Annons

Ny MAC (macbook pro eller imac?). Ett gäng funderingar.

Produkter
(logga in för att koppla)
Yes, och standard 5.400 i MBP, men i MBP kan du enkelt byta till snabbare eller större för den delen.

Är inte helt säker, tror att det inte är lika enkelt att byta i iMac om det ens går eller är tillåtet enl garantivilkoren.

I standardutförandet är iMac snabbare på alla fronter (kanske att den vassaste 17" har samma prestanda som den enklaste iMac, osäker).

---
Såg nu att jag missade ett antal poster... Mitt inlägg var till vilka diskar som fanns i iMac
 
Yes, och standard 5.400 i MBP, men i MBP kan du enkelt byta till snabbare eller större för den delen.

Är inte helt säker, tror att det inte är lika enkelt att byta i iMac om det ens går eller är tillåtet enl garantivilkoren.

I standardutförandet är iMac snabbare på alla fronter (kanske att den vassaste 17" har samma prestanda som den enklaste iMac, osäker).

---
Såg nu att jag missade ett antal poster... Mitt inlägg var till vilka diskar som fanns i iMac

Nä du har så rätt det är rött knöligt att byta disk i iMac. Men min erfarenhet är att 3,5" spöar 2,5" i alla lägen. Det kanske inte synns på pappret men det upplevs som mycket rappare.

M
 
De flesta bärbara har ju blanka skärmar så det är ju mycket en vanesak. Ska väl för saken skull säga att jag också föredrar matta skärmar.

Just på bärbara är det ännu sämre med blank skärm. I sommras låg jag ute på en solig gräsmatta och kämpade (men lyckades) med att se något på min eee-PC med matt skärm. Två kompisar kom en med en Acer och en med en Apple, bägge med blank skärm. Ingen av dom lyckades se något på sina skärmar.

Ingen av oss hade dock bildbehandling i sinnet då, men det finns tillfällen då även fotografer använder datorer till annat än bildbehandling.

/Karl
 
I solsken får man bara huvudvärk av att använda en bärbar, oavsett matt eller blank skärm.

Som sagt; föredrar matt.

Vad jag har hört så ska den främsta anledningen till blanka skärmar vara att kontrasten ökar. Speciellt om det är riktigt glas.
 
Per Fogelberg> Det känns lite i häftigaste laget att köpa bägge varianterna, men ditt andra alternativ är inte helt uteslutet.

Erik Johansson> Jo jag har hört rykten även från applehållet att det är på väg ut nya mbp med i7/i5-cpuer i men exakt när de lanseras är oklart idag. Jag har ingen superpanik men samtidigt vill jag helst inte behöva vänta ända till sommaren (då nästa keynote hos Apple verkar vara).

Peter Remnemark> Ja det är möjligt att koppla upp EN extern skärm via dvi men funkar det med TVÅ? Jag har inte tänkt pyssla med filmredigering utan det är bildredigering som jag har i tanken.

Erland Huledal> Hur ansluter du två skärmar över dvi till en mbp? Jag har sett att det finns någon typ av adapter ja, men enligt en appleförsäljare skall den endast fungera med apples stora skärmar som har dubbla dvi-ingångar. Om detta är helt korrekt vet jag dock ej. Visst har jag möjlighet att vänta då det knappast brinner i knutarna, men samtidigt vore det trevligt att slippa vänta till sommaren då Apples nästa keynote verkar vara.

Det tål nog att fundera lite på ytterligare. Blir det en mbp blir det också en matt skärm, men om jag väljer iMacen blir det svårt att göra något åt skärmen. Dock är jag mest van att arbeta med matta skärmar, men skulle nog kunna vänja mig även vid ett blankt dito.
 
Peter Remnemark> Ja det är möjligt att koppla upp EN extern skärm via dvi men funkar det med TVÅ? Jag har inte tänkt pyssla med filmredigering utan det är bildredigering som jag har i tanken.

Japp, sitter själv med Jobbets Laptop och Min egen MBP på samma skärm. Om du har en USB hubb så kan du enkelt skifta tangetbord/mus mellan dem. Du väljer bara olika ingångar (jag förutsätter att du har flera ingångar på din skärm. Det brukar finnas flera, på min HP LP2475w har jag två DVI, en HDMI och en DisplayPort + vga.
 
Jag tror att du har missförstått mig nu, eller så har jag uttryckt mig oklart. Vad jag menar är alltså att koppla in TVÅ externa skärmar på EN mbp och köra bägge över dvi.
 
Jag tror att du har missförstått mig nu, eller så har jag uttryckt mig oklart. Vad jag menar är alltså att koppla in TVÅ externa skärmar på EN mbp och köra bägge över dvi.

nej det går inte men det finns tydligen någon usb-grafikkortslösning numera. Men hur bra den fungerar? Jag är skeptisk.

http://www.macoteket.se/ProductSheet.aspx?prd=1218533&ppk=pg16754

hittade en till

http://www.macoteket.se/ProductSheet.aspx?prd=1215700&ppk=pg16754
 
Erland Huledal> Hur ansluter du två skärmar över dvi till en mbp?
Okej, då missförstod jag, det vet jag inte om det fungerar. Å andra sidan har du ju redan en skärm på Macbooken så det kanske räcker med att ansluta en extern?

Jag tror inte du kan ansluta två skärmar till en Imac heller.
 
Okej, då missförstod jag, det vet jag inte om det fungerar. Å andra sidan har du ju redan en skärm på Macbooken så det kanske räcker med att ansluta en extern?

Jag tror inte du kan ansluta två skärmar till en Imac heller.

Kör jag en Imac får jag tillräckligt mycket upplösning och då anser jag inte att jag behöver köra 2 skärmar...
 
Är inte helt säker, tror att det inte är lika enkelt att byta i iMac om det ens går eller är tillåtet enl garantivilkoren.

Det går alldeles utmärkt att byta disk i en iMac om man nu vill göra det. Bytte i min iMac alldeles nyligen och det var gjort på 45 min ca.

Fick diskkrasch på den under garantitiden men Apple vägrade att ta på sig det med motiveringen "Att det har aldrig hänt på någon iMac av den modellen tidigare och därför har det inte hänt nu".

Gillar Apples datorer men är inte lika förtjust i deras kundpolicy...
 
Kör jag en Imac får jag tillräckligt mycket upplösning och då anser jag inte att jag behöver köra 2 skärmar...

Bara nyfiken, vad vill du uppnå? 2560 x 1440 X 2 eller vad. Jag driver 1920 x 1080 med MBP och kan (om jag ville) köra med laptop skärmen som extra med 1 280 x 800.

Fast det är klar, det finns de som kör två 30" skärmar så man är inte helt förvånad ;) att det finns de som vill ha större arbetsyta :)
 
Bara nyfiken, vad vill du uppnå? 2560 x 1440 X 2 eller vad. Jag driver 1920 x 1080 med MBP och kan (om jag ville) köra med laptop skärmen som extra med 1 280 x 800.

Fast det är klar, det finns de som kör två 30" skärmar så man är inte helt förvånad ;) att det finns de som vill ha större arbetsyta :)

Idag har jag 2 x 20" a 1600x1200 (fast på högkant så då får jag 2400x1600 totalt) och eftersom mbpn inte kan hantera två skärmar över dvi utan något externt grafikkort så vill jag isf ha en skärm som motsvarar upplösningen jag har idag på ett ungefär. Och 2560x1440 är bland de högsta upplösningarna som går att få idag om du bara ska ha EN skärm. Jag är alltså inte ute efter 2x 2560x1440, en räcker :).
 
Vad är det för fel på iMac:arnas skärmar?

Klipp från ett inlägg jag gjorde på 99.se,
http://www.99.se/bildskaermar-grafikkort/275408-dell-nya-27-tums-skaerm-2560x1440.html :

Bara för att en skärm har LED innebär det inte att den automatiskt är bättre än allt annat. Apples LED skärm består av vita LED. Vilka är, som du säger, strömsnåla. Däremot är det inte BÄTTRE belysning än lysrör. Apples skärm visar endast 72% av Adobe RGB. Dvs har en ganska liten färgrymd. Den passar INTE för bildbehandling. I alla fall inte för seriös bildbehandling. Då ska du ha RGB LED. Men dom är dyrare och drar mer ström och blir därmed varmare och värme sliter på elekroniken.

EIZO, som har tillverkat skärmar länge, har lagt ner LED pga att det, idag, inte går att göra bra LED skärmar som håller. Dom skulle inte kunna ge 5 års garanti på sådana skärmar, vilket dom kan med traditionell belysning. La Cie har visserligen en RGB-LED (724), men den är dyr. Visar 123 % av Adobe RGB. Men hållbarheten är tveksam. La Cie har endast 3 års garanti på sina skärmar.

DELLs nya skärm är förmodligen bättre än Apples skärm av flera orsaker. Dels har den ingen blank yta och dels har den mycket större färgrymd, vad jag läst. OCH den går att kalibrera utan problem! Apple har faktiskt varit riktigt usla på den punkten. Visserligen har jag hört att nya iMacen ska kunna kalibreras. Men det är lite si och så med det har jag läst.

mvh
Christer
 
EIZO, som har tillverkat skärmar länge, har lagt ner LED pga att det, idag, inte går att göra bra LED skärmar som håller. Dom skulle inte kunna ge 5 års garanti på sådana skärmar, vilket dom kan med traditionell belysning. La Cie har visserligen en RGB-LED (724), men den är dyr. Visar 123 % av Adobe RGB. Men hållbarheten är tveksam. La Cie har endast 3 års garanti på sina skärmar.


Längden på garantin har ytterst sällan något med hållbarheten att göra. Oftast är det mest ett försäljningsknep från tillverkarna. Jag jobbade i TV-branschen i nästan 10 år och de tillverkare som lämnade längst garanti, ca 3 år ibland upp till 5 år, var de nya, eller mindre märkena. De stora etablerade märkena, Sony, Panasonic, osv... lämnade högts 2 års garanti och då krävdes det en del övertalning för att de skulle ta garantin andra året, men deras apparater hade helt klart en mycket längre genomsnittlig livslängd än de nya som eller små märkena hade.

Nu finns det inom dataskärmar även stora märken som lämnar ganska lång garanin, men det har nog mest med att göra att de alltid lämnat så lång garanti. Från de att de var nykomlingar i branschen och behövde "köpa" konsumenternas förtroende.
 
Helt rätt. Fast det är knappt att den ens går att profilera.

En del missförstånd här, tror jag. Kalibrera en skärm innebär ju att man ställer in skärmens ljusstyrka och färg korrekt. Profilera innebär att man mäter upp vilka egenskaper som skärmen har. Kalibrering kräver att jag har möjlighet att ställa in skärmen. Profilering kan jag alltid göra. iMacs skärmar kan inte kalibreras, men det är inga problem överhuvudtaget att profilera dem. Jag har gjort det på ett par gånger och fått bra profiler som beskrivit skärmarnas egenskaper korrekt.

Stefan
 
En del missförstånd här, tror jag. Kalibrera en skärm innebär ju att man ställer in skärmens ljusstyrka och färg korrekt. Profilera innebär att man mäter upp vilka egenskaper som skärmen har. Kalibrering kräver att jag har möjlighet att ställa in skärmen. Profilering kan jag alltid göra. iMacs skärmar kan inte kalibreras, men det är inga problem överhuvudtaget att profilera dem. Jag har gjort det på ett par gånger och fått bra profiler som beskrivit skärmarnas egenskaper korrekt.

Stefan

Tack Stefan för tillrättavisningen! Kanske att jag får lite kläm på detta till slut ;-)

mvh
cf
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.