ANNONS
Annons

Göra RAW-databas till jpg, med samma mapp-hierarki?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin.s

Aktiv medlem
Jag söker ett program som kan göra min databas (massa mappar med datum och rubrik med RAW-filer och vissa .psd i) till en liten jpg-kopia som jag kan ha på datorn hela tiden.

Finns det något smidigt program för att göra detta? Har hört talat om vissa arkiveringsprogram men inte riktigt testat ett jag tyckt om.

Det jag söker är att ha "bra" kopior i storleken 3000x3000px (max bredd/höjd) och kvalité ca. 9 - alltså inte små tumnaglar på 400px och 4 kvalité.

Jag söker ett program som kan göra min databas (massa mappar med datum och rubrik med RAW-filer och vissa .psd i) till en liten jpg-kopia som jag kan ha på datorn hela tiden.

Finns det något smidigt program för att göra detta? Har hört talat om vissa arkiveringsprogram men inte riktigt testat ett jag tyckt om.

Det jag söker är att ha "bra" kopior i storleken 3000x3000px (max bredd/höjd) och kvalité ca. 9 - alltså inte små tumnaglar på 400px och 4 kvalité.

Det finns arkivprogram som fixar detta men prislappen är inget för vanliga användare och i en del fall krävs det en del kunskap också för att få till konfigurationen.

jag hade ju använt Lightroom utan att tänka två gånger, bara att klicka i hur och var du vill ha bilderna

Det finns inget macro eller liknande i PS CS4 eller Bridge som gör detta? Man kan ju göra enstaka mappar, men inte hierarkier vad jag vet. Och det tar en hiskelig tid (då man inte kan använda PS).

Kan man säga till Lightroom att göra det på en befintlig mapphierarki? Jag är inte intresserad av att importera mina bilder in i en ny databas. Är det Lightroom som processar bilderna då, eller PS?

Jag tror inte Lightroom fungerar ifall du automatiskt vill ha kvar samma hierarki då måste du exportera mapp efter mapp. Å andra sidan kanske det finns någon export plugin som hanterar detta.

Är det inte bara att kopiera allt rakt av och sedan autokonvertera alla råfiler med vadhelst rawkonverteringsprogram du använder? Jag har svårt att se att det skulle behövas någon specialmjukvara, men jag är linuxskadad (många single-purpose-program gör vadsomhelst tillsammans istf få multi-purpose program gör inte alls vad du vill) och har kanske inte förstått problemet :>

Det finns inget macro eller liknande i PS CS4 eller Bridge som gör detta? Man kan ju göra enstaka mappar, men inte hierarkier vad jag vet. Och det tar en hiskelig tid (då man inte kan använda PS).

Kan man säga till Lightroom att göra det på en befintlig mapphierarki? Jag är inte intresserad av att importera mina bilder in i en ny databas. Är det Lightroom som processar bilderna då, eller PS?

Det går utmärkt att Importer bilderna till LRs databas utan att flytta bilderna i den befintliga mappstrukturen.
Sen är det bara att ställa sig i All pictires och välja Export och ställa in max 3000px långsida och välja kvalit'e och skärp för bildskärm (eller andra inställningar om man nu vill det).
MEN man får alla jpg filerna i en katalog och inte i den befintliga mappstrukturen...

Precis, för det jag söker är ett program, plugin, macro, eller väldigt billig assistent som kan göra en kopia av min katalog, tex: "Bilder" --> "11-01-01_skanska" så den ser precis likadant ut, men med jpg istället för RAW och .psd-filer.

Precis, för det jag söker är ett program, plugin, macro, eller väldigt billig assistent som kan göra en kopia av min katalog, tex: "Bilder" --> "11-01-01_skanska" så den ser precis likadant ut, men med jpg istället för RAW och .psd-filer.

Då finns det plugins till LR
http://www.adobe.com/cfusion/exchange/index.cfm?event=extensionDetail&loc=en_us&extid=1785024
http://www.adobe.com/cfusion/exchange/index.cfm?event=extensionDetail&loc=en_us&extid=1758524
http://www.adobe.com/cfusion/exchange/index.cfm?event=extensionDetail&loc=en_us&extid=1822522

några exempel kanske nåt av dom funkar som tänkt.

När man exporterar med LR kan man ange att filerna ska hamna i samma katalog(er) som originalet. Efter det borde man kunna använda tixempel xcopy (i brist på mer avancerade verktyg som cygwin) för att kopiera alla filer förutom råfilerna (mha växeln /EXCLUDE) till ett nytt ställe med samma struktur.

Som sagt, använd Lightroom och exportera till befintlig mapp, Kör sedan ett DOS-kommando med ROBOCOPY. Genom att använda växeln /MOV kan du flytta filerna till en "speglad" struktur. Enda "haken" är att du måste namnge filerna vid exporten från LR på ett sätt så att kommandot kan skilja ut dessa kopior från dina originalfiler.

Jag använder detta dagligdags (har lagt kopieringen som en action i LR) och det funkar perfekt. Jag har postat kommandoraden tidigare här i forumet, har inte den tillgänglig här på jobbet.

Säkert finns det plug-ins som gör detta också men om du vill ha en enkel lösning och kör Windows så är ROBOCOPY enkelt (finns i Vista och Win7 inbyggt, går att ladda ner till XP från Microsoft).

Som sagt, använd Lightroom och exportera till befintlig mapp, Kör sedan ett DOS-kommando med ROBOCOPY. Genom att använda växeln /MOV kan du flytta filerna till en "speglad" struktur. Enda "haken" är att du måste namnge filerna vid exporten från LR på ett sätt så att kommandot kan skilja ut dessa kopior från dina originalfiler.

Jag använder detta dagligdags (har lagt kopieringen som en action i LR) och det funkar perfekt. Jag har postat kommandoraden tidigare här i forumet, har inte den tillgänglig här på jobbet.

Säkert finns det plug-ins som gör detta också men om du vill ha en enkel lösning och kör Windows så är ROBOCOPY enkelt (finns i Vista och Win7 inbyggt, går att ladda ner till XP från Microsoft).

Den här?
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1382766&postcount=8

Väldigt många referenser till Windows och olika dos program med tanke på att TS kör Mac ;)

Dock finns liknande verktyg även för unix som kan köras från terminalen om det är intressant. Kanske exportera till samma mapp från LR som nämnts och sedan ett verktyg typ rsync för att flytta över alla jpeg filer men det beror väl också på om detta är något som ska göras en gång eller kontinuerligt.

[Edit] Ser ut som Robert föreslagit en bättre lösning

Det första verkade ju smidigt. Men hur funkar det med Lightroom - måste man importera bilder in i en jobbig databas (det är alltså någon terabyte bilder) och sedan exportera?

De andra sakerna som kom nedan verkade för knöliga.

LR/TreeExporter verkar fantastiskt. Tack Robert!

Då är den enda frågan som återstår den om Lightroom. Ska googla själv, men kan det fungera som i Bridge - att programmet läser av mitt mappsystem?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar