Ja själv blir jag besviken när jag inte orkar cykla lika långt som min bil kan köra.... Jag menar de har ju hjul och är ett fordom båda två så varför ska det vara så här?
;.)
har du överhuvud taget kameran själv? jag såg att Magnus skrev följande om batteri tiden på x-pro 1
Svar från froderberg 2012-12-07 21:12
Jag tror faktiskt att de flesta Leica-ägare fokuserar med sina kameror för att inte tappa skärpa. De brukar just framhäva mätsökarsystemets exakthet som en fördel tillsammans med de skarpa objektiven,
Jag kan inte redovisa alla aspekter som går att finna. Då skulle artikeln bli för lång. Men en del av det du frågar om går att utläsa i artikeln:
"Även kamerahuset bjuder på lite fördröjning vid snabb ögonblicksfotografering. Trots manuell fokusering är sällan avtrycket helt direkt eftersom sökaren kan behöva en halvsekund för att tända. Jag tror att få använder kameran med så höga krav på snabbhet så problemet är inte så stort. Det går att snabba upp kameran lite genom att avaktivera ögonsensorn."
Jag skrev med om den manuella fokuseringen i testet av X100 då jag också hade en sida mer på mig. Fujifilm har tänkt till lite och har en avståndsskala i sökaren. Kameran kommer också ihåg vad man ställde in senast om man växlar tillbaka från autofokusläge.
X-Pro1 drar mer batteri än exempelvis en Canon 5D Mark II av flera olika anledningar. Jag gjorde slut på en laddning batterier efter några timmars intensivt fotograferande. Så personligen skulle jag haft med extra batteri. Andra kan säkert klara sig flera dagar på en laddning.
jag har samma erfarenhet av denna kamera tog slut efter 3 timmars plåtande, om man ska ersätta denna kamera för att man vill ha en lättare kamera ska man då behöva fylla en påse med batterier för att kunna köra en dag?