Annons

Fujifilm X-E1

Produkter
(logga in för att koppla)
Inget APS-C spegellöst har några reella alternativ längre än 210 mm (~315mm småbild).

Bäst långzoomsutbud spegellöst har micro 4/3. Där finns flera alternativ som når motsvarande 600mm småbild.

Följande AF spegellöst fungerar fortfarande ganska dåligt. Olympus EM-1 och EM-5 är vassa fram till första skott, men följer därefter inget vidare.

Nikon 1 har bra följande AF (och når lååångt med ex ett 70-300mm AF-S objektiv och adapter: ~810mm småbild) - men är reglagemässigt inte byggd för den som vill ha allt under fingertopparna.

Okej, men 300mm räcker bra gör mig. Nu nämns Nikon 1 här. Om man nu har dålig koll på dessa format, vilken
är att föredra? NEX 7, X E1, J1?

Okej, men 300mm räcker bra gör mig. Nu nämns Nikon 1 här. Om man nu har dålig koll på dessa format, vilken
är att föredra? NEX 7, X E1, J1?

Vad är viktigast för dig?

X-E1 är den för mig mest tilltalande stillbildskameran av ovan nämnda. Men för långzoom om det är fågelfoto som avses finns knappt något spegellöst jag vågar rekommendera. Möjligen m4/3 eller Nikon 1.

Är det långzoom för att komprimera landskap (stillbild) skulle jag gå på Fuji, tveklöst. Räcker inte 200 mm på APS-C kan du alltid slänga på längre glas med adapter och fokusera manuellt.

Själv använder jag mitt spegellösa system för att filma barnen också, så därför fick det bli NEX. För nu iaf.

De har alla sina styrkor och svagheter. Därför frågan: vad är viktigast för dig? Video? Stillbild? Porträtt? Landskap? Djur och natur? Makro?

Följande AF spegellöst fungerar fortfarande ganska dåligt. Olympus EM-1 och EM-5 är vassa fram till första skott, men följer därefter inget vidare.

E-M1 bör vara bättre än E-M5 i och med att den förstnämnda har fasdetekterande AF. Något regelrätt test har väl ingen hunnit göra än.

Inget APS-C spegellöst har några reella alternativ längre än 210 mm (~315mm småbild).

Bäst långzoomsutbud spegellöst har micro 4/3. Där finns flera alternativ som når motsvarande 600mm småbild.

Nja, på en Canon M kan du såvitt jag förstår använda EF-objektiv, som ju finns i brännvidder upp till 800 mm.

På vilket sätt skulle det inte vara "reellt" att sätta ett 55-250, 70-300L eller 100-400 på Canon M?

För att det - i dagsläget - är betydligt mer begåvat att sätta dessa på en 100d istället ;-)

Frågan, som jag fortfarande försöker besvara, var vad som var mest begåvat att _nyinvestera_ i om man ville ha spegellös långzoom.

Har man redan något av ovanstående objektiv, så absolut, men diskussionen avsåg alltså om man ville starta från scratch. Inget annat.

Och med detta sagt: räcker 200mm och AF inte är prio är Fuji ett kalasalternativ.

Är AF och/eller längre brännvidder prio : satsa på m4/3 eller Nikon 1 - eller stanna kvar med DSLR ett tag till :0)

För att det - i dagsläget - är betydligt mer begåvat att sätta dessa på en 100d istället ;-)

Frågan, som jag fortfarande försöker besvara...

Ta inte illa upp, men det låt inte alls som om du försöker besvara någon fråga. Vad har 100D med saken att göra om man diskuterar spegellösa alternativ? På vilket sätt skulle 4/3 vara mer "reellt" än Canon M med t ex 55-250?

För övrigt låter det ju som om Stefan redan har några Canonobjektiv, så det är lite märkligt att du helt utan motivering avfärdar det kanske mest näraliggande alternativet.

Ta inte illa upp, men det låt inte alls som om du försöker besvara någon fråga. Vad har 100D med saken att göra om man diskuterar spegellösa alternativ? På vilket sätt skulle 4/3 vara mer "reellt" än Canon M med t ex 55-250?

För övrigt låter det ju som om Stefan redan har några Canonobjektiv, så det är lite märkligt att du helt utan motivering avfärdar det kanske mest näraliggande alternativet.

Jag tar inte illa upp. Däremot konstaterar jag att vi uppenbarligen tycker väldigt olika. Gott så. Jag är för gammal för cyklisk dialog. Vad jag tycker står redan beskrivet ovan.

Därmed avser jag återlämna tråden till Fujifilm X-E1 ;-)

Nej, det är ju det det inte gör. Hade det gjort det hade jag inte behövt upprepa min fråga.

Tack för ert engagemang! Försök vara lite sakliga. Ingen tjänar på att bråka om sådana här trivialiteter.

Klart jag har en rad L objektiv och "M" är ju ett alternativ - framförallt är den billig jfrt med X-E1.
Jag kollar ju runt och läser en del siter och inlägg runt detta och ser ju att även NEX-7:an är prisvärd.
Det finns ju tydligen en NEX-5N och nu fick ju Olympus pris för bästa kamera I klassen (PEN E-P5).

Its a jungle out there !

Jag är ute efter:
* en mindre kamera men med bibehållen bildkvalitet så man tar med sig den.
* en kamera som reagerar när man trycker på knappen (ingen fördröjning, det var därför jag köpte 5D2 en gång)
* en kamera med kvalitetszoomobjektiv nånstan I FF format 70-300 antiskak samt nått macro i FF size 100mm eller typ.
* helst vädertätad och som tål att tas med på skidresan.
* jag kör oftast ISO100 för högsta kvalitet. Jag gillar min RX100 med dess direkta LiveView.
Ger denna info nån ledtråd till rätt köp?

Jag är ute efter:
* en mindre kamera men med bibehållen bildkvalitet så man tar med sig den.
* en kamera som reagerar när man trycker på knappen (ingen fördröjning, det var därför jag köpte 5D2 en gång)
* en kamera med kvalitetszoomobjektiv nånstan I FF format 70-300 antiskak samt nått macro i FF size 100mm eller typ.
* helst vädertätad och som tål att tas med på skidresan.
* jag kör oftast ISO100 för högsta kvalitet. Jag gillar min RX100 med dess direkta LiveView.
Ger denna info nån ledtråd till rätt köp?

Jag är mest hemma på Micro Four Thirds, eftersom det är det system jag fastnade för, så det kan tänkas att det även finns något annat system som uppfyller alla dina krav.

Bibehållen bildkvalitet jämfört med småbildsformatet går förstås inte med någon kamera som har mindre sensor, men jag vill nog hävda att allra, allra flesta kameror nuförtiden ger så bra bildkvalitet att det är andra egenskaper man bör titta på och som särskiljer kamerorna.

Annars finns det m4/3-kameror, och objektiv, som uppfyller dina krav.

Jag tror inte att du ska fästa alltför stor vikt vid vilka småbildsobjektiv du har. Dessa är ändå så pass stora och klumpiga att det inte blir speciellt roligt att släpa med dem tillsammans med en liten spegelfri kamera. Det är bättre (men dyrare, förstås) att satsa på en lagom samling systemanpassade objektiv.

(Nu har diskussionen ramlat iväg på en tangent, och handlar inte så mycket om X-E1 längre. Vår allestädes närvarande moderator kanske kan föreslå ett delforum att flytta deltråden till?)

Är det inte märkligt att inte DXO har testat några av dom senaste Fujifilms kameror, med tanke på det fina beröm som deras sensor får. Man blir nyfiken på hur den står sig där, även om det nu inte betyder allt på något vis, så ger det i alla fall en vink om grundpotensialen.

//Bengt.

Är det inte märkligt att inte DXO har testat några av dom senaste Fujifilms kameror, med tanke på det fina beröm som deras sensor får. Man blir nyfiken på hur den står sig där, även om det nu inte betyder allt på något vis, så ger det i alla fall en vink om grundpotensialen.

//Bengt.

Mycket bra fråga, jag har också undrat, har dom inte kompetens att utvärdera X-trans sensorerna?
Riktigt populära kameror som inte blivit testade.

X-E2 om hörnet enligt Fujirumors.com

Saxat från sajten:
Let’s say that this comes from an absolutely trusted source! Fujifilm announces an X-lovers festival and the launch of new X-series cameras on October 18. This confirms the rumors previously shared on Fujirumors about 2 new cameras coming on that day. The trusted Japanese source told me of the X-E2 and a compact camera with a 2/3 X-Trans sensor (XQ1).

Det som kanske talar för att den "pålitlige japanska källan" har rätt är att priserna på X-E1 hos exempelvis B&H har sänkts med $200. Dock ännu ingen liknande sänkning i Svedala vad jag kan se. Enligt samma sajt har det lägre priset fått fjutt på den amerikanska försäljningen av E1:an.
/Magnus

//Bengt.

Jag gissar att CaNikon mutar dom konspirationsteoretiker som man är :)

Jag gissar att CaNikon mutar dom konspirationsteoretiker som man är :)

Det är Xtranssensorn som ställer till det om jag förstått det rätt (eller snarare att den inte använder Bayerfilter som alla andra). Personligen bryr jag mig inte ett dugg om vad en kamera får för värden av DxO om jag tycker bilderna ser bra ut, och det gör de onekligen från dessa kameror. Framför allt på höga ISO klår de min NEX-7 med hästlängder (och att jag har 50% fler pixlar gör ingen större nytta i de fallen).

Det var någonting med DXO:s Rawkonverterare Och Fujifilms X-transsensor som inte gick ihop, Hoppas inte att Fujifilm stannar upp där, som dom gjorde med några kompaktkameror för flera år sedan som hade överraskande bra brushantering och var en vinnare över andra, men sedan slog det stopp av någon anledning och det hela kom av sig.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar