Annons

Fundering kring Macbook pro 13"

Produkter
(logga in för att koppla)
Då kanske du inte bör uttala dig om hemmabyggen.
Jag kan garantera dig att min dator, förutom extrem prestanda till ett MYCKET lägre pris än en motsvarande mac, har effektivare kylning och är tystare än varenda mac pro från fabrik.

Japp.

Ok, vi kommer nog inte vidare. Men igen, ett stort grattis till att du bygger bättre datorer än en av världens största datortillverkare.

Ok, vi kommer nog inte vidare. Men igen, ett stort grattis till att du bygger bättre datorer än en av världens största datortillverkare.
Som sagt, när man bygger själv slipper man kompromissa. Och vet man vad man gör så blir det bra. Jag har byggt datorer i 15 år, så jag anser nog mig kunna det.

Jag köpte mig en Acer 13.3" för 9000kr för 4mån sedan.
Hade länge tänkt köpa mac men hade inte pengarna då.

Detta är något jag ångrar starkt, dålig kvalite på skärm tangenbord och musplatta är verkligen illa.
Win7 är segt och har haft massor problem.

Och då är jag en vanlig användare så inga extram saker installerade eller testprogram mm.
som kan förstöra.

Även gått 3år datateknik på gymnasiumet så är inte helt borta med datorer heller.

Idag skulle jag aldrig köpa en PC, denna blir nog den sista i mitt liv.

Att Mac har ett högre andrahandsvärde är ju inte så svårt att konstatera. Att de lever längre än en PC vet jag av egen erfarenhet samt massor av vittnesmål från användare.

Det är möjligt att Macar har hållbarare skall, men innandömet är lika dåligt som andra laptops. Hårddisk, CPU minnen är standardprodukter som återfinns i konkurrerande laptops.

Tycker inte att livslängden hos en laptop är något problem. De känns ofta omoderna innan de går sönder.

Kan dock hålla med om att OSX är ett snäpp stabilare, men när något är fel är det mycket svårare att felsöka. Också ett plus att Apple faktiskt provar HW/SW innan de släpps till kund. Vet inte hur många HP:ar jag har haft som levererats med buggiga drivisar. Ibland har laptopen känts omodern innan alla problem åtgärdats.

Jag blir inte riktigt klok på prissättningen på 13-tummarna

Om jag jämför 2.66GHz modellen med 2.4GHz modellen så skiljer sig alltså en klockfrekvens på 0.26GHz och 70GB i hårddiskutrymme medan priset på enheterna skiljer sig över 2500 bagare.

Ni som kan Mac, finns det något mera i innanmätet som skiljer sig som motiverar 2500 spänn i skillnad?

Jag blir inte riktigt klok på prissättningen på 13-tummarna

Om jag jämför 2.66GHz modellen med 2.4GHz modellen så skiljer sig alltså en klockfrekvens på 0.26GHz och 70GB i hårddiskutrymme medan priset på enheterna skiljer sig över 2500 bagare.

Ni som kan Mac, finns det något mera i innanmätet som skiljer sig som motiverar 2500 spänn i skillnad?

Man behöver inte vara en mac expert för att uttala sig om skillnaden. Från vad jag kan se mellan specarna så är det inte mycket annat än diskstorleken och klockfrekvensen som skiljer. Båda CPU'erna har i stort sett samma spec och den enda skillnaden verkar vara lanseringsdatum och klockfrekvens.

Intel® Core™2 Duo Processor P8600
(3M Cache, 2.40 GHz, 1066 MHz FSB)

Intel® Core™2 Duo Processor P8800
(3M Cache, 2.66 GHz, 1066 MHz FSB)

Välj själv om du tycker att det är värt 2500 kr mer..

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto