Tyvärr så tycker jag inte ens idag att Fuji kunnat lösa detta med att få till en normal AF-ON (som det fungerar på Nikon/Canon). Varför det skall vara så svårt vet jag inte, men hoppas fortfarande att de kan få till det någon gång.
Annars så är jag ganska nöjd med de uppdateringar som de släpper. Men så kom jag inte heller in i Fujisystemet precis från start, när de hade lite problem med första generationens kameror. Staratde visserligen med en billig beg. X-E1, men när jag köpte den så hade det redan kommit uppdateringar som löst alla problem (och även, tacksamt nog, lagt till funktionalitet som inte fanns från start).
Var man ägare av de första Fuji X-modellerna så kanske man har lite annan mer negativ uppfattning (men å andra sidan så kanske det är mer förståeligt när de var helt nya).
När det gäller andra generationens X-kameror, som X-T10 som jag köpte ny på kampanj när den precis släppts, så fungerade den mycket väl från start (fanns säkert några buggar, men inga jag märkte av praktiskt).
Fuji är inte fantastiska, och har helt klart inte allt perfekt (som tex. AF-ON).
Däremot så är de i min egna erfarenhet, bland de bättre tillverkarna att inte segmentera sina kameror så mycket mjukvarumässigt (att de har olika dyr och olika presterande hårdvara som EVF, objektiv, etc. är ju inget dumt eller märkligt, utan bra att det finns olika val för kunder med olika krav).
Tex. Nikon och Panasonic har lite fler mjukvarustrypningar, troligen för konstgjord segmentering, på fler av sina kamerahus upplever jag. Det är lite skillnad (tycker jag).
Upplever också att Fuji är lite bättre (men inte fantastiska) än andra på att backportera nya mjukvarufinesser till äldre kamerahus, till skillnad från mina Panasonic, Nikon och Canon.
Känns som de bryr sig om mig som kund lite mer. Men det är säkert en uträknad kallhamrad marknadsföringsstrategi att de vill vinna min långsiktiga lojalitet, och därmed handla mer på sikt, (även om de inte kortsiktigt pressar mig till nya kamerahus direkt, genom att ibland ge mig de mjukvarufunktionerna gratis på äldre kameror).
De gör det garanterat för att de tror att det gynnar deras försäljning på sikt (även om det ibland kanske motverkar den kortsiktigt). De är ju också ett kommersiellt företag med ett klart vinstintresse (som alla andra).
Nu, om det någon gång bara kan få till en riktig AF-ON...