Annons

Går det att använda gamla Canon objektiv till min nya kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurravalbo

Medlem
För ca en månad blev jag erbjuden ett antal gamla Canon objektiv till min Canon Eos 300 av en bekant. När jag ska prova dom inser vi att dom passar men inte vill fastna. Han har en Canon A1 (tror jag den heter).. Frågan är bara, om det finns någon form av "mellangrej" som jag kan använda för att få dom gamla objektiven att fungera i min kamera?

Canon EOS300 är en "EOS-kamera" (förstås) som kräver Canon EF-objektiv. Canon A1 är 25 år gammal, har inte EOS i namnet, så objektiven passar altså inte. Största skillnaderna är att EOS-objektiv har autofokus och en helt annan bajonettfattning.
Det finns heller ingen adapter som man kan använda.(Är nästan tvärsäker)

Visst finns det en adapter! Går att hitta på ebay.de ibland.. De brukar hamna runt 600-1000 spänn. Lycka till.

Jaha, så det finns en sorts adapter som jag kan köpa och sedan använda dom äldre Canon objektiven? Finns det inte någon affär som säljer såna eller är jag tvungen att ut och leta på internet? I så fall vilken bra svensk sida finns det? thx!

Jepp det finns adapter. Men de skall enligt vad jag hört inte säljas längre, och finns därför bara beg.

Adaptern heter "FD-EOS adapter" och tillverkades av bl a Hama. Adaptern fungerar som en 1,17x telekonverter och är inte lämplig för vidvinklar. Adaptern kräver att ljusmätningen sker vid arbetsbländare (mörkt i sökaren) och fungerar i lägena A och M. Dock får man med fleratalet EOS-modeller viss felexponering.

Adaptern kan alltså inte rekommenderas.

Så du menar Olle att det inte är värt att lägga ner en massa pengar på denna adapter? Bör jag hellre spara pengarna och köpa nya objektiv som passar min kamera istället?

Jag heter inte Olle men kan ju ge min åsikt, om du hittar adaptern billigt samt om din kompis har många (bra) objektiv så är det ju värt det.

Annars hade jag satsat på nya objektiv...

Adapter är en riktig nödlösning kan man säga. Absolut inget man orkar krångla med i praktiken eftersom ingenting fungerar ordentligt, varken autofokus, bländare eller ljusmätning.

Okej, får tacka för era svar och åsikter. Har bestämt mej för att vänta óch så. Finner jag ingen billig adapter behåller jag pengarna och köper istället ett nytt objektiv. Skulle jag komma över en billig, får jag se.

och btw, Justus menade jag. :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar