Annons

Fullformat vs crop - bildexempel

Produkter
(logga in för att koppla)
...

Till nackdelarna med FF räknar jag bl.a. problemen att hitta riktigt bra vidlinklar.

...

Man brukar säga att det är lättare att hitta vidvinklar till fullformat. (tänk brännviddsförlängning :) )

FF kräver mindre av objektiven då FF har lägre pixeldensitet.

Sen har vi förstås mer vinjettering eftersom det visas "mer hörn" med FF om man kör med samma objektiv men nu börjar vi jämföra äpplen med päron.
 
Båda kamerorna är manuellt fokuserade i LiveView med 10x förstoring och på bländare 5.6 på ett EF 50/1.4 samt med 10s självutlösning på stativ om jag inte minns fel, det bör synas i exif, . Det är de stora pixlarna som helt naturligt inte klarar av att leverera tillräcklig upplösning i detta fall.
Hur menar du att större pixlar skulle vara mer krävande? Det är naturligvis precis tvärtom. Objektiv ger alltid högre MTF vid låga frekvenser än vid höga. Eller är utsnittet från ett hörn av bilden?

Jag drar slutsatsen att 7D:s sensor är jävligt bra eller att något är fel i jämförelsen. Se gärna motsvarande jämförelse här:

http://75.126.132.154/PRODS/E7D/FULLRES/E7DhSLI00200_NR_2D.JPG
http://75.126.132.154/PRODS/E5D2/FULLRES/E5D2hSLI00200.JPG
 
Man brukar säga att det är lättare att hitta vidvinklar till fullformat. (tänk brännviddsförlängning :) )

.

Många brukar hävda det ja det jag men det är lika galet och fel som vanligt. Det finns fler bra vidvinklar till APS (med AF) än vad det finns till FF. Det som saknas är däremot bra vidvinklar som samtidigt är ljusstarka till DX.

Dessutom är det faktiskt så att just bra vidvinklar till APS är vanligtvis avgjort billigare än riktigt bra vidvinklar till FX.
 
Mitt byte till fullformat skedde enkom eftersom jag ville ha mera vidvinkel. Byter man hus från 30D till 5D så blir ju alla objektiven som man har bredare i bildvinkeln. Jag stog i valet mellan ett 16-35 eller 5D.

Vill man ha ljusstarka vidvinklar så är man tvungen att ha FF. För övrigt så blir min fotografering inte bättre av en 5D vs 30D utan bara mera vidvinklig.

/Janne

Ett av den mest sansade inläggen på länge. Jag stämmer in till 100%.

Någonstans måste man ( i alla fall jag) väga in praktiska egenskaper i debatten, Om jag skulle köpa en FF som komplement vilket jag alltså kommer att göra inom en överskådlig framtid så lär jag inte byta ut hela min arsenal av optik. Speciellt inte på telesidan. Jag har idag en 70-200 och en 80-400 som funkar kalas på min croppade kamera, De lär säkerligen fungera lika bra på en framtida D700 men med helt annorlunda bildvinklar.

Dock är det inte realistiskt att köpa en motsvarande ojektivarsenal för att matcha. Prismässigt blir det en helt annan sak för att inte tala om storlek och vikt. 600:eek:r både kostar och väger avsevärt mer. Däremot går 70-200 i princip att ersätta rakt av med 70-300VR. 80-400:an däremot?

Jag kommer förmodligen att köpa en 24-85 eller liknande den dagen jag köper D700. Ytterst sällan jag behöver mer vinkel än så men det jag ser mest fram emot är att kunna använda alla mina gamla sköna och ljusstarka AI gluggar på FF. De kommer inte helt till sin rätt på DX. Inte så mycket att vinklarna blir fel för det kan jag leva med men framför allt att de presterar mycket bättre på FF fullt öppna.....
 
Jag bytte till FF för att jag ville ha lägre brus och möjlighet till kort skärpedjup även med vidvinklar och normalobjektiv. Att sen objektiven som jag gillar att använda är både mindre och billigare än för APS-C gjorde inte valet svårare;-) I min lilla värld finns det dessutom enormt mycket fler objektiv att välja på som är intressanta än om jag hade fortsatt med APS-C.
Vad gäller skärpa och sånt så är det skitsamma. Jag hade kunnat klara mig med 4 miljoner pixlar eller så. Och även ganska muggiga objektiv kan ge grymt skön känsla/bildkvalitet/whatever.
 
Hur menar du att större pixlar skulle vara mer krävande? Det är naturligvis precis tvärtom. Objektiv ger alltid högre MTF vid låga frekvenser än vid höga. Eller är utsnittet från ett hörn av bilden?

Jag drar slutsatsen att 7D:s sensor är jävligt bra eller att något är fel i jämförelsen. Se gärna motsvarande jämförelse här:

http://75.126.132.154/PRODS/E7D/FULLRES/E7DhSLI00200_NR_2D.JPG
http://75.126.132.154/PRODS/E5D2/FULLRES/E5D2hSLI00200.JPG

Krävande? Jag skrev att dom är för stora för att klara dom mindres möjligheter vid samma FOV och DOF. D.v.s. en croppad 5DII har bara 8 Mpix jämfört med en 7D med 18 Mpix på samma yta. Pixlarna i 7D är alltså så bra att dom fixar 5DII upp till iso6400, högre har jag inte provat, vid samma FOV och DOF. Har f.ö. gjort samma prov två ggr med samma resultat enbart för att få reda på att 7D verkligen levererar de jag vill ha ut av den.

De filer du länkar till är typiska äppel vs päronjämförelser där jämförelse görs genom att skala upp den med färre antal pixlar till samma antal som den med fler och där DOF helt glömts bort. Detta går utmärkt, och har alltid gjorts, med samma sensorstorlekar som per automatik har samma DOF men när sensorstorlekarna skiljer får man tänka ett steg till.
 
Om jag förstått allt det jag hittills läst rätt, så har FF fördelen med bättre brusprestanda på högre iso, samt möjlighet till ett kortare skärpedjup, samt teoretiskt bättre dynamiskt omfång, kanske märks det även praktiskt, det har jag ingen aning om. Utöver det så är ju viewfindern större o trevligare på ff kameran, dessutom har den oftast högre upplöst sensor.
FF, har ju även fördelen med att inte kräva allt för mycket av objektiven.

Till nackdelarna hör att det krävs längre slutartid för samma skärpedjup vid samma effektiva brännvidd. Nu tänker jag på landskapsfoto. Detta medför då även att man inte har någon större vinst av ff med tanke på diffraktionen. Här försvinner även lite av fördelen med ff:s bättre brusprestanda.

Vad gäller brännviddsförlängningen så är det väl ganska jämnt då ff-bilden går att croppa till motsvarande utsnitt som croppkameran har. Kanske croppen har en fördel här trots allt, beror ju lite på skillnaden på upplösningen på de jämförda kamerornas sensorer.

För studiofotografen så ter sig ff vara den bästa kandidaten, samt även de som har behov av att fota i sämre ljus.

För landskap, sport, fågelfoto så verkar cropkameran vara en bättre kandidat iaf om man tänkt sig en Canon kamera.

Vilken kamera som är bästa köp beror således som jag ser det på vad man tänkt att fota och hur ens objektivpark ser ut.

Hacka gärna sönder mina argument, jag är öppen för ny kunskap ;)
 
Krävande? Jag skrev att dom är för stora för att klara dom mindres möjligheter vid samma FOV och DOF. D.v.s. en croppad 5DII har bara 8 Mpix jämfört med en 7D med 18 Mpix på samma yta. Pixlarna i 7D är alltså så bra att dom fixar 5DII upp till iso6400, högre har jag inte provat, vid samma FOV och DOF. Har f.ö. gjort samma prov två ggr med samma resultat enbart för att få reda på att 7D verkligen levererar de jag vill ha ut av den.
Jag förstår inte alls ditt resonemang. Hur skulle pixlar kunna vara "för stora" och på det viset vara till någon nackdel?

De filer du länkar till är typiska äppel vs päronjämförelser där jämförelse görs genom att skala upp den med färre antal pixlar till samma antal som den med fler och där DOF helt glömts bort. Detta går utmärkt, och har alltid gjorts, med samma sensorstorlekar som per automatik har samma DOF men när sensorstorlekarna skiljer får man tänka ett steg till.
Bilderna jag länkade till är inte omskalade.

----------------

Anledningen att jag ifrågasätter ditt test är för att resultatet går stick i stäv med alla andra tester, plus den rent teoretiska modellen. Större pixlar bör rimligen inte ge sämre skärpa per pixel, utan högre. Vilken del av bilden är dina utsnitt från? Kan vi kanske få se en hel bild?
 
Tyvärr inte en generell sanning....En D700 med en AF-S24-85 ger i princip likadana bilder som en D300 med 17-55 f2,8. DX är avgjort dyrare. Jämförelsen haltar givetvis då 24-85 inte längre tillverkas men den är ändå intressant. Samma sak gäller på telesidan: En D700 med 70-300 är jämförbar med en D300 och en 70-200. DX är avgjort dyrare igen.....

Fast å andra sidan så finns det avgjort billigare hus till DX så om du klarar dig med ett sådant så är det en helt annan sak...

Jämför proffsobjektiv med proffsobjektiv med samma ljusstyrka för samma effektiva brännviddsomfång:

1) För FX D700/D3s med 24-70/2.8 relativt D5000/D90/D300s med 17-55/2.8,

2) För FX D700/D3s med Sigma 120-300/2.8 relativt D5000/D90/D300s med 70-200/2.8.

70-300/3.5-5.6 är inget proffsobjektiv vilket ju inte minst ljusstyrkan visar.
 
Jämför proffsobjektiv med proffsobjektiv med samma ljusstyrka för samma effektiva brännviddsomfång:
Varför det? Hela vitsen med resonemanget var ju att man kan få lika bra kvalitet med icke-proffsobjektiv på FF som med proffsobjektiv på APS-C, och att man inte behöver samma ljusstyrka för att kunna få kort skärpedjup.

Vem fasen bryr sig om ifall det är ett "proffsobjektiv" om bildkvaliteten blir bra? Inte jag i alla fall.
 
Varför det? Hela vitsen med resonemanget var ju att man kan få lika bra kvalitet med icke-proffsobjektiv på FF som med proffsobjektiv på APS-C, och att man inte behöver samma ljusstyrka för att kunna få kort skärpedjup.

Vem fasen bryr sig om ifall det är ett "proffsobjektiv" om bildkvaliteten blir bra? Inte jag i alla fall.

Fin logik:

"Jag tror jag säljer min D300 och 17-55/2.8 för att köpa en D700 med en 24-120/3.5-5.6 zoom..."

"Jag köper en bättre förstärkare så jag inte behöver så dyra högtalare..."

Vem "uppgraderar" till FX för att få lika bra kvalitet som med sin DX DSLR?

Vem "uppgraderar" till FX för att kunna fotografera på f4 med FX på ISO 3200 och erhålla samma skärpedjup och brus som på DX, f2.8, ISO 1600?
 
Om jag förstått allt det jag hittills läst rätt, så har FF fördelen med bättre brusprestanda på högre iso, samt möjlighet till ett kortare skärpedjup, samt teoretiskt bättre dynamiskt omfång, kanske märks det även praktiskt, det har jag ingen aning om. Utöver det så är ju viewfindern större o trevligare på ff kameran, dessutom har den oftast högre upplöst sensor.
FF, har ju även fördelen med att inte kräva allt för mycket av objektiven.

Till nackdelarna hör att det krävs längre slutartid för samma skärpedjup vid samma effektiva brännvidd. Nu tänker jag på landskapsfoto. Detta medför då även att man inte har någon större vinst av ff med tanke på diffraktionen. Här försvinner även lite av fördelen med ff:s bättre brusprestanda.

Vad gäller brännviddsförlängningen så är det väl ganska jämnt då ff-bilden går att croppa till motsvarande utsnitt som croppkameran har. Kanske croppen har en fördel här trots allt, beror ju lite på skillnaden på upplösningen på de jämförda kamerornas sensorer.

För studiofotografen så ter sig ff vara den bästa kandidaten, samt även de som har behov av att fota i sämre ljus.

För landskap, sport, fågelfoto så verkar cropkameran vara en bättre kandidat iaf om man tänkt sig en Canon kamera.

Vilken kamera som är bästa köp beror således som jag ser det på vad man tänkt att fota och hur ens objektivpark ser ut.

Hacka gärna sönder mina argument, jag är öppen för ny kunskap ;)

Inte mycket att hacka på, men dina åsikter kan sammanfattas mycket kortare.

Har man erfarenhet från tiden med enbart analoga systemkameror, A-SLR, ger en D-SLR FF samma känsla, lika stor sökare, samma fungerande brännvidd enligt markering på optiken, samma skärpedjup, osv......

En övergång till "basic format" FF/24x36mm gör APS-C överflödigt, min gissning är att nästan alla systemkameror om några år har FF, mindre bildsensorer blir kvar, som 4:3, i vissa märkeskameror, men APS-C, nej, nej, borta från marknaden inom 4-5 år.

Hoppas att morgondagens systemkameror med FF blir mycket kompaktare, än dagens, om inte tar jag fram min lilla A-SLR Olympus OM-1, för film kommer alltid att finnas till försäljning.
 
Jag förstår inte alls ditt resonemang. Hur skulle pixlar kunna vara "för stora" och på det viset vara till någon nackdel?


Bilderna jag länkade till är inte omskalade.

----------------

Anledningen att jag ifrågasätter ditt test är för att resultatet går stick i stäv med alla andra tester, plus den rent teoretiska modellen. Större pixlar bör rimligen inte ge sämre skärpa per pixel, utan högre. Vilken del av bilden är dina utsnitt från? Kan vi kanske få se en hel bild?

Ok, här kommer länkarna igen.

Observera att allt är lika. Samma objektiv (50/1,4). Samma avstånd. Samma iso. Samma bländare. Samma tid. Samma skärpedjup. MF LiveViev 10x. Stativ. Självutlösning. Lika stora utsnitt från exakt samma del av motivet. Edit: Skalningar har skett upp och ner till varandras pixelmängd. Ingen skärpning. Ingen brusreducering. Ingen kontrastkurva (Linjär alltså). Samma råkonverterare (Capture One 5 Pro)

Relativt sett är det närmare centrum för FF än för crop-kameran men de har ingen som helst betydelse för skärpan/detaljerna/upplösningen i det här fallet eftersom utsnittet är taget på exakt samma läge på "MTF-kurvan" i båda fallen.

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1451251&postcount=2928
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1451554&postcount=2938
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1451557&postcount=2939
 
Senast ändrad:
...
Vem "uppgraderar" till FX för att kunna fotografera på f4 med FX på ISO 3200 och erhålla samma skärpedjup och brus som på DX, f2.8, ISO 1600?
inte som en anledning givetvis men detta kan ju bli en sidoeffekt i vissa fotograferingssituationer. För min egen del så brukar jag gå upp på just f4 i hockeyn då skärpedjupet blir för kort (och vinjetteringen mer påtaglig) annars.

Jag uppgraderade från D300 till D700 men har å andra sidan fler situationer där jag har stor nytta av FF så jag kan leva med f4 i hockeyn
 
Senast ändrad:
Fin logik:

"Jag tror jag säljer min D300 och 17-55/2.8 för att köpa en D700 med en 24-120/3.5-5.6 zoom..."
Ja, det är väl utmärkt logik? Förutom att du bytte ut 24-85 mot 24-120 som är ett sämre objektiv.

"Jag köper en bättre förstärkare så jag inte behöver så dyra högtalare..."
Vänd på det så är vi närmare sanningen. Högtalarna är viktigare än förstärkaren.

Vem "uppgraderar" till FX för att få lika bra kvalitet som med sin DX DSLR?
Antagligen ingen. Varför skulle man göra det?

Vem "uppgraderar" till FX för att kunna fotografera på f4 med FX på ISO 3200 och erhålla samma skärpedjup och brus som på DX, f2.8, ISO 1600?
Antagligen den som inte bländar ner sitt objektiv på FX i alla lägen.


Ok, här kommer länkarna igen.
Det blir ju inte mer rätt för att du länkar ännu en gång till samma test;-)

Observera att allt är lika. Samma objektiv (50/1,4). Samma avstånd. Samma iso. Samma bländare. Samma tid. Samma skärpedjup. MF LiveViev 10x. Stativ. Självutlösning. Lika stora utsnitt från exakt samma del av motivet. Edit: Skalningar har skett upp och ner till varandras pixelmängd. Ingen skärpning. Ingen brusreducering. Ingen kontrastkurva (Linjär alltså). Samma råkonverterare (Capture One 5 Pro)
Förlåt, men då är testet helt meningslöst. Du måste nämligen ha skalat upp bilden från 5D för att få samma förstoring på skärmen. Gör om testet utan att skala om bilderna. Du visar inte "100% crop" om du har interpolerat bilden till annan storlek än den var från början.

Det var väl det jag trodde; att testet inte visade vad du antydde.
 
inte som en anledning givetvis men detta kan ju bli en sidoeffekt i vissa fotograferingssituationer. För min egen del så brukar jag gå upp på just f4 i hockeyn då skärpedjupet blir för kort (och vinjetteringen mer påtaglig) annars.

Jag uppgraderade från D300 till D700 men har å andra sidan fler situationer där jag har stor nytta av FF så jag kan leva med f4 i hockeyn

Skärpedjupet för kort? Vilka hockeybilder som du tar får för kort skärpedjup?

Har du testat DX-cropen på din D700 på f2.8? Du får då visserligen bara 5,1 MP men samma ljusstyrka, ISO och skärpedjup som en DX DSLR?
 
....

Förlåt, men då är testet helt meningslöst. Du måste nämligen ha skalat upp bilden från 5D för att få samma förstoring på skärmen. Gör om testet utan att skala om bilderna. Du visar inte "100% crop" om du har interpolerat bilden till annan storlek än den var från början.

Det var väl det jag trodde; att testet inte visade vad du antydde.

Om du var riktigt uppmärksam så kanske du såg skalningen åt båda håll... Och det är 100% crop hela tiden på normaliserade bilder (att jämföra med två exakt lika utskrifter)

Hur som helst så blir det du vill jämföra detta. Vilket i.o.f.s. man oxå kan göra bara man kommer ihåg att det är en väldig skillnad på förstoringsglasen du använder som du ser...
 

Bilagor

  • 5DII-ISO6400-8MP.jpg
    5DII-ISO6400-8MP.jpg
    89.6 KB · Visningar: 604
  • 7D-ISO6400-18MP.jpg
    7D-ISO6400-18MP.jpg
    93.9 KB · Visningar: 599
Krävande? Jag skrev att dom är för stora för att klara dom mindres möjligheter vid samma FOV och DOF. D.v.s. en croppad 5DII har bara 8 Mpix jämfört med en 7D med 18 Mpix på samma yta. Pixlarna i 7D är alltså så bra att dom fixar 5DII upp till iso6400, högre har jag inte provat, vid samma FOV och DOF. Har f.ö. gjort samma prov två ggr med samma resultat enbart för att få reda på att 7D verkligen levererar de jag vill ha ut av den.

De filer du länkar till är typiska äppel vs päronjämförelser där jämförelse görs genom att skala upp den med färre antal pixlar till samma antal som den med fler och där DOF helt glömts bort. Detta går utmärkt, och har alltid gjorts, med samma sensorstorlekar som per automatik har samma DOF men när sensorstorlekarna skiljer får man tänka ett steg till.

1) Det är ju självklart att en kamera med lägre pixeldensitet (5DII) inte kan ge samma räckvidd med samma brännvidd och därmed faktiska upplösning i ett givet utsnitt som en kamera med högre pixeldensitet (7D),

2) Det intressanta är ju inte att en APS-C DSLR ger bättre räckvidd utan hur bildkvaliteten förhåller sig vid ekvivalenta bilder där båda kamerornas fulla upplösning tas tillvara. Om man sedan vill använda sig av samma DOF eller inte kan ju diskuteras,

3) Ingen skaffar sig en FF DSLR för att fotografera bilder i APS-C storlek eller för maximal räckvidd. Ingen skaffar sig en APS-C kamera för att ta vidvinkelfoton. Det finns skäl till att välja format efter behov och att ha flera kameror som motsvarar dessa behov.
 
Senast ändrad:
1) Det är ju självklart att en kamera med lägre pixeldensitet (5DII) inte kan ge samma räckvidd med samma brännvidd och därmed faktiska upplösning i ett givet utsnitt som en kamera med högre pixeldensitet (7D),

2) Det intressanta är ju inte att en APS-C ger bättre räckvidd utan hur bildkvaliteten förhåller sig vid ekvivalenta bilder där båda kamerornas fulla upplösning tas tillvara. Om man sedan vill använda sig av samma DOF eller inte kan ju diskuteras,

3) Ingen skaffar sig en FF DSLR för att fotografera bilder i APS-C storlek eller för maximal räckvidd. Ingen skaffar sig en APS-C kamera för att ta vidvinkelfoton. Det finns skäl till att välja format efter behov och att ha flera kameror som motsvarar dessa behov.

Ja hittils så har ingen hänsyn tagits till DOF vid jämförelser men det finns ju inget som hindrar att man börjar med det oxå, eller...

Precis! Olika kameror är bra för olika "applikationer". En telefotograf med FF kan ju knappast ta ett steg framåt för att få dom vilda djuren närmare lika litet som en vidvinkelfotograf med en crop-kamera kan backa ut ur rummet för att få med hela "scenen". Däremellan kvittar det i stort sett vilken kamera man har. Ibland kan ett långt skärpedjup vara att föredra, ibland ett kort... Både FF och APS-C är med andra ord användbara verktyg och jag använder gärna båda.
 
Skärpedjupet för kort? Vilka hockeybilder som du tar får för kort skärpedjup?

Har du testat DX-cropen på din D700 på f2.8? Du får då visserligen bara 5,1 MP men samma ljusstyrka, ISO och skärpedjup som en DX DSLR?
Jag anser att det finns en del situationer där man faktiskt kan få lite för kort skärpedjup i sport. I en närkampssituation vill jag t.ex. ha hyfsad skärpa på de inblandade. Kör jag i "egen zon" i hockey på låt säga 10m avstånd 130mm och f2.8 så är skärpedjupet ganska exakt en meter på min D700. Fokuset i bakkant ligger 52cm från motivet och det finns en klar risk att spelare direkt bakom huvudmotivet hamnar ur fokus.

Detta är dock inte huvudanledningen till att jag kör f4 på D700. Jag får ännu skarpare bilder, mindre vinjettering och likvärdigt eller bättre brusprestanda än f2.8 på D300 vilket bara är positivt.

Som sagt, jag använder mina D700 i många andra sammanhang och kan leva med att jag inte fått så otroligt stor skillnad i vissa enskilda situationer jämfört med DX.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.