöma på rätt sätt.

Där kan också framgå att vanliga motiv såsom barn, katter, solnedgångar ofta bedöms mer kritiskt pga av det finns så många.

Det gynnar nybörjaren som slipper bli sågad på triviala fel. Det gynnar den med "dåligt" självförtroende som ser att bilden inte har "banala" fel. Det borde gynna kvaliteten på önskat på sätt.
 
Jo men det är bra tänkt vic! Råkar man ställa lite högre krav än genomsnittet, och vill man lite mer än alla andra så är man ju självklart en uppblåst snobb. Herregud, varför tänkte jag inte på det!!??

Det är verkligen så typiskt svenskt så man nästan får dåndimpen. Försök inte påskina att du är lite bättre än oss andra, och sikta för fan inte högre än oss, nej då är du enbart en uppblåst mallgroda och snobb. Nej för alla ska hållas kvar nere på samma nivå!

Och återigen, det handlar inte om att folk ska stötas bort eller känna sig ovälkommna, det handlar om en valmöjlighet.
 
Re: Ett seriöst förslag

Åza skrev:
Istället för tvångsåtgärder har jag förljande förslag:

Kan inte någon vänlig och kompetent själ skriva ihop någon slags lista med konkreta tips på vad som anses god eller dålig kvalitet på bilder? Det skulle kunna tjäna som en checklista innan man laddar upp bilden.

I listan kan "banala" saker som skärpa, slagskugga, utfrätthet osv påpekas. Naturligtvis med brasklappen: Om du bryter mot dessa "regler" kan det vara idé att motivera varför för att bedömaren ska kunna bedöma på rätt sätt.

Där kan också framgå att vanliga motiv såsom barn, katter, solnedgångar ofta bedöms mer kritiskt pga av det finns så många.

Det gynnar nybörjaren som slipper bli sågad på triviala fel. Det gynnar den med "dåligt" självförtroende som ser att bilden inte har "banala" fel. Det borde gynna kvaliteten på önskat på sätt.

Nja.... som du skriver är det ofta motiverat att betyga mot "reglerna". Vad som är god kvalitet hos en person är det inte hos en annan. Att behöva motivera varför man bryter mot "reglerna" tycker jag däremot inte är nödvändigt. Kan inte betraktarna se att t.ex. utfrättheten eller oskärpan fyller någon "funktion" så har ju fotografen misslyckats eller i alla fall blir väl knappast bilden bättre för att fotografen motiverar varför den är oskarp?

Detta med de vaniga motiven som alla klagar på har jag aldrig förstått. Ska inte en bild bedömas efter samma kriterier oavsett vilket motivet är? Eller är en suddig och utfrätt bild på en mycket sällsynt taiwanesisk skogsgam bättre än en mer eller mindre identisk vanlig duva? Är en suddig halvtaskig bild på en fotoskygg Michael Jackson bättre än en lika halvtaskig bild på den helt okände Sven Svensson? Jag skulle i alla fall bedöma bilderna efter samma kriterier.

/ Fredrik
 
Liax skrev:
Nej för alla ska hållas kvar nere på samma nivå!

hej Liax!
hjälp, det känns inte som du läst mitt inlägg alls? jag tycker absolut inte att alla ska hållas kvar nere på samma nivå. TVÅRTOM, jag tycker att alla ska ha möjlighet att komma så "högt" upp de kan. jag är medveten om att alla inte kan komma lika högt, för alla kan ju inte ha samma talang. men jag tycker att alla ska ha MÖJLIGHET att sträva uppåt.

jag tycker att det är bra att du siktar högt. men för den skull behöver ju inte du och jag ha samma åskiter om hur man gör det?

vänligen, vic
 
v i c skrev:


när man läser den här tråden får man känsla av ett snobberi - och frågan man ställer sig är om man verkligen platsar här?

Jag kollade snabbt på ditt album och jag tycker att det direkt lyser igenom att du TÄNKT EFTER INNAN vilka bilder du laddat upp. Vilket är precis vad jag vill att medlemmar skall göra. Jag tycker att du mer än platsar, tvivla inte.
 
elmfeldt skrev:


Jag kollade snabbt på ditt album och jag tycker att det direkt lyser igenom att du TÄNKT EFTER INNAN vilka bilder du laddat upp. Vilket är precis vad jag vill att medlemmar skall göra. Jag tycker att du mer än platsar, tvivla inte.

Men hur ska du få ut det budskapet till alla andra som tvivlar? Ska du gå igenom dessa album också? Och hur ska du göra med dem som ännu inte laddat upp bilder och känner sig tveksama?

Som jag ser det så kan alla betala för att komma med i en plussida men då har vi uppnått något eftersom då dyker alla bilderna upp igen som vissa tycks irretera sig så på. Dom som inte betalar får dessutom stämpeln oseriös som inte ska göra sig besvär och som dessutom får mycket begränsad fördel av att vara med här enligt de förslag som ligger.

Det andra är att det sätts upp kriterier för att vara med i plus, och då är detta ingen trevlig sida längre. Jag gillar inte heller filter som baserar sig på vilken kategori en viss grupp av fotografer tillhör eftersom det ger samma effekt.

Sedan tror jag att det är betydligt fler fotografer som lämnat denna sida pga otrevliga kommentarer och bemötande. Niklas Wibom borde ju kunna fylla in på den punkten eftersom han kommit tillbaka pga ett ännu trevligare bemötande från Terjes sida om jag förstått saken rätt.

Liax får gärna tro att han är något och han får ha hur höga krav och målsättningar som helst så länge det inte går ut över mig eller andra som inte är intresserade av hans ambitioner. Jag har mina ambitioner och krav men det är inget jag försöker pråkla på alla medlemmar på denna sida. Var och en har sina krav och målsättningar.

/Maverick
 
Svar till Skott

Eftersom många tycker att bilder är av dålig kvalitet så måste det ju finnas några krav på vad som är bra. Annars borde denna diskussion inte alls ha sitt berättigande.

Om david & Co tänker sitta och gå igenom alla bilder innan de läggs upp så måste ju de ha några "objektiva" kriterier, eller hur? Om det inte går att göra en checklista (för att alla tycker olika) så går det inte heller att göra en objektiv bedömning innan bilden läggs upp. Vilka bilder platsar isåfall i fotosidan plus?

Detaljerna i mitt specifika förslag kan säkert diskuteras, de var ett uppkast för att få igång tänket.

Men om mina förslag till listan var helt felaktiga är även mina bedömningsgrunder ute och cyklar så någon får gärna tala om hur man ska tänka.

Hur tänker du Liax? :) Är det bara motiven du hakar upp dig på eller är det även den tekniska kvalitet? På vilket sätt i såfall?
 
LasseL skrev:
Det är sommar och många är på semester vilket säkert också leder till att kvalitet minskar. Ett sundhetstecken vilket torde betyda att de flesta pysslar med fotografering istället för att sitta här.

Det talas om att flera har lämnat fotosidan.se. Till saken hör också att många har lämnat sajten på grund av ett ogästvänligt klimat.

Sidans upplägg fungerar alldeles utmärkt och någon uppdelning eller betalsystem skulle inte förändra någonting förutom att människor skulle börja pyssla med något annat än att sitta här.

Att sitta och kolla igenom alla bilder torde ju vara helt meningslöst då medlemmarna själva ser till att upphovsmännen till dåliga bilder får veta att bilden är kass, med all önskvärd tydlighet.

Det som behövs här är inte en strukturförändring utan en attitydförändring.

/Lasse

Yeah Lasse. Kunde inte sagt det bättre själv. Dessutom: det perfekta fotografiet har ännu inte tagits, ingen blir någonsin färdig som fotograf och varför inte fortsätta fotografera istället för att underhålla denna långa tråd i all evighet. Däremot tycker jag fortfarande att 100:- per år för samtliga som laddar upp bilder är en rimlig avgift. Men dessa pengar tycker jag inte ska läggas på någon bildgranskare. Självsaneringen fungerar hyfsat, tycker åtminstone jag.
/Ulf
 
Jag håller med alla.....

Det här är en svår fråga och jag tycker att jag hoppar över sååå mycket mer än jag kommenterar. Men jag har blivit avtrubbad också, jag "tänder" inte längre på samma sorts bilder som jag gjorde för ett halvår sedan.
Men beror det bara på dåliga bilder eller är det verkligen så att jag blivit så avtrubbad?

Jag tycker mig inte se någon skillnad mot förr, men jag väljer antingen vissa bilder jag känner starkt för, oavsett om det är skit eller inte. Men jag letar också ofta upp mina favoritfotografer och kollar om de lagt ut något nytt. Det blir en sorts klapp på ryggen, visst, men jag är inte rädd att tala om för just de som "känner" mig att den nya bilden är skit.

Jag vet inte hur man ska göra för att förbättra. Jag vet inte heller vem som ska tala om vad som är bra och inte, eller begränsa för varandra.

Men jag har några tankar:

Kommer vi ta hänsyn till, ålder, kamera, hur länge man hållt i en kamera?

Kommer en flicka som min dotter på 8 kunna få välsignelsen att få vara med?

Fotosidans regler har gjort att hon, med min hjälp, plockat ut de bilderna som är bäst, tagit kritiken, bra som dålig och hon har utvecklats så snabbt att vi insett att kameran hon fick för en månad sedan, inte längre räcker till för det hon vill visa Er.

Är inte det en utveckling ni bidragit till?

Vem tycker att det är bra bilder i största allmänhet? Vi tycker att de är bra för en åttaåring. Var lägger vi de aspekterna i våran "utsortering".
Jo, jag har råd att betala för att hon ska få lägga ut bilder, om det nu skulle bli så.....men 500:- / nej så blir det aldrig.
Har man betalat för att lägga upp bilder så vill man kanske fylla sin kvot och tar och laddar upp skit som annars inte kanske skulle visas.

Jag hävdar fortfarande att det finns ett antal överskattade fotografer som fått Hasselbladspriset som borde kasta alla sina bilder i soptunnan (enligt mig), riktiga skitbilder som skulle blivit så sågade här på fotosidan. Det är JAG övertygad om.
 
Det som jag blir förbannad på är när man som Maverick sa säger att det är fel sorts bilder.. Ex på någon överexponerad flickvän på fyllan någon nyårsafton så får man alltid påhopp som "vem är du att bestämma om bilden passar in här eller inte?!". Reglerna tycker jag är glasklara.. Personligen förstår jag inte hur en sådan här sida misstolkas av folk som lägger in ren skit! Sidan sr väldigt seriös ut!

Man kanske skall förklara för folk bättre vad som gäller..??
 
Det som jag blir förbannad på är när man som Maverick sa säger att det är fel sorts bilder.. Ex på någon överexponerad flickvän på fyllan någon nyårsafton så får man alltid påhopp som "vem är du att bestämma om bilden passar in här eller inte?!". Reglerna tycker jag är glasklara.. Personligen förstår jag inte hur en sådan här sida misstolkas av folk som lägger in ren skit! Sidan sr väldigt seriös ut!

Man kanske skall förklara för folk bättre vad som gäller..??

Jag reflekterade över ett fenomen i dag! Det var två kattbilder där man knappt såg vad som var på, det var snett underexponerat röda ögon osv... Vad får fotografen för betyg? 4:eek:r????????????????
 
NiklasK skrev:


Det som jag blir förbannad på är när man som Maverick sa säger att det är fel sorts bilder.. Ex på någon överexponerad flickvän på fyllan någon nyårsafton så får man alltid påhopp som "vem är du att bestämma om bilden passar in här eller inte?!". Reglerna tycker jag är glasklara.. Personligen förstår jag inte hur en sådan här sida misstolkas av folk som lägger in ren skit! Sidan sr väldigt seriös ut!

Man kanske skall förklara för folk bättre vad som gäller..??

Jag reflekterade över ett fenomen i dag! Det var två kattbilder där man knappt såg vad som var på, det var snett underexponerat röda ögon osv... Vad får fotografen för betyg? 4:eek:r????????????????

Tittade på kattbilderna. Vad är det som gör dessa bilder mindre seriösa än många andra bilder, t.ex. dina eller mina? Det där med inbördes beundran förstår jag inte heller? Tycker du att de som gett bilderna betyg innan dig har fel? Är reglerna glasklara? Definieras inte "ren skit" olika av olika personer?

/ Fredrik
 
Trodde vi hade rett ut det där om vilken sorts bilder som fotosidan.se är till för. Men alla har tydligen inte läst! Det står annars att läsa innantill som en länk där man kommenterar bilderna. Så vill jag säga att de bilderna som jag besvarat inte har med mitt inlägg att göra. De bilderna har jag inte ens kommenterat.


Med inbördes beundran menar jag bilder som endast har ett värd för den som tagit bilden och närmast sörjande, ex en överexponerad bild på en människa man knappt ser hur hon ser ut!

Visst kan "ren skit" definieras olika av olika människor, men jag hänvisar till det jag skrev förut! Det finns riktlinjer från adm. om vilka bilder vi vill ha här.. Ingen vill se oskarpa bilder på någon 10 åring där mor å far vill visa hur söt hon är i sina nya örhängen..
 
NiklasK skrev:
...men jag hänvisar till det jag skrev förut! Det finns riktlinjer från adm. om vilka bilder vi vill ha här.. Ingen vill se oskarpa bilder på någon 10 åring där mor å far vill visa hur söt hon är i sina nya örhängen..

Tanken med dessa riktlinjerna är väl riktad till fotografen som individ, eller? En nybörjare ser inte sina bilder som en erfaren fotograf gör.

"...bilder som du verkligen vill visa upp för andra och få konstruktiv kritik på..."

Detta kan med andra ord vara en tekniskt dålig kattbild för en mindre erfaren fotograf. Så var det åtminstone för mig när jag först blev medlem här. Min kattbild laddade jag upp för att jag själv ansåg att den var bra på den tiden.

Nu är jag betydligt mycket mer erfaren, mycket pga kritik man fick och allt man lärde sig i rask takt. (Jag blev ganska snabbt fotofanatiker efter att jag köpte min första systemkamera för bara ett år sedan)...

Ge alla en chans. Även dom som inte har samma erfarenheter...
 
Sonnaren skrev:

1) DU vill ha personer utpekade!
2) Även om det ligger några dagar tillbaka i tiden borde du komma ihåg att diskussionen gällde fotoautomater - och enbart detta.
3) Det är på god väg. Flera duktiga fotografer har slutat lägga in bilder. Nej, jag tänker inte publicera namn nu heller. Hur skulle det vara om du kontrollerade något själv?

Tja vad ska jag säga Ulf ?
Du vill tydligen misstolka allting jag skriver.

1. Jag har inte bett dig peka ut personer men faktum kvarstår att om du gör jämförelsen att på en fotbollsplan så går alla som spela fotboll därifrån om folk börjar flyga drake, har pickninck m.m samtidgt som du gör en jämförelse med fotosidan som är för fotografier och ingenting annat , visst det har hänt att nån har lagt upp sina akvareller, grafisk designade verk gär men dessa har vänligt blivigt hänvisade till andra lämpliga sidor såsom pixelarea.
Jag kan inte hur mycket jag än letar hitta sådant som inte hör hemma här.
men skulle det finnas exempelvis något som inte har med foto att göra så ska det givetvis påtalals för vederbörande.
 
RobGum, du tänkte innan och hade ett syfte med kattbilden det är det som räknas.

Vad tror om att göra fältet "Bildbeskrivning" obligatoriskt eller kanske ett nytt obligatoriskt fält "Därför laddar jag upp denna bild"..

Sen måste vara uppmärksam på att jag bara spånar i mina inlägg och efter att läst respons från er så bildar jag mig en uppfattning.

Jag tycker att det är jätteroligt att det är sådan respons och att inläggen nästan alltid är kreativa.
 
Festfotografen och Sonnaren; ni verkar ha kört fast. Jag föreslår att ni byter kanal till antingen mail eller chatten. Chatten kanske skulle vara lämplig för intensiv debatt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.