Gutta
Aktiv medlem
Jag har uppgraderat min X-E1:a och 18-55:a nu och testat lite (även med 55-200) och autofokusen är grymt mycket snabbare!!
Alltså, den här kameran och gluggarna är så jäkla underbara att plåta med. Trodde aldrig att jag skulle få tillbaka en sån här glädje i fotograferandet... Enda smolket i bägaren har varit den sega AF:en, nu när det är åtgärdat finns inget att gnälla över, för mig i alla fal!
Kan bara hålla med om det där med glädjen!
Har också uppdaterat och skulle väl vilja ge en något mer nyanserad version av förbättringen...
Visst har det blivit bättre. Men det är ju fortfarande en bit efter den ganska trötta af:en i en d-slr som 5D2.
Med det sagt så kan jag å andra sidan konstatera att det är en rätt skön känsla att veta att fokus sitter nästan alltid...för det visste man minsann inte med kanonen. Men jag upplever nog fortfarande att det är svårt att få till fokus på snabba/sportiga bilder där man samtidigt vill ha ett kort skärpedjup. Detta var väldigt svårt med spegelreflexaren också men där kunde man iallafall spruta och förvänta sig att någon bild satt (med af då).
Med fujin får jag helt enkelt förfokusera och spruta och hålla tummarna. (positivt är iallafall att fujin tar 6 b/s mot kanonens 4). Negativt med 3/6 b/s lägena i fujin är dock användagränssnittet när man sedan vill titta på dessa bilder. Tycker det är jättekorkat att bildserien visas som en bild och att man måste gå in i ett extra "mode" för att titta på de enskilda bilderna i serien. Hur tänkte de här?!
Negativt med sprutlägena är också att fujin tar sjukt lång tid på sig att tömma buffertar och bli redo för operation igen. Sjukt lång tid här är typ 20 sek eller något i den stilen, givetvis beroende på hur lång serie etc...men med kanonen var man mer eller mindre alltid skjutklar. Nåja på det hela taget är jag supernöjd. Som sagt glädjen är tillbaka!