Naturligtvis det senaste, lättaste, tåligaste och snyggaste på marknaden! Sedan är det upp till betraktaren. Sonys kameror måste vara det fulaste som sett dagens ljus på länge! Kantiga och det är ju en helt oproportionerlig design. Även design är en viktig aspekt tycker jag.
Jag vet inte jag tycker Sony gör så fula kameror.
Kanske just NEX-serien som Sony hade för några år sedan inte var någon direkt höjdare kan jag hålla med om. (Var nog kanske mest dessa sk. "fotbollsmammor" som ville ha de platta/tunna designen med jätteobjektiv framför, det var lite märklig oproportionerlig och kanske ful formgivning, men den kundgruppen är nog numera helt borta, och har istället helt gått över till mobiler).
Tycker däremot att tex. A7III-serien och hela A6xxx-serien är riktigt trevliga, och ganska snygga på sitt sätt. Har inget problem med de personligen. Tycker Sony lyckats väldigt bra där i stort.
Sedan håller jag inte alltid med om att vikten på kamerahus alltid är helt avgörande. Det beror på dels situation (hur man reser och förflyttar sig), och dels främst på hur tunga objektiv man har monterat på kamerahuset.
Ibland kan den vara avgörande med ett lätt kamerahus (om man reser lätt, och med små lätta objektiv), och ibland inte alls lika avgörande (om man fotar med stora tunga objektiv, och där det inte påverkar totalvikten lika mycket, och där kanske ergonomin/greppet är en viktigare faktor).
Sedan har vi, precis som Fredrik är inne på, fortfarande vissa för- och nackdelar med DSLR vs. spegellöst. Detta gör att de tilltalar olika användare och olika behov.
Nu är jag själv inte aktuell att köpa ny DSLR (är nöjd med de jag har) och inte någon som direkt brukar bry mig om försäljningsstatistik, men såg nyligen att det var tydligen två DSLR som toppade försäljningen för december månad *.
Själv fotar jag kanske 80% spegellöst, men det betyder inte att jag inte uppskattar mina DSLR när de behövs, eller att DSLR inte säljer nya kameror med ny teknik på marknaden, eller tilltalar många andra köpare och användare.
*
DSLR på plats #1 och #2 för december månads kameraförsöljning: https://www.dpreview.com/news/74010...he-full-frame-camera-market-for-december-2017