Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fundering kring Macbook pro 13"

Produkter
(logga in för att koppla)
Med extern skärm och externt tangentbord/mus som jag antar att du kör med är det mkt mer prisvärt med en pc. Du får ju inte nytta av macens största fördelar som upplyst tangentbord och "bra" skärm när du använder den på det viset, blir många tusen för ett äpple på locket.

Jo men vill ju ändå kunna ha med mig datorn liksom, det är ju de som lockar!
 
Är det bara jag som har lite svårt att ta fotografer som kör windowsdatorer på allvar? Säger man samma sak om de bilder man tar?
- Jag lovar denna bild är bra, den har ju 16 MPIX.

Skulle nog ta detta inlägg mer som ett alternativ till en billiknelse.... mer hästkrafter inte lika med bättre köregenskaper, Fler MPix inte nödvändigtvis bättre bilder, snabbare processor inte nödvändigtvis bättre dator...
 
Ibland blir det lite larvigt när operativsystem ska jämföras. Ofta handlar valet om känsla. Jag har fram till för ett år sedan använt PC, både med Windows och Linux. Då blev det en MacBook Pro 13". Det tyngsta skälet var faktiskt den suveräna pekplattan, som är helt fantastisk och saknar motsvarighet på PC. Till detta kommer driftssäkerheten, det är inga problem att lämna datorn på långa perioder (hittills har den varit på i drygt tre månader som längst). Jag slipper oroa mig för virus och trojaner och slipper ha ett resurskrävande antivirusprogram körandes i bakgrunden (observera att jag inte påstår att OS X är immunt mot virus). Att jag föredrar estetiken i OS X framför det Fisher-Price-liknande gränssnittet i Windows är ytterligare en subjektiv faktor som bidragit till att jag föredrar min Mac framför mina PC. Jag påstår inte att Mac är bäst eller gör allting bäst. Det jag vill säga är att den gör mig glad och att jag trivs väldigt bra med att arbeta med den.
 
Till detta kommer driftssäkerheten, det är inga problem att lämna datorn på långa perioder (hittills har den varit på i drygt tre månader som längst). Jag slipper oroa mig för virus och trojaner och slipper ha ett resurskrävande antivirusprogram körandes i bakgrunden (observera att jag inte påstår att OS X är immunt mot virus).
Det där är ingen skillnad mot windows 7.
 
Jag har inte kört win7, men du menar alltså att man inte använder antivirusprogram på windows numera? Det är ju en fjäder i hatten för Microsoft.
 
Designmedveten = bildsinne = kreativ = bättre bilder?? =)

Ja lite det som är min känsla. Mac-människor är inte så nergrottade i techspecs. Vi vill ha snyggt smärtfritt användande eftersom det är bilderna som ligger i centrum. PC människor är mer tech/kr och optimera filsystemet och rota i backend saker.

Jag tror inte att val av dator påverkar bilderna man tar. Frågan är väl snarare är det bildsinnet som påverkar val av dator?

Om man inte räknar in pengar som en faktor i denna högst tramsiga diskussion. :p
 
Med extern skärm och externt tangentbord/mus som jag antar att du kör med är det mkt mer prisvärt med en pc. Du får ju inte nytta av macens största fördelar som upplyst tangentbord och "bra" skärm när du använder den på det viset, blir många tusen för ett äpple på locket.

Macens största fördel är operativsystemet. Det verkar många glömma när man räknar på prestanda per krona. En Mac är dyr jämfört med stormarknadernas win-alternativ, men utslaget på datorns hela livslängd är det försumbart. Mac lever dessutom längre än en PC och har ett högre andrahandsvärde.
 
Macens största fördel är operativsystemet. Det verkar många glömma när man räknar på prestanda per krona. En Mac är dyr jämfört med stormarknadernas win-alternativ, men utslaget på datorns hela livslängd är det försumbart. Mac lever dessutom längre än en PC och har ett högre andrahandsvärde.

Hur räknar du då?Varför lever en Mac längre?

Jag kör dual boot på MBP och jag märker ingen större skillnad på Win7 med "anti allt" mot SL, så prestandamässigt tycker jag att skillnaden är försumbar.
 
Hur räknar du då?Varför lever en Mac längre?

Jag kör dual boot på MBP och jag märker ingen större skillnad på Win7 med "anti allt" mot SL, så prestandamässigt tycker jag att skillnaden är försumbar.

Att Mac har ett högre andrahandsvärde är ju inte så svårt att konstatera. Att de lever längre än en PC vet jag av egen erfarenhet samt massor av vittnesmål från användare. Därför menar jag att det högre priset för en Mac jämfört med ett hemmabygge är försumbart utslaget på datorns livslängd.
 
Att Mac har ett högre andrahandsvärde är ju inte så svårt att konstatera. Att de lever längre än en PC vet jag av egen erfarenhet samt massor av vittnesmål från användare. Därför menar jag att det högre priset för en Mac jämfört med ett hemmabygge är försumbart utslaget på datorns livslängd.
Ditt resonemang saknar helt och hållet substans. Ärligt talat så är allt du sa förutom möjligtvis det med andrahandsvärdet fullständigt trams. Det finns inget i en mac som gör att den skulle "leva längre" än ett hemmabygge. Det enda den har är ett högre pris.
 
Ditt resonemang saknar helt och hållet substans. Ärligt talat så är allt du sa förutom möjligtvis det med andrahandsvärdet fullständigt trams. Det finns inget i en mac som gör att den skulle "leva längre" än ett hemmabygge.

Fullständigt trams och saknar substans? hmm... tro vad du vill (eller googla), men jag vet av egen erfarenhet att det är så.
Tror du verkligen att en vanlig hemmapulare gör det lika bra eller bättre än Apples R&D? (Eller HP, Sony m.fl för den delen). Jag skulle kunna bygga en bil om jag ville, men den skulle inte alls bli lika bra som en BMW.

En annan sak som jag och väldigt många kan vittna om är att OSX är stabilare över tid, dvs datorn saggar inte efter ett par år som Windows ofta gör om man inte håller efter den minutiöst. Det faktum gör att många köper ny dator för att den gamla "är slö och startar långsamt". Det har inte så mycket med hårdvaran att göra utan snarare att Win är mer utsatt för yttre hot. Ska också tala om att jag inte kört Win 7 vilket verkar vara bättre än de gamla versionerna.
 
Tror du verkligen att en vanlig hemmapulare gör det lika bra eller bättre än Apples R&D? (Eller HP, Sony m.fl för den delen). Jag skulle kunna bygga en bil om jag ville, men den skulle inte alls bli lika bra som en BMW.
Ja, det VET jag att man som hemmapulare gör. När man bygger en dator själv kan man undvika dom kompromisser som dom stora tillverkarna lever med i sin produktion.

Nästan lite pinsamt att du gör liknelsen med att bygga en bil. Det är rätt stor skillnad på att bygga en komplex mekanisk sak som en bil och att montera ett fåtal komponenter i ett datorchassi.
 
En annan sak som jag och väldigt många kan vittna om är att OSX är stabilare över tid, dvs datorn saggar inte efter ett par år som Windows ofta gör om man inte håller efter den minutiöst. Det faktum gör att många köper ny dator för att den gamla "är slö och startar långsamt". Det har inte så mycket med hårdvaran att göra utan snarare att Win är mer utsatt för yttre hot. Ska också tala om att jag inte kört Win 7 vilket verkar vara bättre än de gamla versionerna.

Detta stämmer inte med mina erfarenheter. Jag har flera bekanta som saknar datorkunskaper och de har köpt Macbook eftersom den är snygg. Deras datorer är precis lika sega och dåligt fungerande efter några år som motsvarande pc blir av dagligt användande av en person som har bristande internet och eller datorvana. Mao, även mac blir sega som sirap efter ett tag.
 
Ja, det VET jag att man som hemmapulare gör. När man bygger en dator själv kan man undvika dom kompromisser som dom stora tillverkarna lever med i sin produktion.

Nästan lite pinsamt att du gör liknelsen med att bygga en bil. Det är rätt stor skillnad på att bygga en komplex mekanisk sak som en bil och att montera ett fåtal komponenter i ett datorchassi.


Ok, du är duktigare än ingenjörerna hos datorföretagen. Stort grattis, men jag tror inte att det är så.
Du valde att inte citera det som handlade om själva operativsystemet som jag tycker är maskinens styrka, varför?
 
Ditt resonemang saknar helt och hållet substans. Ärligt talat så är allt du sa förutom möjligtvis det med andrahandsvärdet fullständigt trams. Det finns inget i en mac som gör att den skulle "leva längre" än ett hemmabygge. Det enda den har är ett högre pris.

Med att de lever längre menas då inte att de går sönder utan hur länge de känns som fungerade arbetsredskap. Det är många där ute som fortfarande arbetar på G5 baserade burkar och egentligen inte känner något behov av att byta. G5 maskinerna slutade tillverkas under 2006 så de är ganska gamla nu. Win-burkar känns som de åldras snabbare.

Mina klart subjektiva åsikter.

M
 
Men sen vet du uppenbarligen inget om att bygga datorer heller.
Därför att det inte heller är sant.

• Nej, jag har aldrig byggt en dator och kommer aldrig att göra det.

• Vad som är sant är upp till var och en. Min uppfattning bygger på egen erfarenhet. Har du erfarenhet av att jobba i Macmiljö? Jag har erfarenhet av windows.
 
• Nej, jag har aldrig byggt en dator och kommer aldrig att göra det.
Då kanske du inte bör uttala dig om hemmabyggen.
Jag kan garantera dig att min dator, förutom extrem prestanda till ett MYCKET lägre pris än en motsvarande mac, har effektivare kylning och är tystare än varenda mac pro från fabrik.

Har du erfarenhet av att jobba i Macmiljö?
Japp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.