Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm FinePix A201 eller Olympus Camedia C-100

Produkter
(logga in för att koppla)

esther

Ny medlem
Hej!
Jag är ny här och undrar om någon kan ge mig lite råd!?

Jag vill köpa en billig digitalkamera. Helst inte dyrare än 3000:- För den lilla summan vill jag givetvis köpa en så bra kamera som möjligt. Jag har tittat på Fujifilm och Olympus billigare alternativ. Det bär emot att köpa en Fujifilm kamera, vill hellre köpa en kamera från en "bättre" tillverkare. Men Fujifilm kameran verkar mer prisvärd när man tittar på antal pixlar t ex. Jag har kollat runt lite här på forumet och blev osäker... Nu vet jag varken ut eller in.. :rolleyes:

Tacksam för lite råd!

Inte bara pixlar som räknas. Ett bra objektiv är också viktigt.
Sen skiljer det ju ca 1000:- på de två kamerorna.
Ska du göra en mer rättvis bedömmning så välj Olympus C1-Zoom eller Olympus C-2 och då kommer Fuji'n till korta på allting.

C1-Zoom har mindre Mpixels med större optisk zoom
C2 har mer Mpixel men mindre optisk zoom.

Den digitala zoomen är inte speciellt viktig då du kan göra detta med ett bildredigeringsprogram på datorn.

Hejsan!
Jag köpte min första digitala kamera före jul 2001 och jag kollade mycket på Internet innan.Jag jämförde priser, Mpixel, zoom, testresultat m.m.

Då vi (jag och frugan) hade bestämt en övre prisgräns på 4000 kr blev det ju inte någon värsting precis men vi ville dels se om vi var nöjda med den digitala varianten och dels inte bli besvikna på upplösningen samt att den skulle vara lätt att hantera. En kompromiss alltså.

Det blev en Olympus C-1 Zoom som har 1,3 Mpixel, 3 ggr optisk zoom (2 ggr digital zoom vilket ju inte är så viktigt) och den kostade straxt under 3000 kr med ett 8 Mb minneskort.

När jag hittade en test visade det sig att man jämförde denna kamera med andra med 2,1 Mpixel men utan zoom i samma prisklass och denna "vann".

Vi är helnöjda med den och kan rekommendera den men dock tycker vi att den drar lite mycket batterier när "stora" skärmen används så laddningsbara batterier (2 x R6) med laddare
rekommenderas. Lycka till. :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar