Annons

Funderar på ANALOGT

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror snarare att det är så att några analognördar inte riktigt klarar av att deras format inta har några fördelar att föra fram annat än känslomässiga skillnader.
Det tror jag också. Men å andra sidan, varför skulle den känslomässiga skillnaden vara mindre viktig än andra skillnader? Det kanske är den viktigaste skillnaden egentligen.

Själv kan jag inte titulera mig analognörd, men det lilla jag nu under den senaste månaden pysslat med analogt, har varit mycket givande och fantastiskt spännande och kul jämfört med digitalt, även om jag i många fall hade kunnat få ungefär samma bildresultat oavsett.

Men, jag håller nog med dem som säger att man lär sig fotografins grunder mycket snabbare med digitalt. Den direkta återkopplingen gör att man direkt ser om det blivit fel, och man kan då prova sig fram för att åtgärda misstaget. Helst inte slumpmässigt då förstås.

Är man total novis så kanske det är dumt med analogt, men om man känner att det verkar spännande så är det bara att prova. Kostnaden är mycket låg, förutsatt att man inte tänker bränna nån rulle om dan. Skippa McDonalds-besöket och lämna en film till framkallning istället:)

Hoppas jag postat i rätt forum.
Jag är nykomling på detta forum och har en fråga...till att börja med ;)
Jag funderar på att skaffa mig en analog systemkamera. Då jag är nybörjare så undrar jag om nån kan rekommendera en, Jag tänker mig en i prisklassen runt 500-1000 kr. Vad ska jag tänka på?
Kan INGET om analoga kameror så ALLA tips är välkomna.
Tack på förhand.

Ett litet tips i denna urspårade tråd:

Kika på någon av Nikons gamla modeller, själv har jag en Nikon FE som jag köpte för 500:-.
Den funkar bra för mig.

/micke

mina 5 cent

Den här typen av inlägg hjälper verkligen till att hålla uppe standarden i trådarna.

Urspårat var namnet på tråden tror jag.

Jag tycker att det är trevligt med både analogt och digitalt. Jag jobbar väldigt olika beroende på vilken teknik jag använder.

Att det kostar mer med analogt är väl ställt bortom allt tvivel, det innebär också att man tänker till lite innan man tar kortet. En klar nackdel är ju att man inte får se resultatet omedelbart vilket är lite hämmande när man testar och försöker utöka sin kunskapsbank.
Det är å andra sidan lilla julafton när filmen kommer i lådan.

En fördel är ju att man får rena proffsgrejjor till vrakpriser, vad gäller kameror och de är en fröjd att jobba med. (Nikon FE & F4s är mina analoga följedragare)

Det är lätt att bli lat med digitalt, sprejjar man på så blir det ju förmodligen något kort som blir bra.
Om man kan fota med ett analogt arbetssätt med sin digitala kamera så är det förmodligen det bästa sättet att komma framåt som fotograf, det är dessutom det billigaste sättet på lite sikt.

Jag skulle inte säga att det är smartast att börja sin karriär i SLR-land med en analog kamera, men väl värt att pyssla med som själavård då man lessnat lite på menyer och minneskort.

Urspårat var namnet på tråden tror jag.

Jag tycker att det är trevligt med både analogt och digitalt. Jag jobbar väldigt olika beroende på vilken teknik jag använder.

Att det kostar mer med analogt är väl ställt bortom allt tvivel, det innebär också att man tänker till lite innan man tar kortet. En klar nackdel är ju att man inte får se resultatet omedelbart vilket är lite hämmande när man testar och försöker utöka sin kunskapsbank.
Det är å andra sidan lilla julafton när filmen kommer i lådan.

En fördel är ju att man får rena proffsgrejjor till vrakpriser, vad gäller kameror och de är en fröjd att jobba med. (Nikon FE & F4s är mina analoga följedragare)

Det är lätt att bli lat med digitalt, sprejjar man på så blir det ju förmodligen något kort som blir bra.
Om man kan fota med ett analogt arbetssätt med sin digitala kamera så är det förmodligen det bästa sättet att komma framåt som fotograf, det är dessutom det billigaste sättet på lite sikt.

Jag skulle inte säga att det är smartast att börja sin karriär i SLR-land med en analog kamera, men väl värt att pyssla med som själavård då man lessnat lite på menyer och minneskort.

Ett inlägg jag kan skriva under på(!)

/John

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto