Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderar på ANALOGT

Produkter
(logga in för att koppla)
Hoppas jag postat i rätt forum.
Jag är nykomling på detta forum och har en fråga...till att börja med ;)
Jag funderar på att skaffa mig en analog systemkamera. Då jag är nybörjare så undrar jag om nån kan rekommendera en, Jag tänker mig en i prisklassen runt 500-1000 kr. Vad ska jag tänka på?
Kan INGET om analoga kameror så ALLA tips är välkomna.
Tack på förhand.

Du kan köpa Canon EOS kamera med 50/1,8 objektiv för ungefär samma pris som en 50/1,8 kostar, under 1000 kr.
Men det är ju en modern analogkamera, med exponeringsautomatik och autofokus, och batteriberoende.

Kopieringen i mörkrummet är heller inte så svårt som många tycks tro. Under hela 1980-talet undervisade jag elever på mellan- och höägstadiet i foto. De hade i regel 1-2 timmar per vecka eller varannan vecka. Första lektionen fick de ta de tre filmerna med vardera överexponerade, underexponerade samt normalexponerade bilder. Andra passet framkallade dom filmerna (en normalframkallad, en överframkalld och en underframkallad). Tredje lektionen gjorde vi kontaktkartor på negativen på normalpapper. De kunde då lätt se sambanden mellan exponering och framkallning. Fjärde lektionen brukade vi ägna åt att göra bilder i förstoringsapparaten, och då fick de också lära sig hur dessa lite felexponerade och/eller felframkallde negativen kund göras bättre med olika kontrastgrad/filtrering av papperet. Och att det alltid blev bäst med rätt exponerade och rätt framkallde negagtiv. Efter en halv termin kunde de flesta klara sig själva och då istället börja fundera på bildernas komposition och innehåll. Så flera år handlar det nog inte om att lära sig det analoga fotandet och mörkrummets grunder. Däremot tar det givetvis längre tid att förfina tekniken för att få ut det där lilla extra som krävs för att det ska bli riktigt perfekt och "proffessionellt", det ska man inte sticka under stol med. Men det krävs ju en hel del för att få till det på det sättet även om man fotar digitalt, photoshopp och utskriftsteknik finns det ju högre utbildningar för som vara under flera år.

Grejen är väl att ljusmätaren på både analoga och digitala kameror behöver hjälp ibland i vissa situationer. Att lära sig hantera det tror jag man gör bäst genom att ta många bilder (givetvis fundera på varför det blev som det blev och framför allt att man inte behöver vänta i veckor på att man ska få se resultatet. Att lära sig fota handlar ju inte om att ställa in en bländare och slutartid som kamerans ljusmätare föreslår.

När man lärt sig det på en digital kan man mycket väl ta steget över till analogt om man känner för det!

Ska jag tolka det som att du menar att fotografi inte handlar om att att förstå sambandet mellan bländare och slutartid på en analog kamera, men att man mycket väl kan lära sig fotografering på ett digitalt hus enligt den metoden?
Tycker det låter lite enögt - och motsägelsefullt.

Ska jag tolka det som att du menar att fotografi inte handlar om att att förstå sambandet mellan bländare och slutartid på en analog kamera, men att man mycket väl kan lära sig fotografering på ett digitalt hus enligt den metoden?
Tycker det låter lite enögt - och motsägelsefullt.

Nej, det jag menar är till exempel ljusmätaren blir lurad.

Kör man på M men använder ljusmätaren slaviskt blir det ju samma resultat som i något av autolägena, det blir ju som kameran vill iallafall. Ibland är man ju tvungen att kompensera för att ljusmätaren blir lurad i vissa situationer.

Eller en sån sak som vilket skärpedjup en viss bländare, brännvidd och fokusavstånd ger.

De sakerna lär man sig bara genom att ta bilder. (eller att bläddra i tabeller)

Det jag hävdar är att lära sig detta med analog kamera kommer det att ta mycket längre tid än med en digital eftersom man dels kan ta färre bilder och att man får vänta så länge på att få feedback på vad ens inställningar gjort för skillnad. Om man ens kommer ihåg vad man hade för inställningar.

Däremot säger jag såklart inte att det inte går att lära sig på en analog kamera. Det finns det ju tusentals exempel på att det går.

På samma sätt går det att inte lära sig något alls på en digital om man bara använder P och inte funderar på varför vissa bilder inte blir som man tänkt sig. Men är man intresserad av att lära sig fota tror jag inte att det finns någon anledning att börja med en analog.

Och sen att jämföra bilder på papper från digitalt och analogt är ju inte riktigt rättvisande heller. Nu finns det garanter folk som gör tvärt emot mig, men jag har sparat ca 9 000 bilder från de senaste 18 månaderna. 5 av dem har jag skrivit ut. Finns det någon analog fotograf som har 0,00055% av sina bilder på papper? :)

Allt enligt min egen erfarenhet av båda formaten. Är det någon som säger emot?

Men då kan jag föreslå dig att istället för 30x40-kopior börja med små 10x15- eller 13x18-papper. De kostar mellan 1kr 10 öre och 2kr och 75 öre st. enligt Photax senaste prislista. Bara att blaska på så det ryker i nybörjarmörkrummet, tills man lärt sig grunderna och kan gå upp på större storlekar. Så gjorde jag när jag lärde mig en gång i tiden och likadant när jag arbetade med foto på mellan-högstadiet under hela 1980-talet. Hade vi börjat med stora bilder skulle inte anslagen för material räckt till. Så även om ditt resonemang gäller nybörjare så haltar det en del.

Senast jag räknade så blev det billigare att köpa stora papper och själv beskära ner dom till små.. men jag kanske var ute o cyklade..?

Men då kan jag föreslå dig att istället för 30x40-kopior börja med små 10x15- eller 13x18-papper. De kostar mellan 1kr 10 öre och 2kr och 75 öre st. enligt Photax senaste prislista. Bara att blaska på så det ryker i nybörjarmörkrummet, tills man lärt sig grunderna och kan gå upp på större storlekar. Så gjorde jag när jag lärde mig en gång i tiden och likadant när jag arbetade med foto på mellan-högstadiet under hela 1980-talet. Hade vi börjat med stora bilder skulle inte anslagen för material räckt till. Så även om ditt resonemang gäller nybörjare så haltar det en del.
Fast min poäng är att det spelar ingen roll hur små och billiga fotopapper du använder. Eller om du helt enkelt hoppar över papperskopiorna och bara tittar på negen med lupp på ljusbord. De rörliga kostnaderna är hur du än vänder på det oändligt mycket högre för analog fotografi än för digital.

Första lektionen fick de ta de tre filmerna med vardera överexponerade, underexponerade samt normalexponerade bilder. Andra passet framkallade dom filmerna (en normalframkallad, en överframkalld och en underframkallad). Tredje lektionen gjorde vi kontaktkartor på negativen på normalpapper. De kunde då lätt se sambanden mellan exponering och framkallning. Fjärde lektionen brukade vi ägna åt att göra bilder i förstoringsapparaten, och då fick de också lära sig hur dessa lite felexponerade och/eller felframkallde negativen kund göras bättre med olika kontrastgrad/filtrering av papperet.
Och i dag, med digitala kameror, hade ni klarat av allt detta på en lektion och kunnat använda de övriga tre till att fundera över vad som är en bra bild. Och skolan hade sparat en massa pengar eftersom man sluppit kostnaden för medvetet felexponerade filmer, kemi osv.

För att undvika risken för missförstånd vill jag påpeka att jag är full av beundran över Nils bildskapande och entusiasm och tycker absolut inte att han (eller någon annan entusiast) ska sluta med analog fotografi. Däremot tror jag att det för i princip samtliga "nybörjare" är bättre att först satsa på en digital systemkamera.

Senast ändrad:
Fortsätter du att spara med samma kvot, har du ca 36.000 om fyra och ett halvt år.

Det är ungefär 350 GB om varje bild är 10 MB. det är mindre än 20% av en disk på 2 TB, som idag kostar 1100 kr inklusive moms. Om fyra och ett halvt år kommer man för samma pengar säkert få 10 TB disk. Disk är billigt. Radera inte i onödan.

(även jag har återupptäckt analogt och gillar det, men även jag tror att nybörjaren bättre lär sig på digitalt - om inte annat för den snabba återkopplingen).

Det är ungefär 350 GB om varje bild är 10 MB. det är mindre än 20% av en disk på 2 TB, som idag kostar 1100 kr inklusive moms. Om fyra och ett halvt år kommer man för samma pengar säkert få 10 TB disk. Disk är billigt. Radera inte i onödan.

Jag syftar inte på den ekonomiska biten alls utan vad du gör med alla sparade bilder.

Av nyfikenhet, vad gör du med alla dessa 8.995 bilder?

Fortsätter du att spara med samma kvot, har du ca 36.000 om fyra och ett halvt år.
Haha ja du jag kan ju säga att det skulle tåla en rätt kraftig galllring :)

Men som sagt, jag har en tb lagring som knappt är påbörjad med det här, så varför slänga bra bilder även om jag har flera på samma motiv...

Senast ändrad:
Jag funderar på att skaffa mig en analog systemkamera. Då jag är nybörjare så undrar jag om nån kan rekommendera en, Jag tänker mig en i prisklassen runt 500-1000 kr. Vad ska jag tänka på?
Tack på förhand.

Det finns mängder med analoga kameror du kan få för runt tusenlappen. Ett tips är att kolla så att batterier till ljusmätaren går att få tag på. En del äldre kameror använder batterier som inte finns längre eller om dom finns är ganska dyra och kan vara svåra att hitta.

Sedan tenderar tyvärr sådana här trådar spåra ur i analog vs digital jidder, trist. Känns alltid lika tråkigt detta att man skall behöva försvara vilken teknik man använder om man plåtar analogt.

Själv plåtar jag huvudsakligen analogt av flera skäl:

För det första ger tekniken mig det resultat jag söker.
För det andra så gillar jag mina fysiska original.
För det tredje tycker jag mörkrum är kul.
För det fjärde kör jag även med format som inte har några digitala alternativ.
För det femte gillar jag den långsammare processen.
För det sjätte hjälper tekniken mig att tänka innan exponering och inte efter.
För det sjunde kan jag styra kontrasten vid framkallningen.
För det åttonde kan jag välja film för att få originalen som jag vill ha dem för olika motiv.
För det nionde tycker jag att korn är snyggt.
För det tionde gillar jag de mjukare övergångarna man får från film, speciellt högdagrar som aldrig blåser ur.

Innebär då detta att jag hävdar att det analoga är bättre?
Inte alls i någon objektiv mening, men däremot att det är bäst för mig. Och det är just detta jag inte vill hålla på att tjafsa om. Jag har flera digitalkameror också och har plåtat digitalt sedan de tidiga 1,3 Mpixel kamerorna så jag har hållit på i stort sett sedan begynnelsen, men för mig passar inte tekniken.

Kan vi inte bara en gång för alla slå fast att de som fotar digitalt gör det för att det passar dem bättre och de som fotar analogt gör det för att det passar dem bättre. Kan vi inte sluta att ifrågasätta varandras val hela tiden?

När det gäller kostnader så visst driftkostnaderna för det analoga är givetvis högre, jag lägger kanske ut mellan 15 och 20 tusen totalt om året på förbrukningsmaterial. När det gäller det digitala är ju inte det heller helt gratis, och många byter kameror ganska ofta till exempel. Men säg den hobby som är gratis?

Om man till skillnad från mig bara tänker sig att ta någon rulle då och då blir givetvis inte kostnaden speciellt hög, ca 50 kronor rullen inklusive kemi och negativark.

Om detta att man skulle lära sig fotografera snabbare med en digitalkamera kan man ju tycka att det rent logiskt borde vara så. Tittar man på de floder av bilder vi dränks i så kan man väl ställa sig mer undrande? Min uppfattning är att vi knappast fått vare sig mer bra bilder eller fler bra fotografer, däremot har vi fått oändligt mycket fler bilder och fotografer.

Sedan tenderar tyvärr sådana här trådar spåra ur i analog vs digital jidder, trist. Känns alltid lika tråkigt detta att man skall behöva försvara vilken teknik man använder om man plåtar analogt.
Nu tror jag att du missuppfattat diskussionen lite. Den handlar om ifall det inte är bättre för en nybörjare (som trådstartaren) att satsa på en digital spegelreflex istället för en analog, även om den analoga kameran är billigare i inköp.

Att du eller t ex Nils borde plåta digitalt istället för analogt tror jag inte någon tycker.

Nu tror jag att du missuppfattat diskussionen lite. Den handlar om ifall det inte är bättre för en nybörjare (som trådstartaren) att satsa på en digital spegelreflex istället för en analog, även om den analoga kameran är billigare i inköp.

Att du eller t ex Nils borde plåta digitalt istället för analogt tror jag inte någon tycker.

Trådskaparens fråga har inget med detta att göra:
Funderar på ANALOGT
Tack på förhand.

Så om jag förstått trådskaparen rätt finns ingen anledning alls att gå in i just denna tråd och diskutera digitalteknikens eventuella för och nackdelar.

Senast ändrad:
Så om jag förstått trådskaparen rätt finns ingen anledning alls att gå in i just denna tråd och diskutera digitalteknikens eventuella för och nackdelar.

När trådskaparen säger att han inte vet något alls om analoga systemkameror är det väl inte fel att förklara ett och annat?

Det är väl ingen som sagt att han inte ska köpa en analog kamera? Bara att om han köper en digital kommer han troligen att komma billigare undan i längden och dessutom lära sig fortare, eftersom det hela verkade handla om att lära sig fota på ett billigt sätt.

Trådskaparens fråga har inget med detta att göra:
Tvärtom. Trådstartaren skriver ju:
I ett senare inlägg skriver han:
Men jag vill lära mig. VAD vill jag lära mig?? Ja grunderna i fotografering till att börja med. Vill kunna och förstå mer hur och vad som gör en bild bra eller mindre bra och vad JAG kan göra för att nästa gång få ett bättre resultat.
Då finns det absolut anledning att diskutera analogteknikens för- och nackdelar och vilka alternativ som finns.

Det jag hänger upp mig på är att det aldrig går att föra en seriös diskussion om analog fotografi utan att trådarna skall kapas av digitala förespråkare. Grundfrågan i den här tråden var vad trådskaparen skulle tänka på vid inköp av en analog kamera i prisintervallet 500-1000 kr. Och vips har man den helt meningslösa diskussionen om vad som är "bäst" analogt eller digitalt. Detta fenomen är något jag sällan upplevt i alla de trådar om köpråd för digitalkameror, konstigt?

Om tråden hade handlat om fördelar respektive nackdelar med de olika teknikerna skulle det vara en annan sak. Det finns mängder av detta också för de som är intresserade.

Men en tumregel som kan vara bra är att man försöker moderera trådarna så att dom fortsätter att handla om det de ursprungligen skapades för, som i detta fall alltså var vad man skall tänka på vid inköp av en billig begagnad analog kamera.

När det gäller fotografins grunder och vad som gör en bra bild osv finns överhuvud taget ingen anledning att gå in på analogt eller digitalt. Fotografins grunder är de samma oavsett teknik, detsamma gäller för bra bilder och vad som egentligen är bra bilder och om detta ens går att definiera.

Det jag hänger upp mig på är att det aldrig går att föra en seriös diskussion om analog fotografi utan att trådarna skall kapas av digitala förespråkare. Grundfrågan i den här tråden var vad trådskaparen skulle tänka på vid inköp av en analog kamera i prisintervallet 500-1000 kr.
Du har nog inte riktigt läst vad trådstartaren skrivit i tråden. Han gör ju klart att han inte vet något om analog fotografi och att skälet till att han funderar på en analog systemkamera är att den är billigare i inköp än en digital.

Om någon i ett annat forum berättade att han ska börja arbetspendla mellan Nyköping och Stockholm och tänkte köpa en cykel men skrev att han "kan INGET om cyklar så ALLA tips är välkomna" -- då skulle du förstås bara diskutera olika cykelmodeller? Inte påpeka att det kanske kan vara idé att fundera över en begagnad bil istället?

När det gäller fotografins grunder och vad som gör en bra bild osv finns överhuvud taget ingen anledning att gå in på analogt eller digitalt. Fotografins grunder är de samma oavsett teknik, detsamma gäller för bra bilder och vad som egentligen är bra bilder och om detta ens går att definiera.

Frågan om digitalt eller analogt är ju i allra högsta grad relevant i sammanhanget.

Jag tror snarare att det är så att några analognördar inte riktigt klarar av att deras format inta har några fördelar att föra fram annat än känslomässiga skillnader.

Frågan om att pendla mellan Nyköping och Stockholm skulle ju också kunna vara att någon går in på ett forum för T-fordsentusiaster och säger att han vill köpa en T-ford som sitt första pendlingsfordon, men att han inte vet något annat om bilar. Skulle det vara fel om folk föreslog att han skulle köpa en modern bil att pendla med och sedan köpa en T-ford senare om han har lust med det då?

Frågan om digitalt eller analogt är ju i allra högsta grad relevant i sammanhanget.

Jag tror snarare att det är så att några analognördar inte riktigt klarar av att deras format inta har några fördelar att föra fram annat än känslomässiga skillnader.

Frågan om att pendla mellan Nyköping och Stockholm skulle ju också kunna vara att någon går in på ett forum för T-fordsentusiaster och säger att han vill köpa en T-ford som sitt första pendlingsfordon, men att han inte vet något annat om bilar. Skulle det vara fel om folk föreslog att han skulle köpa en modern bil att pendla med och sedan köpa en T-ford senare om han har lust med det då?

Den här typen av inlägg hjälper verkligen till att hålla uppe standarden i trådarna.

Jaså det är så ni ser det? Att fota analogt är som att cykla 20 mil när bilen tar dig samma sträcka mycket snabbare. Eller som att köra T-ford när det finns nya Volvo-modeller. En inte helt tokig jämförerelse ändå. Digitalkameran är som den moderna och snabba bilen. Du kommer fram snabbt med hinner inte se något utefter vägen. Analogkameran är som cykeln och T-forden. Det tar lite längre tid, men du hinner uppleva desto mera utefter vägen. Du lär dig se, känna dofter och lyssna och hinner även smaka om du vill. Hjärnan och sinnena stimuleras på ett helt annat sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar