Annons

Fundering kring Macbook pro 13"

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen optisk enhet och en alla acer jag sett är byggda i smeckig plast, lägre upplösning på skärmen. inget belyst tangentbord (mycket användbart).

Bättre på andra punkter men inte riktigt jämförbar. Det är väl mer HPs Envy modeller som är i samma liga.
 
Vad spelar skärmen för roll för TS om han kopplar den till en extern skärm som han skriver i #1? Det enda "klagomålet" är ju dessutom att den är blank vilket de flesta skärmar är nuförtiden. Det är väl dock sällan nån mening prata med de macfrälsta. Men jag skulle be dig överväga om design är värt så mycket pengar för dig, finns roligare saker lägga pengarna på tycker jag.


Försök inte lägga ord i min mun eller att använda härskartekniker!

Jag är inte macfrälst. Äger ingen Mac, har aldrig ägt någon. Kommer kanske äga en, vem vet.
Skulle likväl aldrig köpa en acer, packard bell eller liknande budgetskräp.

Klagomålet på skärmen är att den har dåliga betraktningsvinklar. Ganska relevant för färgkritiskt arbete.


Men för att återkomma till sak :
Att ha en bra skärm är väl ändå ganska relevant om man nu ska ha något man släpar med sig, och råkar vara fotointresserad. Och om det är något som MBP hissats för så är det ju deras skärmar. 13" är inte riktigt där 15" är, men bra nära. Såvitt jag förstår saken så är det tydligen vara en Dell XPS som idag klår MBP-skärmarna.

Det är synd att det bland bärbara icke-macar är så snålt med bra skärmar.
 
Klagomålet på skärmen är att den har dåliga betraktningsvinklar. Ganska relevant för färgkritiskt arbete.


Men för att återkomma till sak :
Att ha en bra skärm är väl ändå ganska relevant om man nu ska ha något man släpar med sig, och råkar vara fotointresserad. Och om det är något som MBP hissats för så är det ju deras skärmar. 13" är inte riktigt där 15" är, men bra nära. Såvitt jag förstår saken så är det tydligen vara en Dell XPS som idag klår MBP-skärmarna.

Det är synd att det bland bärbara icke-macar är så snålt med bra skärmar.

"Det enda minuset jag kan komma på är skärmen som är svår att tyda i solljus pga reflektioner" Inget om betraktningsvinklar. Trådskaparen sa dessutom uttryckligen att han ska köra en extern skärm.

Ingen optisk enhet och en alla acer jag sett är byggda i smeckig plast, lägre upplösning på skärmen. inget belyst tangentbord (mycket användbart).

Bättre på andra punkter men inte riktigt jämförbar. Det är väl mer HPs Envy modeller som är i samma liga.



Acern har betydligt bättre prestanda, trådskaparen får betala mer för att få en dator med sämre prestanda, det enda han tjänar på macen är att den är snyggare ihopfälld jämte skärmen. Är optisk enhet viktigt finns en motsvarande 15tums med optisk. Verkar
det vettigt? Ta av mac-glasögonen.
 
Acern har betydligt bättre prestanda, trådskaparen får betala mer för att få en dator med sämre prestanda, det enda han tjänar på macen är att den är snyggare ihopfälld jämte skärmen. Är optisk enhet viktigt finns en motsvarande 15tums med optisk. Verkar
det vettigt? Ta av mac-glasögonen.
Nej, han får OS X också.

Jag säger inte att det är bättre i alla lägen, men för mig är det LÄTT värt prisskillnaden till en PC med samma prestanda bara för att det är så mycket trevligare att jobba med. Windows jobbade jag mot, OS X jobbar jag med. Kan man trivas med Windows är det väl bara att gratulera till att man kan få en billigare dator, kan man inte det är det bara att slanta upp.

Hade samma resonemang som gäller datorer gällt bilar hade turbomatade Fiat med tygklädsel och plastinredning totalt dominerat marknaden.....
 
Hade samma resonemang som gäller datorer gällt bilar hade turbomatade Fiat med tygklädsel och plastinredning totalt dominerat marknaden.....

Jag tycker det är ganska konstigt att jämföra en prestandamässigt överlägsen dator med en fiat. Du får tycka vad du vill om designen på Acern men ska du jämföra med en bil är den både snabbare och har bättre väghållning.
 
"Det enda minuset jag kan komma på är skärmen som är svår att tyda i solljus pga reflektioner" Inget om betraktningsvinklar. Trådskaparen sa dessutom uttryckligen att han ska köra en extern skärm.

För tydlighets skull citerar jag omdöme två uppifrån på den produktsida som refererats till.
"Allting är i klass med 15´000 och uppåt datorer om man bortser från skärmen! Skärmen har dålig vidvinkel i höjd och sidled."
 
Kristoffer, du har möljigen inte en Acer? =)

Nepp! Aldrig haft någon, har däremot 2 toshiba och 1 asus. Tycker bara det är viktigt att tänka på varför man köper en mac som är såpass mycket dyrare än en pc. Är designen och/eller OS så viktigt så visst, kör på. Men är prestandan viktigast så bör man verkligen fundera på om mac är bästa valet.

Om denna Acer inte verkar lämplig så finns det mängder med andra alternativ, jag tog den bara som exempel på vad man kan få för 8000kr.
 
Det som fick mig att välja macbook pro var inte dess råprestanda vs pris, utan allt däromkring. Designen kom i sista hand. Om nu inte det mycket väl genomtänkta användargränssnittet med finesser på finesser hör dit förstås. Det är finesser som verkligen ökar användarvänligheten och gör allt arbete enormt mycket smidigare. T.ex.: Touchpadens flerfingeravkänning är fantastisk, och MagicMusen med sina inbyggda knappar och touchpad likaså. Spaces ger möjlighet att ha många program öppna på samma gång i olika virtuella skrivbord vilka det är busenkelt att byta mellan genom att bara dra muspekaren till ett av skärmens hörn. För att nu nämna några saker.

Jag är mycket nöjd med mitt val, trots att datorn blev rejält dyr med 2,66GHz i5 processor, 15" antiglare skärm, 7200rpm hårddisk mm... :)
 
Är det bara jag som har lite svårt att ta fotografer som kör windowsdatorer på allvar? Säger man samma sak om de bilder man tar?
- Jag lovar denna bild är bra, den har ju 16 MPIX.
 
Är det bara jag som har lite svårt att ta fotografer som kör windowsdatorer på allvar? Säger man samma sak om de bilder man tar?
- Jag lovar denna bild är bra, den har ju 16 MPIX.

På vilket sätt gör OS/X en fotograf mer seriös? Vilken typ av bildbehandling går bara att utföra i OS/X?

/Karl
 
Jag är mycket nöjd med mitt val, trots att datorn blev rejält dyr med 2,66GHz i5 processor, 15" antiglare skärm, 7200rpm hårddisk mm... :)

Korrigering - det var en i7-processor, inte i5.

Att det inte skulle vara seriöst att jobba med fotografering med windows är väl ett ganska ignorant påstående. Det är väl andra saker som avgör om man är seriös eller inte, än vilket operativsystem man använder.
 
Är det bara jag som har lite svårt att ta fotografer som kör windowsdatorer på allvar? Säger man samma sak om de bilder man tar?
- Jag lovar denna bild är bra, den har ju 16 MPIX.

Eftersom äkta fotografi måste innefatta lidande skulle jag tro att de allra största fotograferna kör med Wndows :)

Nä men skämt å sido, jag tror inte för ett ögonblick att ens bilder blir bättre för att man sitter vid en mac än vid en PC, det är ju samma program man använder på båda.
 
Eftersom äkta fotografi måste innefatta lidande skulle jag tro att de allra största fotograferna kör med Wndows :)

Nä men skämt å sido, jag tror inte för ett ögonblick att ens bilder blir bättre för att man sitter vid en mac än vid en PC, det är ju samma program man använder på båda.

Lida gör man väl bäst med OS/X? :)

Sony och HP har väl dessutom något vassare skärmar som kanske ter sig lite bättre för bildbehandling. Även om inte ens dom kommer i närheten av en riktig skärm.

/Karl
 
Är det bara jag som har lite svårt att ta fotografer som kör windowsdatorer på allvar? Säger man samma sak om de bilder man tar?
- Jag lovar denna bild är bra, den har ju 16 MPIX.

OSX-användaren = Fotar på det "fina" sättet, dvs helt manuellt. Mätsökare skall det vara. Också gärna utan ljusmätare, för behöver man en sådan är man verkligen en amatör. Fler en ett objektiv är också dåligt, man klarar sig med ett 35mm om man skall vara duktig nog att ingå i denna skara. Bilderna de levererar håller mycket hög klass men övrigt patrask har inte samma kulturella tankesätt och utveckling, vilken är förklaringen till att patrasket ofta inte förstår eller uppskattar bilderna på rätt sätt.
Den lilla redigering som krävs går som en dans med den oslagbara macbooken. Bildköparna jublar varje gång.

Windows-användare = Det övriga patrasket. Utnyttjar kamerans automatik och tillbehörsutbud på ett för OSX-användaren rent skamligt sätt. Bilderna de levererar kan vid första anblick se helt OK ut, men vid närmare granskning är så inte fallet. De saknar helt enkelt "fotografins själ".
Omfattande redigering av de själslösa bilderna. PCn försöker konstant motarbeta arbetsflödet, och resultaten är långt ifrån vad man skulle kunna kalla bra. Givetvis får man inte sälja bilderna.


Var det så du menade ;)
 
Spaces ger möjlighet att ha många program öppna på samma gång i olika virtuella skrivbord vilka det är busenkelt att byta mellan genom att bara dra muspekaren till ett av skärmens hörn. För att nu nämna några saker.
Finns program som fixar det till windows också.

Personligen fullkommligt hatar jag Finder, så jag får krupp varje gång jag använder en mac. En grej från OS X som jag däremot gillar är Exposé, och även detta finns till windows i form av ett program som heter Switcher.
 
Jag går i samma tankar som TS!
Har idag en äldre Fujitsu Siemens med Pentium 4 processor på 2,5ghz och 1gb ram.

Så funderar på att köpa en MBP 13" och köra den med en extern skärm inkopplad, men är samtidigt lite sugen på en 21,5" iMac, kostar lika mycket men bättre skärm och prestanda! Men är ju inte lika portabel, om man säger så...

Hur ska man tänka?
 
Jag går i samma tankar som TS!
Har idag en äldre Fujitsu Siemens med Pentium 4 processor på 2,5ghz och 1gb ram.

Så funderar på att köpa en MBP 13" och köra den med en extern skärm inkopplad, men är samtidigt lite sugen på en 21,5" iMac, kostar lika mycket men bättre skärm och prestanda! Men är ju inte lika portabel, om man säger så...

Hur ska man tänka?

Med extern skärm och externt tangentbord/mus som jag antar att du kör med är det mkt mer prisvärt med en pc. Du får ju inte nytta av macens största fördelar som upplyst tangentbord och "bra" skärm när du använder den på det viset, blir många tusen för ett äpple på locket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.