gunte skrev:
Chefens förslag om bildbeskrivningsfältet är både bra och inte...
Bra för att få en inblick i fotografens tanke med bilden..
Inte bra för att det kanske hämmar betraktarens egna fantasi och slutledningsförmåga..
mvh/gunte..
Det finns ytterligare ett problem med att göra bildbeskrivningen obligatorisk.
Nämligen att det finns minst en genre där det är väldigt svårt att beskriva tanken med sin bild.
Som företrädelsevis naturfotograf som då mest sysslar med landskap tycker jag att det är ett väldigt hårt krav att för varje enskild bild beskriva hur man har tänkt när man tog bilden och varför man vill ladda upp den i kritikalbumet.
Är man automatiskt "oseriös" om man inte kan komma på någon skrivbar "tanke" med bilden?
Är inte det ganska uppenbara målet att skapa en vacker naturbild tillräckligt som tanke med bilden?
Jag kan som exempel säga att den genomgående tanken med min egen fotografering är att skapa vackra landskapsbilder. Och att jag vill ladda upp dem för att å ena sidan få konstruktiv kritik och å andra sidan genom kommentarer och betyg få en indikation om hur bra bilderna fungerar.
Ska jag skriva ut detta vid varje bild?
En del tjatar om att ett "budskap" är centralt i fotografering...
Naturfotograferingen är en i allra högsta grad vedertagen fotograferingsform men jag har sett väldigt få naturbilder där fotografen har angett tanken med bilden.
Det verkar som om jag inte är ensam om det fenomenet.
Titta på "stjärnor" inom genren som Terje t.ex.
Varför?
Kanske för att allt i en naturbild oftast är så enkelt och uppenbart? Jag vet inte riktigt...
Det enda budskapet jag kan komma på som skulle kunna passa på merparten av mina bilder är "landskap kan vara vackra".
Kanske ett nog så viktigt budskap för dagens "betonggenerationer" nere i storstadsförorterna (fördomar, fördomar) men jag tror nog att det skulle se lite löjligt ut om jag skrev någonting uppenbart i stil med, "meningen med den här bilden är att i en tilltalande komposition visa den ödsliga ladan i de grön-lila dimmorna" vid alla mina bilder. Eller?
Notera nu att jag bara tog min egen genre som exempel för att driva tesen att obligatoriskt bildbeskrivningsfält är orealistiskt, då jag inte har så stor insikt i hur t.ex. en modefotograf resonerar.
Mitt sena angrepp på de senaste dagarnas inlägg i ämnet beror på en liten bilsemester i Lofoten i veckan.