Mankan G
Aktiv medlem
Fin logik:
"Jag tror jag säljer min D300 och 17-55/2.8 för att köpa en D700 med en 24-120/3.5-5.6 zoom..."
"Jag köper en bättre förstärkare så jag inte behöver så dyra högtalare..."
Vem "uppgraderar" till FX för att få lika bra kvalitet som med sin DX DSLR?
Vem "uppgraderar" till FX för att kunna fotografera på f4 med FX på ISO 3200 och erhålla samma skärpedjup och brus som på DX, f2.8, ISO 1600?
Jag skulle mycket väl kunna göra det. Alla ovanstående påståenden alltså. Debatten proffsobjektiv vs amatördito finner jag vara helt meningslös. För mig så är det slutresultatet som är intressant. Prislappen och eller någon fånig guld- eller röd ring är helt ointressant
Mitt påstående var ur ett rent kostnadsperspektiv. Om jag stod i valet idag inför en D300/17-55 eller en D700/24-85: Varför skulle jag INTE välja D700 med 24-85 om den kostar mindre än D300 + 17-55 och ger mig lika bra bilder samt MÖJLIGHETEN till än bättre bilder med andra objektiv. Jag skulle givetvis inte köpa en D700 och 24-85 bara för att ersätta min D300 och 17-55 om den nya inte gav mig något mer
När det gäller skärpedjupsfrågan så är den i alla fall för mig reell. Jag hamnar ofta i situationer där skärpedjupet inte räcker till redan med min D300 och 70-200. Mitt vanligaste motiv brukar behöva runt 4-5,6. Även slutartiden är fastställd. Mellan 1/250-1/500s är vad jag oftast behöver. Inte mer och inte mindre. Problemet är alltså för mig inte bristen på kort skärpedjup utan att jag vill åt andra egenskaper som FX kan ge mig och som jag känner just nu så tänker jag behålla min DX då även den ger mig fördelar som en FX inte kan.
Med den fotografering jag i dag håller på med så klarar jag mig finfint med min APS. Men jag vill utvecklas och kunna fotografera bilder i situationer där min APS kommer till korta. Martin har redan nämnt två områden: Riktigt höga iso samt bättre möjligheter till kort skärpedjup med korta objektiv.
För mig så innebär funderingarna omkring ett inköp av en FX om hela systemet. Inte en enskilt hus och objektiv. För mig så kompletterar de varandra. Jag lär inte ersätta mitt 80-400 för DX med ett motsvarande brännviddsområde till FX. Hualigen! Däremot behöver jag en normalkombination som ungefär motsvarar en D300 och 17-55 för att kunna använda en FF till vardags och då skulle en 24-85 funka kalas
Så om min D300 + 17-55 och D700 + 24-85 är likvärdiga och D700 kombon kostar mindre så varför inte? Samtidigt som den ger mig andra fördelar.... .....
Senast ändrad: