Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gömslen på bild

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag köpte mitt gömsle så testade jag det i vardagsrummet, och min sambo hade ingen chans att se mig från tv-soffan. Det smälte in så bra i parkettgolvet :) Undrar hur många helt oskyldiga sambos som nästan flabbat ihjäl sig åt vissa av våra sysselsättningar :))

//Glenn
 
Glenn Bark skrev:
När jag köpte mitt gömsle så testade jag det i vardagsrummet, och min sambo hade ingen chans att se mig från tv-soffan. Det smälte in så bra i parkettgolvet :) Undrar hur många helt oskyldiga sambos som nästan flabbat ihjäl sig åt vissa av våra sysselsättningar :))

//Glenn


Ja lite smågalen får man nog vara om man håller på med naturfoto, gömslen och kojor om vart annat i en salig röra. Min fru och mina söner har skrattat många gånger när jag har sytt, trasslat och testat mina gömslen inomhus : ))

L-G
 
Glenn Bark skrev:
När jag köpte mitt gömsle så testade jag det i vardagsrummet, och min sambo hade ingen chans att se mig från tv-soffan. Det smälte in så bra i parkettgolvet :) Undrar hur många helt oskyldiga sambos som nästan flabbat ihjäl sig åt vissa av våra sysselsättningar :))

//Glenn

Man måste prova det här med gömslen/kojor och metervis med camouflagenät för att förstå hur vansinnigt kul det är ; )


/Nicklas
 
Glenn Bark skrev:
När jag köpte mitt gömsle så testade jag det i vardagsrummet, och min sambo hade ingen chans att se mig från tv-soffan. Det smälte in så bra i parkettgolvet :) Undrar hur många helt oskyldiga sambos som nästan flabbat ihjäl sig åt vissa av våra sysselsättningar :))

//Glenn

Rolig tråd detta!

Tillhör denna skara. Märker ingen större förståelse hos övriga i familjen eller kollegor till alla kojbyggen eller nätter i skogen heller för den delen. Införskaffade en ameristep jag också, fungerar utmärkt, men sova i den vete katten. Med mina 2 m blir det nog lite väl mkt ostkrok!

/Martin
 
Martin Bylund skrev:
Rolig tråd detta!

Införskaffade en ameristep jag också, fungerar utmärkt, men sova i den vete katten. Med mina 2 m blir det nog lite väl mkt ostkrok!

/Martin


hehe.. ja med två meter blir det svårt. Skulle inte rekomendera att övernatta, men att lägga sig ett tag, efter att stirrat in i sökaren i timmar och räta ut ryggen funkar utmärkt =)

/Nicklas
 
Jo det behövs lite blod i benen efter någon timme. Brukar känna mig 10 år äldre efter en natt i skogen. Har åkt direkt till jobbet efteråt (duschat först kanske man skall tillägga) några gånger och det har varit otroligt långa dagar. Speciellt om det inte blev en enda bild tagen. = ).

/Martin
 
Niklas Elfving:
Vad kostar Outhouse blind (www.ameristep.com)? Hittar inget pris. Vidare undrar jag om nätet i öppning som syns på din bild är eget arrangemang? Ser inget motsvarande nät på ameristep-sidan.

Samtliga:
Är det någon skillnad mellan Outhouse blind på www.ameristep.com resp. Mossy Oak Outhouse på www.wildo.com, eller är det samma gömsle?

Oscar
 
Osquar skrev:
Niklas Elfving:
Vad kostar Outhouse blind (www.ameristep.com)? Hittar inget pris. Vidare undrar jag om nätet i öppning som syns på din bild är eget arrangemang? Ser inget motsvarande nät på ameristep-sidan.



Samtliga:
Är det någon skillnad mellan Outhouse blind på www.ameristep.com resp. Mossy Oak Outhouse på www.wildo.com, eller är det samma gömsle?

Oscar
Jag köpte det hos en Norsk säljare.. kan kolla vad företaget hette om du är intresserad?

Ja det är ett eget arrangemang.. lättviktscamouflagenät från Garderoben i hallstahammar och kardborreband. Ett måste om man fotar skygga fåglar/djur tex örnar spettar hägrar hjortar osv.
Men den största anledningen är väl att jag vill kunna panorera och ändå vara camouflerad.


Jag tror det är vissa skillnader.. vet just nu inte precis vad, men man kan se att det inte är lika sytt och lite andra färger.


/Nicklas
 
Yepp, är nyfiken på "norrmannens" firma.

Precis min tanke, att så där stora öppningar i gömslet kan ju knappast vara en hit. Därför var ju din nät-lösning alldeles lysande galant!

Oscar
 
Osquar skrev:
Niklas Elfving:
Vad kostar Outhouse blind (www.ameristep.com)? Hittar inget pris. Vidare undrar jag om nätet i öppning som syns på din bild är eget arrangemang? Ser inget motsvarande nät på ameristep-sidan.

Samtliga:
Är det någon skillnad mellan Outhouse blind på www.ameristep.com resp. Mossy Oak Outhouse på www.wildo.com, eller är det samma gömsle?

Oscar

Jag köpte mitt Mossy Oak från Wildo för 1500:-
på det står det "AMERISTEP multi season outhouse pack-in blind" Det är nog samma gömsle men jag tror det finns olika färgmönster.
Bild finns tidigare i tråden.
/Göran
 
Osquar skrev:
Yepp, är nyfiken på "norrmannens" firma.

Precis min tanke, att så där stora öppningar i gömslet kan ju knappast vara en hit. Därför var ju din nät-lösning alldeles lysande galant!

Oscar

Firman heter Norteam engros (www.norteamengros.no) Sen är det bara "till nettbutikk" och sen står det "telt" i vänstra spalten.. finns en hel del andra intressanta gömslen för oss camouflagefetischer.. hehe ; )

Och som Göran skrev.. tror det är samma gömsle hos skogma.. men ring till båda och kolla, det kan ju vara så att nåt av dom tex inte är vattentätt eller nåt annat som kan vara bra att veta.


/Nicklas
 
Tackar för alla svar! Har aldrig tidigare bökat runt i gömslen eller med "kompost-kostymer", men nyligen har jag införskaffat ett stycke "kostym" (sicken jävla lövhög!), men ännu ej testat den. Är dock jäkligt nyfiken på resultaten med plåtning i gömsle eller i "kostymen", eller varför inte med "kostym" i gömslet?!!! Snacka om helgardering! :-D

Oscar
 
jag ska lägga ut första åteln i helgen för inmatning av diverse rovfåglar.
det ska bli spännande o se om dom dyker upp.
/R
 
rogge skrev:
jag ska lägga ut första åteln i helgen för inmatning av diverse rovfåglar.
det ska bli spännande o se om dom dyker upp.
/R

Ett tips.. om du inte lagt ut grisar som väger över 100 kg så bör du få fast köttet i marken/isen.. annars så tar det inte lång tid för rävarna att dra iväg med det.


/Nicklas
 
Osquar skrev:
Tackar för alla svar! Har aldrig tidigare bökat runt i gömslen eller med "kompost-kostymer", men nyligen har jag införskaffat ett stycke "kostym" (sicken jävla lövhög!), men ännu ej testat den. Är dock jäkligt nyfiken på resultaten med plåtning i gömsle eller i "kostymen", eller varför inte med "kostym" i gömslet?!!! Snacka om helgardering! :-D

Oscar

Vad är det för kostym? Får en bild av komposthögen i fragglarna (den som nu kommer ihåg det), den allvetande skräphögen eller vad den kallades men det kan väl inte stämma ; )?

/Martin
 
Osquar skrev:
Yepp, är nyfiken på "norrmannens" firma.

Precis min tanke, att så där stora öppningar i gömslet kan ju knappast vara en hit. Därför var ju din nät-lösning alldeles lysande galant!

Oscar

Hej

Där är ju fördelen med de från Wildlifesupplies att de är byggda för fotografer och inte för jägare och nät finns redan där och öppningarna är anpassade för gluggar och man kan fota från fyra håll, dvs alla väder streck. Tyvärr är det inte regntätt, bökigare att sätta upp, visserliggen tar det bara någon minut, två tältstänger. Tyvärr dyrare.

MVH

Omar Brännström
 
Omar, har du provat att silikonspray behandla ditt dome hide för att det skall klara regn ?

Jag står i valet och kvalet mellan mossy oak och dome hide.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.