Om jag förstått allt det jag hittills läst rätt, så har FF fördelen med bättre brusprestanda på högre iso, samt möjlighet till ett kortare skärpedjup, samt teoretiskt bättre dynamiskt omfång, kanske märks det även praktiskt, det har jag ingen aning om. Utöver det så är ju viewfindern större o trevligare på ff kameran, dessutom har den oftast högre upplöst sensor.
FF, har ju även fördelen med att inte kräva allt för mycket av objektiven.
Till nackdelarna hör att det krävs längre slutartid för samma skärpedjup vid samma effektiva brännvidd. Nu tänker jag på landskapsfoto. Detta medför då även att man inte har någon större vinst av ff med tanke på diffraktionen. Här försvinner även lite av fördelen med ff:s bättre brusprestanda.
Vad gäller brännviddsförlängningen så är det väl ganska jämnt då ff-bilden går att croppa till motsvarande utsnitt som croppkameran har. Kanske croppen har en fördel här trots allt, beror ju lite på skillnaden på upplösningen på de jämförda kamerornas sensorer.
För studiofotografen så ter sig ff vara den bästa kandidaten, samt även de som har behov av att fota i sämre ljus.
För landskap, sport, fågelfoto så verkar cropkameran vara en bättre kandidat iaf om man tänkt sig en Canon kamera.
Vilken kamera som är bästa köp beror således som jag ser det på vad man tänkt att fota och hur ens objektivpark ser ut.
Hacka gärna sönder mina argument, jag är öppen för ny kunskap