Tomas Töråsen
Aktiv medlem
Fuji är ju trots allt inte någon obetydlig nykomling med bisarra idéer, utan en respekterad aktör sedan många decennier på kameramarknaden. Och med tanke på att deras nya modeller på alla andra plan - inte minst optiken - hyllas unisont i alla tidningar och på alla web-forum, så har jag svårt att tro på tanken att Adobe kan strunta i dem för att de är för små.
Det handlar om x-trans sensorn som inte ens fuji själva lyckats avkoda bildfilerna ifrån, hur ska då Adobe kunna göra det? Fuji är etablerade men det hjälper inte denna märkliga sensor dom använder som är superb i vissa delar men inte helt förstådd än.
Visst kan man använda Silkypix (allmänt avskytt) eller Capture One men för min del skulle det innebära att jag bryter upp hela mitt arbetsflöde (LR + Silver Efx pro / Color Efx pro). Eftersom Nik-programmen är bundna till LR så skulle en nyinvestering i Capture One + Photoshop kosta mer än hela kameran. Känns litet onödigt för att parera att Fuji och Adobe inte klarar av att samarbeta kring detta.
Du måste precis missat mitt inlägg innan ditt, gissar jag. Jag skrev precis att Silkypix inte hellre ger perfekta bildfiler, inte heller jpeg direkt ur kameran saknar helt dom fraktala artefakterna.
Har inget med samarbetet mellan Fuji och Adobe att göra.
Jag tycker förövrigt Silkypix är väldigt enkelt att använda och ger som vanligt lite bättre bildfiler än ACR. Det var inget nytt för mej att hålla mej ifrån lightroom och ACR eftersom jag kom från Nikon DSLR innan där Capture NX ger långt bättre grund än vad ACR gör som grötar ihop allt.