Advertisement

Annons

Gömslen på bild

Produkter
(logga in för att koppla)
Coolt Tony.. Kanske en aningen hög kameraposition, men coolt. Har själv funderingar kring flytgömsle.

Re: Årets (coolaste) gömsle.

Tonyeagle skrev:
Då jag har en förkärlek för flytgömsle så blev det till att inhandla en Waterskeeter för att tackla vårens knipspel. Nu skall det bli fler närbilder på det actionfyllda spelet. Fler bilder och förklaringar HÄR under "Aktuellt"

Kul med ett flytgömsle på bild, ingen dum lösning du har hittat på, funkar säkert utmärkt, håller själv på med ett sådant, snart klart hoppas jag :)

Steencoolt ;) Blev lite inspirerad nu. Något sånt här kanske man skulle kunna satsa på! Läckert ;)

Som gammal spaningsoldat så kan jag inte annat än bidra med att ett eller ett par av försvarets knäppetält kombinerat med grönska från området man gömmer sig i fungerar väldigt bra. Tror itne jag har några bilder på nått fördigt OP, men jag ska kolla när jag kommer hem.

Nackdelen med de färdiga kamoflagenäten i plast som försvarsmakten tillhandahåller (den gamla modellen) är att de är tunga och luktar illa. Dessutom blir de onaturligt blanka när det regnar, men det är möjligt att det inte spelar så stor roll när man gömmer sig för fåglar och sånt.

Hur är det med ljudet från slutaren, skrämmer det iväg djuren?

Är Mossy Oak gömslet vattentätt? Det verkar ju vara ett par stycken som använder sig av detta.

rolig tråd, här mitt gömsle nybyggt(fasta, använder tält mycket också)

beslutade i sommaren att jag skulle ha ett fast för vilt istället för tält för de olika sinnerna skull(syn, lukt o ljud) och att jag har haft ovälkommna besök när jag suttit i mitt tält, orm 2 gånger(inget golv i tältet) och omringad av kor, som buffat på tältet(satt i större ko äng, för fågelfoto)

riktigt nöjd för att va mitt första gömsle bygge..

bild nr 1 framifrån

bild nr 2 sidan även ingången

Mvh
Erik

Bilagor

• gömsleframot.jpg
    gömsleframot.jpg
    72.9 KB · Visningar: 3,230
  • gömslesido.jpg
    gömslesido.jpg
    73.6 KB · Visningar: 2,618
rolig tråd, här mitt gömsle nybyggt(fasta, använder tält mycket också)

beslutade i sommaren att jag skulle ha ett fast för vilt istället för tält för de olika sinnerna skull(syn, lukt o ljud) och att jag har haft ovälkommna besök när jag suttit i mitt tält, orm 2 gånger(inget golv i tältet) och omringad av kor, som buffat på tältet(satt i större ko äng, för fågelfoto)

riktigt nöjd för att va mitt första gömsle bygge..

bild nr 1 framifrån

bild nr 2 sidan även ingången

Mvh
Erik

Gömslet ser ju kanonfint ut,lycka till !
Kul om fler visar bilder på sina gömslen.

Förra gömslet var en liten trälåda 90x90x100, hela kroppen ömmade efter en sex sju timmar däri! Byggde därför en lite kaxigare koja med gott om plats för två. Med liggplatser och med tre gluggar..

Stomme av fallvirke och bortslängda snörstumpar, resten är rivningsplank, gamla gardiner, myggnät.
En dag av blod och svett och en presenning á 90:- är min enda insats!

Kråkfågel spanar ifrån kojans tak, rådjur går och nosar intill dess väggar och det händer att småfåglar sätter sig på objektivet och spejar..

bjuder på en bild på en försiktig ormvråk som vågade sig ner på marken först efter fyra timmar! :)

(jag vet, jag ska leta upp ett mörkare tyg för gluggen men det matchade snön så fint häromdan! ;))

Bilagor

• PB258660.jpg
    PB258660.jpg
    34.9 KB · Visningar: 3,519
  • PB268674.jpg
    PB268674.jpg
    31.2 KB · Visningar: 4,067
  • ormvråk2.jpg
    ormvråk2.jpg
    26.7 KB · Visningar: 3,448
Mitt "fejk"-ameristep. Kompletterat med försvarets kamouflagenät och lite gran.

Då det är ihopfällbart pallar det inte riktigt vikten, så jag har spännt upp snören.

Ska komplettera med ordentliga pinnar på insidan nu när snön kommer.

Har spillkråkan och nötskrikorna på 3m, och en och annan talltita har kommit in och satt sig på mitt huvud =)

Bilagor

• Bild021 copy copy.jpg
    Bild021 copy copy.jpg
    70.6 KB · Visningar: 3,799
Gammalt gömsle från 70-talet som står på våra marker, ej längre i bruk :)

Bilagor

• gö1.jpg
    gö1.jpg
    74.5 KB · Visningar: 3,495
  • gö2.jpg
    gö2.jpg
    93.1 KB · Visningar: 3,381
Jag har ett Ameristep Doghouse blind som jag hunnit prova nu några gånger under julen. Det är kul att fota från gömsle men jag har lite nybörjarfunderingar. Hur långt innan ställer ni ut ert gömsle? Bäst är väl att lämna det där permanent antar jag. Jag har försökt fota örnar vid åtel två dagar utan att lyckas (trots att de annars alltid är där) så jag undrar om jag skulle ha behövt ha gömslet där ett tag innan så att de får vänja sig med det. Nästa fråga är kanske riktad till er som fotar örn. Hur nära maten brukar ni ställa gömslet? Under mina försök var det uppskattningsvis 15 meter vilket jag tror är i kortaste laget. Med 500 mm så kommer jag då dessutom lite väl "nära" på en 1.6 crop kamera. Helst skulle jag ha ett isolerat gömsle med en liten kamin i men i brist på det så undrar jag även om ni har nå tips på vad man skall göra för att hålla värmen uppe i fötter och händer? Efter 5 timmar i -10 grader var det inge vidare att sitta längre. Jag använder bara en liten glugg på gömslet så de borde inte se mig sitta i gömslet, men jag funderar på om jag skulle behöva sätta ett svart tyg med hål för objektivet så att de inte kan se mig. Nackdelen då är att man inte har någon uppsikt över området.

Helt klart är att gömslet är väldigt effektivt för de småfåglar som kom fram och åt av maten. De satt t.o.m. uppe på gömslet stundtals.

mvh,
Edvard

snabba tips

Vulkan knär värmare! annars kommer du inte därifrån utan att paja knäna.

Örnen får inte ha en chans att se dig, då är det kört för den dagen.

jag har oxå 15-17m men det kan vara lite nära men man vill ju ha närbilder :)
Ännu så länge dålig vinter de senaste vintrarna förutom nu då det har kommit 2dm minst men nu har jag inte förberett med åtel då jag inte har tid att sitta.småbarn kräver sin tid :)

Gömslet tror jag bör vara fast där under lång tid, jag har fått den uppfattningen.

det är gutt när Örnen sitter på taket o krafsar! mmm va jag längtar ut i kojan!

/Rogge

Tack för tipsen! Känner att detta kanske är lite OT, men å andra sidan är det ju trevligt med en tråd om gömslen som är heltäckande. Tror jag skall ge mig på att sy ihop nå svart tyg som jag sätter fast i gömslet och har runt objektivet så att de omöjligt kan se mig. Hur känsliga är djur för att man rör på objektivet då? Med tele på kameran så kommer man ju inte att se vad som pågår utanför om man inte "tittar" runt lite ibland. De noterar det säkert men kanske inte kan associera det till något farligt?

//Edvard

Jag har ett Ameristep Doghouse blind som jag hunnit prova nu några gånger under julen. Det är kul att fota från gömsle men jag har lite nybörjarfunderingar. Hur långt innan ställer ni ut ert gömsle? Bäst är väl att lämna det där permanent antar jag. Jag har försökt fota örnar vid åtel två dagar utan att lyckas (trots att de annars alltid är där) så jag undrar om jag skulle ha behövt ha gömslet där ett tag innan så att de får vänja sig med det. Nästa fråga är kanske riktad till er som fotar örn. Hur nära maten brukar ni ställa gömslet? Under mina försök var det uppskattningsvis 15 meter vilket jag tror är i kortaste laget. Med 500 mm så kommer jag då dessutom lite väl "nära" på en 1.6 crop kamera. Helst skulle jag ha ett isolerat gömsle med en liten kamin i men i brist på det så undrar jag även om ni har nå tips på vad man skall göra för att hålla värmen uppe i fötter och händer? Efter 5 timmar i -10 grader var det inge vidare att sitta längre. Jag använder bara en liten glugg på gömslet så de borde inte se mig sitta i gömslet, men jag funderar på om jag skulle behöva sätta ett svart tyg med hål för objektivet så att de inte kan se mig. Nackdelen då är att man inte har någon uppsikt över området.

Helt klart är att gömslet är väldigt effektivt för de småfåglar som kom fram och åt av maten. De satt t.o.m. uppe på gömslet stundtals.

mvh,
Edvard

Hej!
Jag tror att 15m är lite väl närma faktiskt! Jag har ca 20-25m då kör jag med ett 300a! Jag har märkt ett par gånger att örnen gärna vill släpa bort bytet ca 5-15m!
Jag tror du måste lämna tältet där ett tag innan dom vänjer sig! Men jag vet inte riktigt....örnar/korpar sägs ju komma ihåg hur många som går in och ut ur ett gömsle!

Nu har jag bara haft en individ på besök, den var ruskigt vaksam och rädd! den reagerade mycket på slutarljudet, men inte alls lika mycket på rörelse! Ett fast gömsle utan något som fladdrar tror jag är bäst/krav.

För uppvärmning fungerar en spritvärmare kanonbra! den drar ca 1L på 6-8timmar på full effekt.
/Lycka till

lite till tips

jag har ett tunnare tyg runt som man ser ut igenom men inte in, trodde jag, korpen och örnen o vråken ser lätt varje rörelse bakom trots svarta kläder.

ska byta till helsvart.

korpen är grym på att se rörelser!
ingen korp=ingen örn om nu korpen finns i området.

gå dit när det är jätte mörkt o hem när det är mörkt.
Korpen räknar upp till 3, gå dit 4 st o hem 3 så går det tro det eller ej.

/Rogge

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar