Annons

Ny MAC (macbook pro eller imac?). Ett gäng funderingar.

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilka uppdateringar tror ny komemr dyka upp på iMac:arna som antagligen dyker upp fram mot sommaren?
i5-processorer även på 21,5"? Dedikerat minne på alla grafikkort? Lite mer RAM?
Priserna brukar ju ligga konstant och de stoppar bara in mer grejer i burkarna, så man kan ju fundera på hur mycket de kan uppgraderas utan att prisena höjs.
 
En ytterligare fundering som har kommit upp är att om man kan köra sin lightroomkatalog och bildbibliotek på en extern disk som man kör firewire mot och sen flytta disken mellan både pc och mac, men fortfarande använda samma katalogfil och hela tiden få tillgång till bilderna smärtfritt.
 
nu finns både MBP och iMac med i7....

så vad blir "bästa köp" idag?

Om man, förutom bildhantering, vill kunna spela en del spel (tex Modern Warfare 2)?

1) MBP 17" med 2.66 GHz i7, 7200 rpm HDD, Hi-Res antiglare skärm (till vilken man givetvis kan koppla en schysst större skärm)

eller

2) iMac nya 27" med 2.93 GHz i7, 7200 rpm HDD.

Tack vare denna tråd fick jag en del att fundera på gällande skärmen på iMac, som jag utgick från var OK för bildbehandling. Tydligen kan detta diskuteras... då kanske det är bättre med en MBP och extern skärm - prestandamässigt verkar dessa två alternativ ovan likvärdiga i övrigt. MBP-lösningen blir lite dyrare.

Grafikkortet på iMac verkar dock vassare med tanke på spelmöjligheten. Men kanske MBP är såpass bra att denna skillnad är bagatellartad?
 
På firman har jag alltid feta Mac Pro (snart ska jag beställa nya med 12 kärnor) men hemma kör jag MacBook Pro med i7 processor.
Klart att MacPro är snabbare men för fotoredigering duger nya MacBooks prestanda ganska långt.

Det är ytterst sällan jag behöver vänta på datorn, den lägger filter på 600 MB bilder innan man hinner blinka.

Jag kör 15 tummaren med extern skärm, hade gärna haft 13 tummaren men då kan man inte få i7 processorn och det vill man ju ha!

Jag skulle nog säga så här, om man sitter i datorn och redigerar 8 timmar om dagen och får betalt för det, kör på MacPro. Om man sitter bara lite i bland (som jag gör på fritiden) och vill ha en dator som inte är fast på en plats, kör på Macbook med i7.

Angående skärmen på iMac, jag skulle inte nöja mig med den för fotoredigering. Men så är jag ju arbetsskadad också.

Mvh.
Anders
 
så vad blir "bästa köp" idag?

Om man, förutom bildhantering, vill kunna spela en del spel (tex Modern Warfare 2)?

1) MBP 17" med 2.66 GHz i7, 7200 rpm HDD, Hi-Res antiglare skärm (till vilken man givetvis kan koppla en schysst större skärm)

eller

2) iMac nya 27" med 2.93 GHz i7, 7200 rpm HDD.
3) iMac nya 27" med 2.8GHz i5, 7200 rpm HDD, och 8GB RAM.

På firman har jag alltid feta Mac Pro (snart ska jag beställa nya med 12 kärnor) men hemma kör jag MacBook Pro med i7 processor.
Klart att MacPro är snabbare men för fotoredigering duger nya MacBooks prestanda ganska långt.

Det är ytterst sällan jag behöver vänta på datorn, den lägger filter på 600 MB bilder innan man hinner blinka.

Jag kör 15 tummaren med extern skärm, hade gärna haft 13 tummaren men då kan man inte få i7 processorn och det vill man ju ha!

Jag skulle nog säga så här, om man sitter i datorn och redigerar 8 timmar om dagen och får betalt för det, kör på MacPro. Om man sitter bara lite i bland (som jag gör på fritiden) och vill ha en dator som inte är fast på en plats, kör på Macbook med i7.

Angående skärmen på iMac, jag skulle inte nöja mig med den för fotoredigering. Men så är jag ju arbetsskadad också.

Mvh.
Anders
Mac Pro är efterbliven och endast för arbetsskadade typer som tar 1500 i timmen just för att deras datorer är så överprissatta.
 
Inte ens i närheten faktiskt, Nehalem-arkitekturen (köp i7) är total överlägsen Core 2 Duo som du har i MBP. Intels roadmap visar på i7-cpuer i portabelt format senare under året, då kommer Apple att lansera MBP med dessa, men om du inte kan vänta på dem så kör på iMac:en om det är prestanda som är prio. Skärmen på iMac hade jag personligen undvikit men det är ju något du själv får ta ställning till.

Edit:
i7 för laptops är ju faktiskt redan ute. Så borde inte ta allt för lång tid för rehashade modeller att dykta upp.

Intressant.

MacBook Pro 13 2,4GHz och 2,66GHz har Core 2 Duo.
MacBook Pro 15 2,4GHz och 2,53GHz har Core i5.
MacBook Pro 15 2,66GHz har Core i7.
MacBook Pro 17 2,53GHz har Core i5.

Med andra ord är MacBook Pro 15 2,66GHz bäst med Core i7?
 
3) iMac nya 27" med 2.8GHz i5, 7200 rpm HDD, och 8GB RAM.


Mac Pro är efterbliven och endast för arbetsskadade typer som tar 1500 i timmen just för att deras datorer är så överprissatta.

Vilka "arbetsskadade typer" tillhandahåller så efterfrågade konsulttjänster att de kan debitera 1500 kr timmen för att utföra dem? Och är prisnivån 1500 kr/tim satt med hänsyn till vad deras datorer kostar att köpa in?

Ditt resonemang framstår som en smula märkligt måste jag säga...
 
Tänkte bara påpeka (för dem som inte har sett det) att Mediamarkt, iaf här i Kalmar, har bra priser på Mac den här veckan. T ex nya MBP för under 10000 kr.
 
Vilka "arbetsskadade typer" tillhandahåller så efterfrågade konsulttjänster att de kan debitera 1500 kr timmen för att utföra dem? Och är prisnivån 1500 kr/tim satt med hänsyn till vad deras datorer kostar att köpa in?

Ditt resonemang framstår som en smula märkligt måste jag säga...
"Hej, jag är en trendig, häftig fotograf. Jag måste debitera 1500 kronor i timmen, annars har jag inte råd med min Mac Pro."

Det är som att köpa Bose.

Tänkte bara påpeka (för dem som inte har sett det) att Mediamarkt, iaf här i Kalmar, har bra priser på Mac den här veckan. T ex nya MBP för under 10000 kr.
Det är faktiskt ruskigt vettigt!
edit: In fact, jag svänger nog förbi Mediamarkt imorgon.
 
Senast ändrad:
"Hej, jag är en trendig, häftig fotograf. Jag måste debitera 1500 kronor i timmen, annars har jag inte råd med min Mac Pro."

Det är som att köpa Bose.


Det är faktiskt ruskigt vettigt!
edit: In fact, jag svänger nog förbi Mediamarkt imorgon.

En mac pro är en liten kostnad har man inte råd att köpa en ska man inte jobba som fotograf. Jag debiterar från 1000 kr o uppåt i timmen. Mina objektiv kostar betydligt mer än mina datorer, och jag köper inte mac för att det ska vara häftigt jag köper den för att jag har aldrig haft några problem med mac o jag betalar gärna mer för att få en driftsäker dator eftersom jag använder dom dagligen i jobbet.
 
En mac pro är en liten kostnad har man inte råd att köpa en ska man inte jobba som fotograf. Jag debiterar från 1000 kr o uppåt i timmen. Mina objektiv kostar betydligt mer än mina datorer, och jag köper inte mac för att det ska vara häftigt jag köper den för att jag har aldrig haft några problem med mac o jag betalar gärna mer för att få en driftsäker dator eftersom jag använder dom dagligen i jobbet.
Frågan är inte om man har råd, utan om varför man ska betala 400% mer för möjligheten att använda ECC-minnen. Mac Pro är värdelösa pengaslukare såvida du inte drar in 100k i månaden - mer än så, så förstår jag för då är det en droppe i havet.
 
jag betalar för driftsäkerheten o det är viktigast för mig att det alltid fungerar. Vad är det som kostar 400% mer? Vad har du för förslag istället? Du kanske tycker att man ska skruva ihop en pc för att det är billigare? eller vad menar du?
Har man kört mac ett gäng år så finns det ingen anledning att byta dels för att det aldrig krånglar samt alla program som är köpta till maccarna.
 
Jag är ledsen att behöva spräcka din bubbla, men du betalar för varumärket.

jag har kört mac i ca 11 år utan problem det kallar jag driftsäkerhet. Du kanske kört pc ännu längre tid utan problem o i så fall varsågod o fortsätt med det. Det är som bilmärken det finns billiga o dyrare finns dom som tycker skoda är bättre än Bmw. NU gäller tråden mac dator så låt den göra det då oavsett om du gillar det varumärket eller ej. Jag är ingen dator freak jag kör med det som funkar hade inte mac funkat hade jag köpt pc svårare än så är det inte.
 
jag betalar för driftsäkerheten o det är viktigast för mig att det alltid fungerar. Vad är det som kostar 400% mer? Vad har du för förslag istället? Du kanske tycker att man ska skruva ihop en pc för att det är billigare? eller vad menar du?
Har man kört mac ett gäng år så finns det ingen anledning att byta dels för att det aldrig krånglar samt alla program som är köpta till maccarna.
Tror du att Apple är högst upp vad gäller driftsäkerhet så har du nog misstagit dig. Men har du 70 miljoner program är det nog lika bra att du fortsätter.
Tyvärr blir du nog besviken. Som jag skrev gällde priset, om jag inte helt missuppfattade saken, förra veckan. Förmodligen är de tillbaka på det 2000 kr högre normalpriset nu.
Idag var sista dagen av erbjudanden, men de hade inte en enda dator kvar i stockholm. Det fanns åtta stycken i en butik i morse men när jag ringde 30 minuter efter öppning så hade de inte en enda kvar. :(
 
Inte felfritt med Mac

jag har kört mac i ca 11 år utan problem det kallar jag driftsäkerhet. Du kanske kört pc ännu längre tid utan problem o i så fall varsågod o fortsätt med det. Det är som bilmärken det finns billiga o dyrare finns dom som tycker skoda är bättre än Bmw. NU gäller tråden mac dator så låt den göra det då oavsett om du gillar det varumärket eller ej. Jag är ingen dator freak jag kör med det som funkar hade inte mac funkat hade jag köpt pc svårare än så är det inte.

Jag körde min MBP i tre veckor innan den lade av. Kändes tungt då driftsäkerheten var ett tungt vägande skäl. Det visade sig dock vara ett hårdvaruproblem. Jag bytte plats på minneskorten med hjälp av Apples fina support och sedan funkade datorn igen.
Tyvärr har förtroende för Mac fått sig en törn och jag har insett att hårdvaran inte går att lita på mer än vilken dator som helst. Hoppas bara OSX är så stabilt att jag slipper jäklas med det också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.