Karolinajantz
Aktiv medlem
Vill också skriva att det säkert finns de som tycker att jag gjort ett bra/dåligt val. Men som Mats skriver ovan så är det rätt för MIG.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kände på flera FF med olika objektiv och kom fram till att de blir alldeles för tunga att bära med, för MIG. Det blir aps-c, Canon 80D med till en början 2 objektiv. Ett zoom och ett ljusstarkt fast.
Vill också skriva att det säkert finns de som tycker att jag gjort ett bra/dåligt val. Men som Mats skriver ovan så är det rätt för MIG.
Sonytalibanerna har nog missat tråden vilket räddat den
Äsch då kan jag lika gärna be om några sist råd.
Canon verkar inte ha zoomen jag vill ha.
Ska man satsa på
Tamron 16-300?
Tamron 18-270?
Tamron 18-400?
Sigma 18-300?
Eller Canon 18-135?
Vågar man välja tamron eller sigma till ett Canon hus?
Design är viktigt i den mån det gör att kameran blir bekvämare och lättare att använda. Hur den ser ut är tämligen sekundärt.Även design är en viktig aspekt tycker jag.
Jag har ett par spegelfria kameror och tycker mycket om att de (och objektiven till dem) inte väger så mycket, men jag tycker inte att man som amatörfotograf ska dra slutsatser om potentiella framtida ryggproblem av hur pressfotografer förr bar sin utrustning. Numera finns det utmärkta fotoryggsäckar att bära tunga kameror i (om man nu vill ha en tung kamera).mina forna kollegor pressfolket fick ryggproblem eftersom kamerorna bars i trunkar och de alltid bar flera hus och objektiv med sig med olika filmtyper i.
Äsch då kan jag lika gärna be om några sist råd.
Canon verkar inte ha zoomen jag vill ha.
Ska man satsa på
Tamron 16-300?
Tamron 18-270?
Tamron 18-400?
Sigma 18-300?
Eller Canon 18-135?
Vågar man välja tamron eller sigma till ett Canon hus?
Men då kan man välja en Canon EOS 6D (II) eller en Nikon Df istället. Då blir det inte riktigt lika tungt och klumpigt.Hos en Nikon D5 eller en Canon 1DX MKII finns inte den möjligheten. Även om man sätter på ett litet lätt objektiv så är kameran fortfarande klumpig och tung.
Det är trots allt det som är det viktigaste.Vill också skriva att det säkert finns de som tycker att jag gjort ett bra/dåligt val. Men som Mats skriver ovan så är det rätt för MIG.
Väljer du Canon 18-135 USM varianten får du riktigt snabb autofokus. Detta är alltså den senaste.
Alternativ 2 skulle vara Tamron 16-300. Den finns recenserad vad jag minns på lenstip.com och verkar vara en mer lyckad konstruktion än 18-400. Sedan anser jag att man har större nytta av de 2mm mer på vidvinkelsidan än de 100mm på telesidan. Det är för de flesta av oss inte så ofta man behöver gå över 300mm (fågelfotografer undantagna men de nöjer sig inte med en superzoom för detta).
Canon 18-200 är idag främst attraktiv p g a ett lågt begagnatpris plus att original hsr en längre framtidssäkerhet gällande kompatibilitet med frsmtida kamerahus. Däremot är Tamron 16-300 mer mångsidigt och verkar inte skilja i skärpa till dess nackdel.
My two cents....
Då vet du redan om du saknade mer eller mindre brännvidd.Canon 18-200 har jag haft tidigare och det var toppen, men tänkte inte köpa det då jag har tillgång att låna det om det blir absolut nödvändigt.
Väljer du Canon 18-135 USM varianten får du riktigt snabb autofokus. Detta är alltså den senaste.