Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fundering kring Macbook pro 13"

Produkter
(logga in för att koppla)

lyckedal

Aktiv medlem
Då min nuvarande laptop har lämnat mig, Så har jag börjat kolla runt på ny dator
Så hittade jag den här Apple MacBook Pro - 2,4GHz DC 4GB 250GB DVD±RW 13".

Jag undrar om någon har koll på ifall PS4/Lightroom3 funkar bra på den?
(Har en Canon EOS 7D kamera så ganska stora bildfiler blir der)

Att det bara är 13" skärm ser jag inte som något problem då jag kopplar in extern skärm
när jag är hemma.

MVH
Fredde
 
... inga problem!

Hej Fredde

Det är inga problem att köra PS4 och Lightroom på den! Den är dessutom väldigt smidig att ha med sig vid behov :) en kraftfull liten rackare :)

I veckan kommer jag köra PS5, Lightroom, indesign osv på den :)
 
Det är väl Core 2 Duo i 13" fortfarande, kommer det kanske en uppdatering till i5 inom kort? Värt att vänta?
Det är väl lite extra motorstyrka mellan i5 och C2D?

Annars är formatet 13" ganska suveränt. Datorn är fullt transporterbar.
 
Jag har kört den kombon i ett år nu, fast med 2,23 ghz och 4 Gb, och det är inga problem alls!

Visst, tillräckligt fort går det ju aldrig, men har du inte enorma krav så ska det duga :)

För övrigt kör jag en 27" skärm med 2560X1440 plus originalskärmen, och det går hur fint som helst!

Men har du pengarna och det här ska vara din enda dator skulle jag kanske rekommendera att gå på en lite vassar processor ändå....
 
Tanken är att det ska vara den enda datorn i hemmet,

Har tyvärr inte budget att lägga så mycket mer på dator som det ser ut just nu. Men har en månad till på mig att försöka komma fram till något vettigt innan köp:)
 
Har haft en MBP 13" med 2.53GHz C2D processor, 4GB ram i ungefär ett år nu. Otroligt trevlig maskin och det funkar fint med LR3 och PS CS5. Med många lager i stora bildfiler (tex 5 lager i 21mpx, 8bit) blir det lite segt, men klarar man sig med under 2 eller 3 lager är det inga problem.

Skulle inte bytt till en större Macbook även om priset inte hade skillt, den är väldigt smidig och portabel, 13-tummarn.
 
Stoppa i en SSD i den istället för den långsamma vanliga disken och datorn kommer bli bra mycket rappare! Det är lätt värt de ca 2000kr extra som det kostar
 
Den är ju rätt dyr för sina specifikationer. Om du kan leva utan designen kan du få en laptop med samma hårdvara betydligt billigare.
 
macs design är jag inte så mycket för, men har kört pc/windows i alladessa år och känner mig intresserad av att testa en nytt operativsystem och det är inte direkt så man hör något dåligt om OSX.

Men tyvärr så får man betala mer för en dator med de, Men har fått för mig att OSX inte är lika
systemkrävande som Win7. (MEN det är bara något jag fått för mig, har inge fakta på de.)
 
Tänk så här:

När du köper bil, går du in till bilhandlaren med en miniräknare och räknar ut vilken bil som ger flest hästkrafter per krona? Eller köper du den du trivs bäst i, den som har bäst kvalitetskänsla och kanske lyssnar om det finns någon modell många är nöjda med? :)

På samma sätt med en dator, en mac ger inte samma prestanda per krona som en PC gör, inte snack om annat, men totalupplevelsen är ju en helt annan!


En billig PC-laptop får en ju att vilja gråta när man känner hur plastig och dålig den är. Det skriker bara "slit&släng" om dem. Till och med mac:ens kartong är ju mer solid :)
 
Jag upplever aldrig att jag har problem med varken Vista eller Win7, tycker det funkar perfekt. Och mina tre senaste toshiba-laptops har inte haft ett enda fel. Så uppenbarligen måste det vara användarrelaterade problem vad det gäller pc i många fall.
 
Det är klart att man kan ha Windows utan problem och bara för att en laptop känns plastig betyder det ju inte att den är ömtålig.

På samma sätt går det att ha en Skoda utan problem men en Merca ger en ju något mer än en Skoda hur man än vänder på det.

Är man intresserad av det Mercan ger får man slanta upp det den kostar eller så får man leva med en Skoda.

Till och med jag har haft Vista och tyckt att det var helt OK, speciellt för sitt pris, men vad ska man säga... En mac är annorlunda.
 
Den är ju rätt dyr för sina specifikationer. Om du kan leva utan designen kan du få en laptop med samma hårdvara betydligt billigare.

Har du några förslag? Jag letade runt innan jag gav vika för känslorna. Prestandamässigt finns maskiner för halva priset. MBP's pekplatta och skärm är svårslagna.
 
Ja det är en gåta att ingen pc-tillverkare kan ta fram en pekplatta som fungerar lika bra. Jag har i alla fall inte sett någon ännu. Och varför har de flesta PC insug av luft på UDERSIDAN! precis som om man alltid har maskinen stående på en hård flat yta.

Macbook Pro har ju dessutom ett mycket förtroende ingivande Aluchassie.

M
 
och bland de första omdömena ser vi klagomål på skärmen.. =/

Vad spelar skärmen för roll för TS om han kopplar den till en extern skärm som han skriver i #1? Det enda "klagomålet" är ju dessutom att den är blank vilket de flesta skärmar är nuförtiden. Det är väl dock sällan nån mening prata med de macfrälsta. Men jag skulle be dig överväga om design är värt så mycket pengar för dig, finns roligare saker lägga pengarna på tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.