Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gallerisvängningar..

Produkter
(logga in för att koppla)
Liax skrev:
Tyvärr så har du totalt missat hela poängen Kenneth, det du tar upp är inte det saken gäller. Läs om inläggen så kommer du att märka det.

Gallerisvängningar..
Med vissa undantag så är väl botten nådd vad det gäller kvaliten på inlagda bilder..
nu dyker det t.o.m upp automatfoto som är ett direkt regelbrott mot sidans mening..
Det kanske är på sin plats att dela in galleriet i flera avdelningar,typ lekskola och seriöst..
mvh/gunte..

Så här startar tråden.

Tycker nog att mitt inlägg håller ganska så bra.

Mvh/ Kenneth

Liax skrev:
Problemet med att hoppa över bilder som inte intresserar mig uppstår när 75% av min tid på fotosidan.se består i att hoppa över bilder som inte intresserar mig.

Det enda jag undrar över är hur du tycker att det här ska lösas rent tekniskt?

Jag menar vad har du för garantier att en gratis- och en officiellt seriösare betaldel skulle göra det så värst mycket lättare att sortera ut de sevärda bilderna?
Visserligen blir urvalet mindre och det kanske blir 2% intressanta bilder istf. 1% men hur är det med den andel intressanta bilder som du med största sannolikhet missar då även icke betalande medlemmar laddar upp bra bilder...?

berga skrev:

Eller har jag missuppfattat fotograferingen syfte och skall starta bildreportage.se?

Jo, jag tycker att du har missuppfattat fotograferingen... ;-)

Varför ska man inte kunna ha ett album med t.ex. "landskapsbilder" som fylls på kontinuerligt?

Jag känner mig speciellt träffadi både positiv och negativ bemärkelse då jag pysslar just med att fotografera samma landskap under olika ljusförhållanden och årstider.
Fotografiskt arbete kan ta tid... :-/

festfotografen skrev:
Kan juh vara så att det blir kvalitet men det beror till stor del vilken bildsyn dom förtoendevalda har.
Det som sågas av vissa höjs till skyarna av andra.
Bör nog tänkas igenom rejält innan nått sånt system införs men det är jag säker på att ni gör .

Man skulle ju kunna ha ett system med att en bild måste röstas bort av t.ex. minst 75% av de "förtroendevalda" som tittat på den för att den ska försvinna...

berga skrev:
Den första bilden jag fick upp på photocriticqs hade denna titeln.

My sister trying out clothes at the Renaisaance Faire.

Hmm... Nu har jag inte sett bilden men beroende på vad som verkar vara tanken med bilden så kanske det kan finnas en fotografisk mening med bilden (eller ska vi slänga ut alla modefotografer).
Det kanske var läge att ge konstruktiv kritik till en amatörmodefotograf som råkar välja sin syster som modell...?

Bilden var bra, utan att vara märkvärdigt. Men i diskussionen har det klagats på fotografering av syskon och flickvänner.

Photocritiqs hade tagits fram som en sidan där sådana bilder inte fanns. Därför tyckte jag att det var en rolig titel.

LeadHead skrev:

Jo, jag tycker att du har missuppfattat fotograferingen... ;-)

Varför ska man inte kunna ha ett album med t.ex. "landskapsbilder" som fylls på kontinuerligt?

Jag känner mig speciellt träffadi både positiv och negativ bemärkelse då jag pysslar just med att fotografera samma landskap under olika ljusförhållanden och årstider.
Fotografiskt arbete kan ta tid... :-/

1. Vad går fotografering ut på om man inte skall berätta något?

2. Man kan mycket väl bygga upp en album under en lång tid, men som jag ser det måste även ett sådant ha ett syfte och gärna ett budskap.

3. På en site som fotosidan tycker jag att det är ok att lägga upp experiment och övningar. Men då skall detta syftet också finnas beskrivet i albumet.

4. Det finns väl inget motsatsförhållande i att fotografiskt arbete tar tid och att berätta något? Jag tycker nog att det är tvärt om, tar det tid är det genomtänkt och då finns det en berättelse.

5. Landskapsbilder är som jag ser det en svår konst. Det går 13 vackra landskapsbilder på dussinget. För att jag skall reagera krävs det något mer. (Just nu har jag en bild av Hiroji Kubota med ett landskap fullt av kraftverk som skrivbordsbakgrund).

6. Ber om ursäkt om jag är kort, men min jag måste byta på min son.

Ju fler bilder...

...man ser, desto större blir redundansen, dvs, man (hjärnan)tröttnar snabbt på att se bilder, och återgår till det primala, det man känner igen eller som man vet att man tidigare tyckt om. Jämför med tv-utbudet...
Om det inte skulle flyta in så mycket bilder per dygn, så skulle man ju kasta sig över de nya bilder som fanns och orka kritisera dem, kanske...

Kanske dags att dra ner antalet bilder till 1st/dygn?

(bara lite funderingar...)

gunte skrev:
Chefens förslag om bildbeskrivningsfältet är både bra och inte...
Bra för att få en inblick i fotografens tanke med bilden..
Inte bra för att det kanske hämmar betraktarens egna fantasi och slutledningsförmåga..
mvh/gunte..

Det finns ytterligare ett problem med att göra bildbeskrivningen obligatorisk.

Nämligen att det finns minst en genre där det är väldigt svårt att beskriva tanken med sin bild.

Som företrädelsevis naturfotograf som då mest sysslar med landskap tycker jag att det är ett väldigt hårt krav att för varje enskild bild beskriva hur man har tänkt när man tog bilden och varför man vill ladda upp den i kritikalbumet.

Är man automatiskt "oseriös" om man inte kan komma på någon skrivbar "tanke" med bilden?
Är inte det ganska uppenbara målet att skapa en vacker naturbild tillräckligt som tanke med bilden?

Jag kan som exempel säga att den genomgående tanken med min egen fotografering är att skapa vackra landskapsbilder. Och att jag vill ladda upp dem för att å ena sidan få konstruktiv kritik och å andra sidan genom kommentarer och betyg få en indikation om hur bra bilderna fungerar.
Ska jag skriva ut detta vid varje bild?

En del tjatar om att ett "budskap" är centralt i fotografering...
Naturfotograferingen är en i allra högsta grad vedertagen fotograferingsform men jag har sett väldigt få naturbilder där fotografen har angett tanken med bilden.
Det verkar som om jag inte är ensam om det fenomenet.
Titta på "stjärnor" inom genren som Terje t.ex.
Varför?
Kanske för att allt i en naturbild oftast är så enkelt och uppenbart? Jag vet inte riktigt...
Det enda budskapet jag kan komma på som skulle kunna passa på merparten av mina bilder är "landskap kan vara vackra".
Kanske ett nog så viktigt budskap för dagens "betonggenerationer" nere i storstadsförorterna (fördomar, fördomar) men jag tror nog att det skulle se lite löjligt ut om jag skrev någonting uppenbart i stil med, "meningen med den här bilden är att i en tilltalande komposition visa den ödsliga ladan i de grön-lila dimmorna" vid alla mina bilder. Eller?

Notera nu att jag bara tog min egen genre som exempel för att driva tesen att obligatoriskt bildbeskrivningsfält är orealistiskt, då jag inte har så stor insikt i hur t.ex. en modefotograf resonerar.

Mitt sena angrepp på de senaste dagarnas inlägg i ämnet beror på en liten bilsemester i Lofoten i veckan.

Senast ändrad:
Det kanske är därför som jag tycker att natur och landskapsfotografier ofta är tråkiga. Det finns inget budskap mer än att de är vackra.

Det är helt ok för mig att ta vackra bilder, men det går tyvärr 13 vackra bilder på dussinet. Det är sällan att någon sådan bild sticker ut, utom möjligen i teknisk briljans.

Även natur och landskapsfotografier kan ha budskap. Allt från turistbroschyrer via att visa hur en viss fågel ser ut till bilder med ett politiskt budskap om hur vi förbrukar vår jord.

Min favorit när det gäller svenska naturskildrare, Arne Schuckdorf, visar också på att det går att göra bra naturskildringar och berättelser. Han var visserligen filmare, men han visar att det går att berätta också.

Vi har alla olika drivkrafter i vårt fotograferande och det tycker jag är bra. Dessa drivkrafter bör dock komma fram när vi visar bilder och vill ha kritik på dem. Till exempel, du lägger upp en vacker, vad vacker är?, bild av en solnedgång. Jag skriver att jag tycker den är tråkig och den säger mig inget. Du hade väntat dig en kommentar om att solen skulle vara mer röd, eller du skulle använt ett annat filter och du struntar i om bilden är tråkig. Det hade varit bra med en deklaration i albumet.

Jag är inte säker på att det krävs en obligatorisk text för varje bild, men jag tycker att när man lägger upp ett album skall det finnas text. Detta kan vara tankar, budskap eller berättelser som man vill få fram. Det kan också vara att det är ett antal bilder som fotografen har tagit för att lära sig något nytt, eller utveckla något.

Ok. I såna fall är vi nog nästan på samma våglängd.
Den enda fasskillnaden är alltså att du till skillnad från mig tycker att vackra landskapsbilder är tråkiga.
Vad ska man säga? Det är väl inte ditt fel... ;-)

Självklart inser jag att det går att göra naturbilder med budskap även om det kanske ofta handlar mer om sammanhanget bilden presenteras i än själva bilden. T.ex. en vacker landskapsbild i en artikel om miljöförstöring för att visa på vad det är vi håller på att förstöra.

Jag vidhåller fortfarande att det är lite väl snävt att kräva ett uttalat "budskap" för att en bild ska anses vara bra.

Jag har aldrig sagt ngt om att det är budskapet med bilden som det fältet isåfall skall användas till, så häng inte upp dig på det.

Det är mer tanken med varför medlemmen laddade upp bilden, för att hämma slentrianuppladdning, men det var bara en ide som slg mig och inget som jag är säker på om det är bra.

Möjligen använder jag ordet budskap lite slarvig. För mig handlar det, precis som David skriver, om att det skall finnas en tanke, syfte bakom bilderna i ett album.

Bildens budskap blir då om den lever upp och förmedlar syftet.

Leadhead har rätt att en bild ofta är beroende av sitt sammanhang för att förstås eller tolkas. (Se diskussionen om bildtexter i en annan tråd denna helg).

Erik, missförstå mig rätt. Jag har inget emot vackra bilder. Jag tycker inte heller att vackra bilder behöver vara tråkiga.

Det som jag försöker säga är att allt för många vackra bilder är tråkiga eftersom de liknar varandra alltför mycket. En solnedgång över en sjö ser ofta ut som en solnedgång över en sjö. Visst, det är en annan fotografs solnedgång, men ofta är de väldigt lika.

Jag saknar ofta vackra kreativa landskapsbilder som är spännande. En ytterlighet är Susan Meiselas bild från inbördeskriget i Nicaragua 1978. En mer normalt vacker landskapsbild är Ansel Adams klassiska "Moonrise over Hernandex, New Mexico".

Det som båda bilderna har gemensamt är att det är lite mer än bara vackra. I Meiselas bild är det liket i förgrunden, i Adams bild är det den oregelbundna bosättningen i förgrunden. I båda fallen tittar jag mycket på förgrunden som får mig att fundera på vad som har hänt och vad som kommer att hända.

Jag är medveten om att det är förmycket att kräva att fotosidans läsare skall vara i klass med Adams och Meiselas, men ta det som exempel på hur man kan utveckla landskapsfotograferandet till något spännande.

elmfeldt skrev:
Jag har aldrig sagt ngt om att det är budskapet med bilden som det fältet isåfall skall användas till, så häng inte upp dig på det.

Det är mer tanken med varför medlemmen laddade upp bilden, för att hämma slentrianuppladdning, men det var bara en ide som slg mig och inget som jag är säker på om det är bra.

Ok. Ber om ursäkt för mitt galna tilltag att angripa flera punkter i samma inlägg.
Det blev nog lite rörigt vid närmare eftertanke.
Men det är klart, många timmars tokkörning från Nord-Norge till Norrbottenskusten tär nog en del på vem som helst... ;-)

Men problemet kvarstår. - Jag misstänker att om jag skulle skriva vid varje bild hur jag tänkte när jag tog bilden så skulle det bli antingen något alldeles tokflummigt eller långt och segt detaljerat. Men ok, jag ska försöka bättra mig på den punkten...

Hej

Är det fortfarande ingen som håller med mig om att det vore bättre med lite guidning vid bedömningen så den blev lite mer likformig.

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar