Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra RAW-databas till jpg, med samma mapp-hierarki?

Produkter
(logga in för att koppla)
LR bygger på en databas, och du måste importera "in" bilderna till LR. Däremot behöver du inte flytta eller kopiera de faktiska bildfilerna, såvida du inte vill det. Om du vill så kan de ligga kvar precis där de är. LR läser bara in information om bilderna, men LR innehåller inte bilderna.

På Adobes hemsida kan du ladda ner en fullt fungerande 30-dagarsversion och testa. Själv har jag köpt programmet och det är helt klart ett lyft när det gäller hela arbetsflödet, d.v.s. all hantering av bilder (import, sortering, sökning, gruppering, keywords m.m.) samt att de funktioner för bildbehandling som finns täcker mitt behov som amatör/hobbyfotograf till 99,99%.

Intressant tråd, jag har en variant av samma problem som jag skulle vilja lösa:

Jag har en stor databas/filstruktur som löper över några år. Databasen innehåller bilder från ett par kameror. Jag skulle vilja ha en JPG-tandem (sidecar) till alla RAW (CR2) filer i databasen. Saken är den att det är mycket blandat i databasen, JPG, CR2 och CR2+JPG eftersom jag inte riktigt insåg att jag altid ska fotografera JPG+CR2.

Så, jag skulle altså vilja generera en JPG variant för alla CR2 i filstrukturen där det inte redan finns en JPG-sidecar.

Alltså kan jag på något sätt?:

* Välja alla ensamma CR2 i LR2 databasen

(* Sen kan jag välja export till samma plats som orginalet, detta är ju redan beskrivet i denna tråd)

Mvh
Oskar

Intressant tråd, jag har en variant av samma problem som jag skulle vilja lösa:

(* Sen kan jag välja export till samma plats som orginalet, detta är ju redan beskrivet i denna tråd)

Jag missade en sak. Kan man få dessa exporterade JPG att bli sidecar i LR-databasen, altså precis som när man importerar RAW+JPG och de syns som en bild i databasen.

/O

Jag missade en sak. Kan man få dessa exporterade JPG att bli sidecar i LR-databasen, altså precis som när man importerar RAW+JPG och de syns som en bild i databasen.

/O

För mig är en "sidecar"-fil inte en JPG utan en xmp-fil som innehåller information om bilden, men det är möjligt att jag inte har koll.

Nåväl, att exportera ut en JPG och samtidigt läsa in den i databasen är inga som helst problem i Lightroom, det finns en kryssruta för detta i exportdialogen.

Så, jag skulle altså vilja generera en JPG variant för alla CR2 i filstrukturen där det inte redan finns en JPG-sidecar.

Mvh
Oskar

Jag är inte säker men jag kan på rak arm inte komma på ett sätt att i Lightroom selektera ut de bilder som bara har en CR2. Däremot går det ju att sortera på filändelse. Om du då väljer alla CR2 och väljer att exportera dem till samma plats med samma filnamn (men JPG ändelse) så borde du väl få en varning vid exporten om det redan existerar en JPG. Jag tror - men har inte provat - att du kan svara nej och så fortsätter exporten med de där ingen JPG finns.

Jag förstår dock inte poängen med att ha både en JPG och en RAW i databasen men det är en annan sak.

Tack för tipsen,

jag ska experimentera med en mapp och se vad som händer. Vitsen med att RAW och JPG skulle bli parade i LR på samma sätt som när man importerar från kameran, är att slippa se dubletter i LR.

Om man struntar i att importera JPG är det ju frid och fröjd, ända tills man synkroniserar foldern, då borde man få dubletter om inte LR skulle identifiera dem som samma foto och para ihop dem.

Tydligen kan bilder ha flera sidecarfiler, t.ex. XMP, men också till exempel kamerans JPG om man har importerat RAW+JPG. Jag har proval lite med smart collections, men tyvärr finns det inget filter på vilka sidecarfiler som finns (vad jag har hittat)

Tanken med allt detta är att ha både RAW och JPG i samma orginalträd (+XMP), så att man alttid kan komma åt en JPG variant på samma ställe i filstrukturen oavsett tillgång till LR i framtiden.

Mvh
Oskar

Tack för tipsen,

jag ska experimentera med en mapp och se vad som händer. Vitsen med att RAW och JPG skulle bli parade i LR på samma sätt som när man importerar från kameran, är att slippa se dubletter i LR.

Jag testade lite enligt era tips och hittade ett sätt som funkade, i korthet:

* Filtrera fram all RAW med Smartcollections
* Markera alla och Export...
* Exportera fullsize jpg till original-directory, men inte importera till databasen, filnam exakt som original.
* Lightroom frågar om jag vill skriva över filer med samma namn(existerande jpg), väljer Skipp. Då skapas bara jpg för RAW som saknar det.
* Efteråt, synkronisera foldrar, LR kommer då notera de nya jpg som sidecar-filer eftersom de har samma filnamn som originalet.

/O

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar