Makten
Aktiv medlem
Det tror jag också. Men å andra sidan, varför skulle den känslomässiga skillnaden vara mindre viktig än andra skillnader? Det kanske är den viktigaste skillnaden egentligen.Jag tror snarare att det är så att några analognördar inte riktigt klarar av att deras format inta har några fördelar att föra fram annat än känslomässiga skillnader.
Själv kan jag inte titulera mig analognörd, men det lilla jag nu under den senaste månaden pysslat med analogt, har varit mycket givande och fantastiskt spännande och kul jämfört med digitalt, även om jag i många fall hade kunnat få ungefär samma bildresultat oavsett.
Men, jag håller nog med dem som säger att man lär sig fotografins grunder mycket snabbare med digitalt. Den direkta återkopplingen gör att man direkt ser om det blivit fel, och man kan då prova sig fram för att åtgärda misstaget. Helst inte slumpmässigt då förstås.
Är man total novis så kanske det är dumt med analogt, men om man känner att det verkar spännande så är det bara att prova. Kostnaden är mycket låg, förutsatt att man inte tänker bränna nån rulle om dan. Skippa McDonalds-besöket och lämna en film till framkallning istället